Ik wil graag een parkiet. Ik ben alleen benieuwd hoevaak deze vogels poepen?

Ik wil hem namelijk niet altijd in z'n kooi laten zitten. Poept een parkiet snel je hele kamer onder?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Ik heb zelf wel enige ervaring met parkieten/papegaaien.
Je moet er toch rekening mee houden dat een zo'n vogel(tje) om de 10 min iets laat vallen. Bij zeer jonge papegaaien kan je zindelijkheidstraining proberen, maar daar kruipt écht heel veel tijd in. Mijn kaketoe zit ook meestal los als ik thuis ben en het is niet zo dat hij het hele huis bevuilt. Ze hebben meestal wel een favoriete plekje waar ze het liefst toeven. Ik leg daar dan gewoon een oude krant. Parkieten daarentegen, die vliegen graag rond (als ze niet gekortwiekt werden) en ja, dan loop je een hele dag te poetsen. Misschien een idee voor jou : ik heb een hele grote tak (van een krulwilg) in een grote bloembak gezet en daar beton in gegoten en opgevuld met wit zand. Mijn vogel zit graag in die tak want die beestjes knagen graag. Dus als hij iets laat vallen, maakt het niks uit. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Net als een agapornis poept hij een paar keer per uur. Gewoon in de gaten houden en meteen opruimen. Zodra je weg moet doe je hem toch in zijn kooi?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een parkiet poept best veel/vaak, maar vogelpoepjes zijn niet vergelijkbaar met (bijvoorbeeld) kattendrollen.
Ze stinken niet, zijn normaal gesproken redelijk vast, en drogen snel op.
Wegpakken met een tissue, of even de stofzuiger erover en klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een parkiet zal de hele dag door regelmatig eten en poepen.
Dus je hele huis ligt al snel vol met velletjes/ dopjes van voer en vogelpoepjes.
Bij het schoon maken van hun veren vliegen alle kanten de huid en veren schilfers de lucht in + een fijn wit stof.
ben je erg netjes op je huis, dan kan het een drama worden, vind je dat niet zo erg en ben je ook niet allergisch voor deze vogels ( en de anderen) dan zijn het leuke vogeltjes waar je veel plezier aan kunt beleven.
Heb ze hier ooit binnen gehad, maar vanwege het stof en allergie van de kinderen zijn ze naar buiten gegaan ( grasparkieten) en eigenlijk vinden ze het buiten in een flinke voliere, veel leuker, ook in de winter.
Een heerlijk gezellig gekwetter de hele dag in mijn tuin, vogeltje blij, ik blij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb rondvliegen 4 agapornissen,twee zebravinken,4 parkieten,en 4 valkparkieten,( in een aparte ruimte)vogels zitten graag hoog,en voor het raam is mijn ervaring.de agapornissen zitten graag op de openstaande gangdeur,en poepen daar ook.en die kunnen best wel wat wegleggen.de parkieten zitten op een grote tak die ik voor het raam gehangen heb.op de verwarming ligt een laminaat plank.makkelijk schoon te maken,en het valt bij deze vogels best wel mee.wat ze wel doen is knagen aan alles.behang,en stroomkabels.dus behang is geen optie.vloerbedekking helemaal niet.het is wel een kwestie van schoonhouden met een plamuurmes.en hier en daar een aanpassing.je hebt er werk aan,maar je krijgt er een hoop voor terug.hoe mooi is het als er een vogel op je schouder een dutje zit te doen,links een valkparkiet,rechts ook een een agapornis die hangt meestal.valkparkieten en apagornissen,gaan niet samen,de tweede vallen de eerste aan.daar moet je wel bij blijven.