Mijn agapornis ( dwergpapegaai ) bijt wat kan ik er aan doen?

Mijn agapornis ( dwergpapegaai ) wil soms wel uit zijn kooi en soms niet en als hij er uit is bijt hij wat kan ik hier aan doen

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.2K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
er een tweede bij kopen. een agapornis kan niet alleen gehouden worden. Hij vereenzaamt dan.

Antwoorden (2)

De band tussen jou en de vogel, die eigenlijk een tweede vogel zou moeten vervangen, is niet groot. Een partner zou haar veel gelukkiger maken.
Ik schrijf speciaal 'haar' omdat popjes (vrouwtjes) sneller geneigd zijn tot bijten dan mannetjes.
Waarschijnlijk jaag je op haar als ze de kooi in moet en is er veel onrust om haar heen.

Ook voor vogels moet je respect opbrengen en je verdiepen in hun leefwijze, zodat je hun behoeften leert kennen en daar de nodige actie op kunt ondernemen.
Het kan zijn dat ze broedse neigingen heeft, dan worden popjes ook bijterig en het is voor agaporniden in Augustus broedtijd, dus dat zou het ook kunnen zijn.
Ivana
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
En alweer een mooi antwoord! :)
Agapornissen worden ook wel 'lovebirds' genoemd. Dat is omdat ze graag samen zijn met hun partner. Een agapornis is best een slim vogeltje dat zich waarschijnlijk erg verveelt in zijn kooi alleen.
Je zou je eens goed kunnen inlezen over deze dwergpapegaai. Je zult versteld staan hoe intelligent ze zijn. Op deze manier leer je je vogel echt kennen en begrijpen.

Bijten doen vogels nadat ze al met hun lichaamstaal hebben aangegeven dat ze iets niet echt niet willen. Maar omdat jij dit niet ziet en doorgaat met hetgeen ze echt niet willen, geven ze uiteindelijk een bijt. Jouw vogel heeft van jou geleerd dat je hem dan met rust laat.
Dit kan overigens weer helemaal goed komen, maar dan moet je wel weten wat je doet. Dus kijk eens op een agapornis forum of lees er meer over d.m.v. een boek of via internet.

Succes!