Als honden zo een scherp gehoor hebben , waarom doet hun eigen blaf dan niet pijn aan hun oren ?

mijn hond kan zo hard blaffen dat als ik naast hem in de hal sta mijn trommelvliezen echt pijn gaan doen . als hun gehoor zo veel keer sterker is als mensen gehoor waarom doet hun eigen blaf (of van soortgenoten ) dan geen verschrikkelijke pijn ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je verwart een scherp gehoor met het versterken van geluid. SoldaatBoem heeft gelijk, het verschil zit hem in frequentie.

Het beste antwoord

Het verschil zit juist in de frequentie die honden wel horen en wij niet! Lage tonen is gelijk aan ons hoorvermogen in vergelijking met die van een hond.

Honden kunnen hoge tonen horen die wij als mens niet horen.

Toegevoegd na 6 minuten:
ALs jezelf hard schreeuwt dan hoort diegeen naast je jouw stem hard, terwijl jezelf er minder last van hebt!
Zo werkt het ook bij jouw hond!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Goed kunnen horen betekent niet dat je iets harder hoort; als je heel scherp kunt zien doen koeieletters ook geen zeer aan je ogen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Het geluid blijft even hard, maar je kunt ook kleinere geluiden horen en zelfs door hardere geluiden heen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het moment dat een hond blaft komt via het middenoor ook druk die deels de drukgolf op het trommelvlies opheft.
Zo kan een gifslang tegen zijn eigen gif en een sidderaal tegen zijn eigen stroomstoten.
Zo kunnen wij soms beter tegen de onzin die we soms zelf uitkramen dan de rest van Nederland.
Dat het zo is voelt niet altijd als rechtvaardig.
Zelf zou ik willen dat honden minder goed tegen hun geblaf zouden kunnen.
Ik begrijp je beleving pijnlijk goed.