Hoe leer je het een kater af om ergens in hoekjes te pissen van de kamer?

Bijna elke ochtend is het raak en heeft 1 van mn katers weer in het hoekje van de keuken gepist... Ik leg er nu elke keer een doek neer zodat ie daar op pist en niet mijn laminaat naar de mallemoeren helpt...
De kattebak is schoon dus daar kan het niet aanliggen.
En hij pist telkens op het zelfde plekje
Ik kan mijn kattebak daar nie neerzetten want dan staat ie midden in de keuken...
Heeft iemand daar middeltjes voor ofzo dat je een kat dat kan afleren?

Toegevoegd na 18 minuten:
Ze zijn beide gecastreerde katers...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is je kater gecastreerd? Want het klinkt naar markeergedrag...en een geurvlag moet dagelijks verversy worden, in de dierenwereld....

Het beste antwoord

Bij je dierenspeciaalzaak hebben ze hier sprays voor.

Er zijn sprays die katten vies vinden ruiken. Daarmee jaag je ze weg. Een voorbeeld is van Reppers: Reppers weg uit mijn tuin spray is te gebruiken als middel ter afwering van katten en honden op plaatsen waar deze overlast veroorzaken zoals gevels, tuinhekken, voliéres e.d.
Zo is er ook een spray voor binnen.

De andere optie is om een tweede bak daar [tijdelijk] neer te zetten. Die verschuif je zodra hij daar gebruik van maakt elke dag een paar cm op richting de plek waar hij kan blijven staan. Je zegt dat de bak schoon is. Soms hebben katten een probleem om op dezelfde bak te gaan als zijn/haar huisgenoot. In dat geval zal je een tweede bak permanent neer moeten zetten.

Het vorige kan je combineren met een plantenspuit, om het gebruik van de keuken te ontmoedigen. Echter, als het 's nachts gebeurd zal dat niet zo best lukken, ivm met je eigen slaaptijden ;)

Toegevoegd na 1 uur:
By the way: NOOIT schoonmaken met chloor. Katten vinden die geur heerlijk en aantrekkelijk om vooral daar weer eens lekker te gaan zitten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Een plantenspuit als hij bezig is, is heel effectief...

Voorts moet je het echt heel goed schoonmaken, want een kat ruikt zijn plek van behoefte doen en komt daar steeds weer terug...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ze doen het 's nachts dus kan ik nie met de plantenspuit bezig... en ik kan alle schoonmaakmiddelen gebruiken, en zelfs overdreven veel parfum gebruiken van me zelf maar et helpt nie..
Rieneke1
14 jaar geleden
geen geurvlaggen er overheen plaatsen, dat nodigt de kat alleen maar uit het weer te doen.
goede middelen zijn ecodor en stalfris.
goed huismiddel is biotex groen, spoelen, azijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Azijn heb ik inderdaad meer over gehoord. Toch maar ff wat schoonmaakazijn ophalen inderdaad...
Rieneke1
14 jaar geleden
EERST biotex groen, dan pas azijn gebruiken!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
thnx!
Ik zou de kattenbak daar wel neerzette, aangezien ze het 's nachts doen. Anders zorgen dat dat plekje niet toegankelijk is voor de katers. Doen ze verder de behoefte wel gewoon op de bak?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals je zelf al vertelde de kattenbak kan daar niet staan, maar het is wel iets wat heel goed kan helpen.
Ik heb zelf ook een kat die dit wel eens deed, ook iedere keer hetzelfde plekje, heel vervelend want kattenpis stinkt nou eenmaal erg. Ik maakte het goed schoon met citronella, het heeft een paar dagen geduurd maar uiteindelijk is het gestopt.

Het kan ook andere redenen hebben dat je kat dit is gaan doen, hier is een site met (vind ik) goede info. Suc6 ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je foto geeft het antwoord al, neem er een pitbull bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij onzindelijkheid ALTIJD eerst een plasje inleveren bij de dierenarts.
eerst een blaasprobleem uitsluiten.
verder begrijp ik dat je 1 bak hebt voor 2 katten?
de regel is 1 bak per kat, +1
eigenlijk zou je dus 3 bakken in huis moeten hebben.
veel katten plassen en poepen liever niet op dezelfde bak.
Rieneke1
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt Rieneke
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3 kattebakken? in mijn kleine appartementje :-o hahaha
En hoe vang je van een kat een plas op??
Rieneke1
14 jaar geleden
zet de kat in de badkamer, kleedjes weg en stoppen in de afvoer.
maak de bak goed schoon met heet water.
bij de dierenarts kan je katkor krijgen, dat zijn plastic korrels, maar je kan de bak ook vullen met een vuilniszak die je in repen hebt geknipt.
plas zo vers mogelijk inleveren.
ik heb laatst rond de 6 euro betaald. ook al is je appartementje klein, probeer er in ieder geval 1 bak bij te zetten, dat kan al veel schelen.
soms belet de ene kat de andere op de bak te gaan, met 2 bakken wordt dat al een stuk moeilijker.
Ivana
14 jaar geleden
Rieneke is weer de enige die wijst op de noodzaak van 3 bakken per twee katten! Volgens mij is dat ook de enig juiste oplossing. Als je flatje te klein is voor drie kattenbakken, is de flat dus te klein voor twee katten.
Plak over de plasplaats eventueel een tijdje aluminiumfolie. Daarop gaat hij zeker niet plassen. Rieneke +1
Je hebt het over katers, deze zoeken een territorium, en bakent deze af door te sproeien. Dit moet je onder controle krijgen anders wordt het steeds erger.

Zet die kattenbak op de plek waar hij het wil, in de hoop dat hij niet een andere plekje gaat zoeken. En als je het hier mee kan oplossen ook al is het midden in de keuken dan heb je een groot probleem onder controle.
En als hij in de kattenbak plast beloon hem dan, met een stukje worst of kaas, dat dit plekje eigenlijk helemaal niet zo erg is want ik krijg nog wat lekkers ook.

Kan het ook zijn dat er verandering is gekomen, bijv., een andere kat erbij, verhuizing of wat dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk toch even een paar nachtjes de kattenbak daar neer zetten. Of hem even helpen zoals m'n vriend het met de kittens deed: De kat oppakken, in de kattenbak zetten, z'n voorpootjes vastpakken en samen gaan graven.

Toegevoegd na 2 minuten:
Nu bespreken we de oplossing maar het lijkt me beter om de oorzaak te achterhalen. Dan kom je al sneller bij de oplossing....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
plusje voor je laatste alinea!
De oorzaken kunnen zijn: stress of blaasprobelen, hou dat goed in de gaten!
Wat helpt: schoonmaak azijn of citroengeur, daar hebben ze een hekel aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
door iedere keer als hij dat doet hem in het gezicht te spuiten met een plantenspuit met water.
Of hem op te tillen als hij plast en hem op de kattenbak te zetten
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Leg er eens een stuk alluminiumfolie neer,als ie daar op plast,schrikt hij van het geluid.En om het schoon te maken,koop een fles Dettol..dat desinfecteerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
dettol is giftig voor katten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dat weet ik...maar je maakt de vloer ermee schoon...de kat niet!!
maak goed schoon en zet zijn eten tijdelijk op die plek.
week of wat volhouden, dan 'vergeet' hij het daarna vanzelf.