Die heeft God gemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En van mij ook+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op zich was de vraag hóe, en niet door wie...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Simplynotedit, ik heb niet de illusie dat ik kan doorgronden HOE hij dat gedaan heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Flauw trouwens die minnetjes, kennelijk mag ik dit niet geloven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 van mij, het antwoord is goed en je mag geloven wat je wil, altijd als dit soort antwoorden gegeven worden krijg je minnetjes. Ik ervaar het ook regelmatig als ik ook maar iets uit de bijbel erbij haalt word er weinig respect getoond.
Dieren zijn ontstaan net als de rest, net als de rest van het universum...

Elke morgen ontstaan ze... Je wordt wakker en dan zie je jezelf en de wereld... Dus ze ontstaan elke dag vers voor jou...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat je het antwoord kunt vinden bij de evolutietheorie. Zie de bron.
14 jaar geleden
Citaat :
En op de vijfde dag zei God : ‘Het water moet wemelen van levende wezens, en boven de aarde, langs het hemelgewelf, moeten vogels vliegen.’ En hij schiep de grote zeemonsters en alle soorten levende wezens waarvan het water wemelt en krioelt, en ook alles wat vleugels heeft. En God zag dat het goed was. God zegende ze met de woorden: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk en vul het water van de zee. En ook de vogels moeten talrijk worden, overal op aarde.’ Het werd avond en het werd morgen. De vijfde dag.

En op de zesde dag zei God : ‘De aarde moet allerlei levende wezens voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren.’ En zo gebeurde het. God maakte alle soorten in het wild levende dieren, al het vee en alles wat op de aardbodem rondkruipt. En God zag dat het goed was.

Einde citaat.

En die middag maakte hij ook nog de mensen, maar dat was je vraag niet.

Sommige mensen echter geloven in evolutie, maar dat is een iets langer verhaal om uit te leggen. Zie tweede link om eenvoudig te beginnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
itsme
14 jaar geleden
:-) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oeps, een minnetje. Ik was vergeten te zeggen : sommige mensen, WAARONDER IK, geloven in evolutie. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is één van de grote mysteries van het leven, Sint. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
god zei het alleen en het gebeurde het
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jouw bron, die zegt dat god de mens ná de dieren geschapen heeft, kan niet kloppen. De bijbel schrijft namelijk duidelijk dat de mens er eerder was: Genesis 2:
15De HERE God plaatste de mens in de hof van Eden om de zorg daarvan op zich te nemen en de hof te bewerken. 16-17 Maar Hij waarschuwde de mens: "Je mag van alle bomen in de hof eten, maar niet van de boom van de kennis van goed en kwaad. Want als je daarvan eet, zul je zeker sterven." 18En de HERE God zei: "Het is niet goed voor de mens alleen te zijn. Ik zal iemand maken met wie hij zijn leven kan delen en die hem kan helpen." 19-20 De HERE God maakte uit het stof dieren en vogels en bracht ze bij de mens om te zien hoe hij ze zou noemen. De naam die hij koos, zou voor altijd hun naam blijven. Maar geen van deze dieren was geschikt als helper voor Adam. 21Toen liet de HERE God Adam in een diepe slaap vallen, nam een rib uit zijn lichaam en sloot de plaats waaruit Hij de rib had genomen. 22Uit die rib maakte Hij een vrouw en Hij bracht haar bij de mens. 23"Ja, dit is wat ik nodig had!" riep Adam blij uit, "zij is echt een deel van mijn lichaam. Ik zal haar mannin noemen, omdat zij is genomen uit de man." Zie je? Eerst de man. Daarna pas de dieren. En als laatste de "mannin", die vaak ten onrechte "vrouw" genoemd wordt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan heb je toch Genesis 1 overgeslagen denk ik, waarin de eerste zeven dagen van de schepping worden genoemd. Misschien maakte hij nog wat extra leuke dieren voor in het paradijs ?? Pratende slangen ofzo ??
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoho, de eerste zes, hé... De zevende dag is over het hoofdstuk heen getild naar het tweede hoofdstuk. Die begint zo: 1Zo werden de hemelen en de aarde en alles wat leeft gemaakt. 2Op de zevende dag rustte God na afloop van Zijn scheppend werk. 3Hij zegende die zevende dag en maakte hem tot een bijzondere, heilige dag, omdat Hij die dag Zijn scheppingswerk besloot. 4Dit is een samenvatting van het werk dat de HERE God verrichtte toen Hij de hemelen en de aarde heeft gemaakt. 5Er waren nog geen planten of gewassen opgekomen uit de aarde, omdat de HERE God het nog niet had laten regenen. Ook was er nog niemand, die het land kon bewerken. Dus dat gedoe over planten in het eerste hoofdstuk kan ook al niet kloppen - er was tenslotte niemand die het land kon bewerken! Ik ben gewoon niet gestopt na een hoofdstuk, maar heb verder gelezen. Niet mijn schuld dat de schrijver niet consequent met zichzelf is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ach, eerlijk gezegd voel ik me niet echt geroepen om het waarheidsgehalte van de Bijbel in welke vorm dan ook te verdedigen ;-)
Maar de genesis-1-volgorde is wel die die in het algemeen, ook door creationisten (die WEl alles letterlijk nemen) wordt aangehouden ; de mens als kroon op de schepping op de zesde dag, en rusten op de zevende. Het aantonen van de waarheid daarvan lijkt me wel zo ongeveer de meest onmogelijke klus die ik kan bedenken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da's natuurlijk ook helemaal de reden waarom ik deze reacties nu bij jóu plaats, in plaats van elders. Maar dat had je waarschijnlijk al door.
Ze zijn geëvolueerd, lang geleden, toen de omstandigheden dat mogelijk maakte.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geschapen door god.

God zei: ‘Het water moet wemelen van levende wezens, en boven de aarde, langs het hemelgewelf, moeten vogels vliegen.’ 21 En hij schiep de grote zeemonsters en alle soorten levende wezens waarvan het water wemelt en krioelt, en ook alles wat vleugels heeft. En God zag dat het goed was. 22 God zegende ze met de woorden: ‘Wees vruchtbaar en word talrijk en vul het water van de zee. En ook de vogels moeten talrijk worden, overal op aarde.’ 23 Het werd avond en het werd morgen. De vijfde dag.

24 God zei: ‘De aarde moet allerlei levende wezens voortbrengen: vee, kruipende dieren en wilde dieren.’ En zo gebeurde het. 25 God maakte alle soorten in het wild levende dieren, al het vee en alles wat op de aardbodem rondkruipt. En God zag dat het goed was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een stel ééncellige organismen, in een rustige omgeving. Deze ééncellige organismen doen wat ééncellige organismen doen: stoffen middels chemische reacties omzetten in voor hen bruikbare energie (en wat afvalstoffen - energie kan nooit voor de volle 100% nuttig gebruikt worden), en dan opsplitsen en met henzelf spelen.

Dat opsplitsen betekent in principe dat er een kopie wordt gemaakt van het originele organisme. Dit gebeurt echter niet altijd geheel foutloos, waardoor er met de tijd lichte variaties ontstaan tussen deze ééncellige organismen. Deze variatie zorgt ervoor dat er andere manieren beschikbaar komen om aan energie te komen, en er nieuwe stoffen op nieuwe manieren omgezet kunnen worden. Bron 1 hieronder verwijst naar een langdurig experiment (intussen ruim 21 jaar) waaruit dit duidelijk gebleken is.

Deze ééncelligen zijn bezig met een voor hun zo efficiënt mogelijke manier te vinden om te overleven en henzelf to kopiëren. Soms blijkt dat het beste te werken wanneer je een samenwerking aangaat met wat gelijkgestemden (Bron 2). Als je bijvoorbeeld een soort van balletje vormt dat een stof kan omwikkelen, kun je ervoor zorgen dat anderen niet bij je voedsel komen - wat een voordeel oplevert voor de groep, ook al moeten ze nu met elkaar delen.

Als meerdere groepen ditzelfde trucje gaan uitvoeren, zal het van belang worden om beter met elkaar te kunnen samenwerken. De groepjes met de beste onderlinge communicatie kunnen bijvoorbeeld sneller als geheel reageren op concurrenten. De selectiedruk ligt nu op de groepen - elke variatie in de groep die deze zichzelf efficiënter kan laten repliceren zal leiden tot meer van dit soort groepen.

Toegevoegd na 3 uur:
(Zie reactie voor vervolg)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan komt het interessante; BIJVOORBEELD wanneer een aantal eenheden in de groep toevalligerwijs een sterkere celwand ontwikkelen, waardoor zij beter beschermd zijn. De samenwerkingsverbanden zijn intussen gelegd, en nu komt er ineens variatie binnen de groep die benut kan worden. De sterkere celwanden kunnen namelijk de buitenste laag van de groep gaan vormen om de minder sterken te beschermen. Dit is in eerste instantie voornamelijk handig voor de minder sterken - die hoeven relatief minder te doen voor hun voedsel. Maar de selectiedruk blijft zitten op de groepen, en selecteren voor de groepen die beter samenwerken. Het is dus uiteindelijk ook in het belang van degenen die een mindere celwand hebben om degenen die hen beschermen van voedsel te voorzien. De groepjes waarin dit het efficiëntste werkt, zullen dus in het voordeel zijn ten opzichte van anderen. Alles wat je dan hoeft te doen is deze groepjes zichzelf laten repliceren totdat je iets tegenkomt dat je een dier noemt, maar deze grens is redelijk willekeurig. In elke generatie zit een hoop variatie, maar het verschil tussen de ouder en het kind is nooit heel groot. De sleutel is de selectie. Sex is overigens nog lang niet nodig - parthenogenese kan hier prima voor zorgdragen. Overige uitweiding in mijn andere antwoorden op eerdere vragen over hetzelfde onderwerp (Bron 3 en 4). (Oh, en hij heeft de bronnen omgedraait... Grrr...)
Genesis 1

20 En God zeide: Dat de wateren overvloediglijk voortbrengen een gewemel van levende zielen; en het gevogelte vliege boven de aarde, in het uitspansel des hemels!
21 En God schiep de grote walvissen, en alle levende wremelende ziel, welke de wateren overvloediglijk voortbrachten, naar haar aard; en alle gevleugeld gevogelte naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.
22 En God zegende ze, zeggende: Zijt vruchtbaar, en vermenigvuldigt, en vervult de wateren in de zeeën; en het gevogelte vermenigvuldige op de aarde!
23 Toen was het avond geweest, en het was morgen geweest, de vijfde dag.
24 En God zeide: De aarde brenge levende zielen voort, naar haar aard, vee, en kruipend, en wild gedierte der aarde, naar zijn aard! En het was alzo.
25 En God maakte het wild gedierte der aarde naar zijn aard, en het vee naar zijn aard, en al het kruipend gedierte des aardbodems naar zijn aard. En God zag, dat het goed was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schepping van GOD
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet het niet voor alle dieren, maar konijnen komen uit een hoge hoed.