mag je kangoeroes houden als huisdier?

Ik reed net met m'n brommer langs een tuin, en daarin zag ik 3 kleine kangoeroes. die hadden niet zo'n grote grond en een erg klein hokje voor met z'n 3e. ze zagen er niet mager uit ofzo, maar voor mijn gevoel klopte het gewoon niet... 3 kangoeroes als huisdier in nederland...

moet ik hiervoor 144 bellen, of weet iemand een email adres waar ik een melding hier over kan maken?
of moet ik het maar gewoon zo laten, zoals het nu is.?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Kangaroes en in dit geval walibis mogen in Nederland gewoon gehouden worden als huisdier.

Moeilijk te beoordelen of het hier om diermishandeling gaat.

In ieder geval moeten de dieren zoveel ruimte hebben dat ze vrij kunnen bewegen en een beschutting hebben waar ze kunnen schuilen tegen extreem weer.

Ook dient er voldoende water aanwezig te zijn.

Is dit alles van toepassing is er geen sprake van diermishandeling, bij twijfel kunt u altijd contact opnemen met 144.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Wallaby's zijn in Nederland toegestaan. Grote kangoeroes ook.
Er is hier zelfs een kangoeroe-fokkerij in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ook als huisdier in zo'n klein tuintje / hokje?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is klein? Dat kunnen we zo niet beoordelen. Als de dieren bewegingsvrijheid hebben en een plek om in te schuilen bij barre weersomstandigheden is het voldoende, helaas staat er (nog) nergens in de wet welke afmeting een verblijf van een dier moet hebben. Nogmaals als je twijfelt of de dieren wel goed verzorgt worden of onvoldoende ruimte hebben bel je even met 144, zij gaan indien nodig op onderzoek uit, zij kunnen dan ter plekke bepalen of de ruimte voldoende is voor het soort dier.

Andere antwoorden (1)

Ik weet niet of je kangoeroes mag houden, maar je moet ze in ieder geval goed verzorgen. Dit lijkt me niet in orde. Als dit gewoon bij een particulier was, zou ik zeker de politie of de dierenbescherming waarschuwen. 144 is meer een alarmnummer voor als de dierenpolitie acuut moet optreden.