Wanneer aquarium water verversen?

Ik heb een 54liter aquarium met zeven goudvissen, maar om de hoeveel tijd moet dit water dan worden ververst?
Volgens mij sowieso 1/4 L eruit halen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke week mag je wel verversen met deze vissen, en met name met zo weinig water.
Ik raad je aan om je goed in te lezen op goudvissen, want 1 goudvis heeft al 50 liter water nodig. Ze groeien snel.

Antwoorden (3)

Met zoveel vissen en zo weinig water mag je wel iedere week er eenderde van het water verversen.
Ook moet je een goed werkende filter hebben en niet teveel voeren.
Maar als je goudvissen verder groeien, dan wordt de situatie nog slechter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet je minstens 1keer in de week doen en dan met koud water bijvullen.Als je dit doet met een slang dan kan je meteen de bodem meepakken en de rotzooi daar ook weghalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
filter je wel over kool?
de verhouding vissen/water is wel heel erg uit zijn evenwicht in dit geval hoor.

water afhevelen met een slang (eerst stukje aanzuigen, en in een emmer laten aflopen) zodat je meteen troep van de bodem mee kan nemen.

flink wat zuurstofplanten erin (deze vreten ze op maar daar zijn het goudvissen voor) en een membraampompje met bruissteentje zodat het oppervlak in beweging is en zuurstof op kan nemen.

als je elke week je water moet verversen zou je het vissenbestand uit moeten dunnen omdat kraanwater veel stoffen bevat die niet goed zijn voor de vissen. ook het biologisch evenwicht haal je uit het water.

kortom, er zijn lapmiddeltjes maar het lijkt mij beter of om een grotere bak te nemen, of minder vissen.
in ieder geval een pomp erop met genoeg capaciteit en filteren over actieve kool.

goudvissen zijn enorme vervuilers, vreetzakken (planten vooral) en 'graven' kunnen ze ook prima.

niet teveel voer geven (ze moeten het vlot opeten zodat het niet gaat rotten in je bak)

laat je water regelmatig testen zodat je weet wanneer de waarden tever oplopen of dalen. je weet dan wanneer je water moet verversen zodat je niet onnodig het evenwicht eruit haalt door het 1 keer in de week te doen.