Mijn kat krabt en bijt haar haren weg, waarom doet ze dit en wat kan ik er tegen doen?

Ik heb mijn kat al vanaf dat ze een halve maand is, ze is nu 12. een half jaar geleden nu ben ik verhuist samen met mijn kat naar een hele andere omgeving en haar poezenmaatje is ook niet meegegaan. Voer is verandert toen, hier lijkt ze geen last van te hebben, ik heb haar gekamt met een luizenkam maar luizen lijkt ze ook niet te hebben. Eenzaamheid kan het dus eventueel wel zijn(ze heeft lang een maatje thuis gehad) maar wij (mijn vriend en ik) geven haar wel veel aandacht dus dat lijkt mij ook niet het geval, ze heeft haar plek naar mijn idee wel gevonden te hebben maar nu ze zichzelf gaat bijten weet ik het niet meer zo zeker. Helpt u mij alstublieft ik wil mijn beste poezenmaatje niet kwijt en ik wil niet dat ze pijn of jeuk heeft!

ze krabt tot nu toe alleen op haar onderrug rond het begin van haar staart.

Toegevoegd na 43 minuten:
Alleen rechts van haar staart heeft ze een kale plek dus dat vind ik al gek eigenlijk want met vlooien zou je denken dat het rond de staart zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.7K

Antwoorden (6)

Lijkt toch een gevalletje van vlooien. Het hoeft er maar 1 te Zijn. Die zitten vaak op die plaats. Probeer de druppels niet die van frontline ( die werken niet meer) maar die van boford?? Dacht dat het zo heette.
En anders mischien naar de dierenarts. Wellicht heeft ze huid irritaties
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
je bedoelt bolfo denk ik?
het is echter beter de vlooienmiddelen van de nieuwste generatie te halen bij de dierenarts.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat zal zijn... Ik hoef het gelukkig zelden te gebruiken. Ook niet preventief. Zodra ze 1 vlo heeft gaat ze extreem likken en krijgt ze een botoxlip. Dan een pipetje iin haar nek en 5 dagen kammen, en madam is weer blij...;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, de dame hier was direct verlost toen ik op een ander anti-vlooienmiddel overging, tot haar en mijn opluchting!
Bij vlooienallergie kan elke nieuwe vlooienbeet alle oude plekken waar de kat gebeten is weer doen jeuken, dus dan wordt zo'n beest helemaal gek van de jeuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn katten hadden ook op de onderrug, boven de staart, plekken. Eerst geloofde ik het niet maar het was echt van de vlooien.
is de kat ontvlooid met een goed middel van de dierenarts?
dat zou stap 1 moeten zijn.
houdt de jeuk aan, dan is het verstandig met de kat naar de dierenarts te gaan; er kunnen diverse oorzaken zijn die ten grondslag liggen aan het probleem.
als de dierenarts een medische oorzaak heeft uitgesloten, dan zou het stress kunnen zijn.
probeer de oorzaak te achterhalen en zo mogelijk om te buigen of weg te nemen.
ondersteun haar wat met een feliway verdamper.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist die plekken die genoemd worden zijn berucht bij een vlooienallergie. Dan bijten ze haren af daar.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat weet ik hippo, vandaar mijn advies.
maar andere oorzaken mag je niet uitsluiten.
Als ze dat pas een half jaar na de verhuizing is gaan doen, denk ik niet dat het daardoor komt.
Kam je haar elke dag? Als ze een paar vlooien heeft, moet je langdurig kammen om die in je kammetje te krijgen.
Heeft ze last van haar anaalklieren? Daardoor kunnen ze ook gaan bijten rond hun staart.
Het lijkt me verstandig om toch even naar de dierenarts te gaan als het niet door vlooien komt.
Die is gespecialiseerd en kan het juiste advies geven.
Sterkte met de poes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat had ook zoiets.
Hij beet en krabde zichzelf en had overal kleine open wondjes.
Hij had ook duidelijk jeuk en overal waar hij had gelegen lagen een soort kleine korreltjes.
Ik ben met hem naar de dierenarts gegaan en toen bleek dat hij allergisch voor vlooien is en dat die kleine korreltjes neten (vlooieneitjes) waren.
Hij had wel een vlooienbandje om maar dat haalde de dierenarts er meteen af.
Hij heeft medicatie gekregen die ik door z'n voer moet mengen en een soort kleine pipetjes met vloeistof die op z'n vacht aangebracht moet worden(tegen de vlooien)

Gelukkig zijn z'n wondjes nu bijna helemaal verdwenen en hij bijt en krabt zichzelf ook bijna niet meer.
Het lijkt mij wel het beste dat je met je kat naar de dierenarts gaat,die kan tenslotte echt zien wat er met je kat is en of hij misschien medicatie nodig heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou even naar de dierenarts gaan want vanwege het bijten en krabben bij de staart zouden het weleens haar anaalklieren kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat van 17 heeft dat ook en het is inmiddels duidelijk dat zij een dubbele allergie heeft, 1 voor vlooien (beet daarvan als een vlo bijt brengt hij een antistollingsmiddel in en daar kunnen katten allergisch voor zijn) 2 allergie voor een voedings ingredient ( kan plotseling opkomen) ik gaf haar altijd een variatie aan merken en heb in een keer een merk eruit gehaald (whiskas) daar knapte ze van op ( na ong. een maand volhouden) daarnaast geef ik om de 3 maanden een pipetje in haar nek van advantage ze heeft nu nergens meer last van. dus..... SUCCES !