Paarden hebben drie manieren van lopen: tred, draf en galop. Geldt ditzelfde voor honden?

Ik heb de indruk dat honden, net als paarden, de combinaties van poten die de grond raken, veranderen, naarmate ze sneller lopen. Lopen honden dus ook in tred, draf en galop?

15 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Het gewone wandelen, de trippelende draf voor de langere afstand en de gestrekte galop voor versnelling op kortere stukken kom je bij meerdere viervoeters tegen. Honden zeker. Maar ook katten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Volgens mij heb je helemaal gelijk.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mijn hond heeft maar één stand:
draven als een gek ! 'lopen' heeft hij nooit van gehoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb zelf een Sint Bernard gehad.

Hij had ook drie standen: Sloffen (bijna net zoals een mens), Alert Lopen (dan trok hij zijn poten netjes op) en de stand Total Destruction (dan leek zijn loop precies op galop van een paard, alleen dan volledig ongecontroleerd).
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij kan je wel op die manier parellelen in de loopwijze van diverse diersoorten aanwijzen. Ook is het denk ik van belang wat voor soort loper het dier is (een paard is een topganger, hij loopt op zijn nagels, een hond een teenganger, loopt op zijn tenen). Heb wel een uitgebreide wiki gevonden maar geen nederlandse versie.