Waarom laat ze huismuizen weer lopen?

Onze poes komt regelmatig met een muis thuis, soms een woelmuis of een veldmuis en ook wel eens met een huismuis. Die laatste eet ze echter niet op maar laat ze lopen, dan moet ik hem dus vangen. Zou er verschil in smaak zitten waarom ze die niet en de andere wel eet? Ik heb ook wel eens gezien dat de huismuis agressiever is dan andere muizen, gaat echt op de achterpoten zitten en dan maar piepen naar de kat of naar ons. Andere muizen kan ik zo in m'n hand hebben maar de huismuis bijt me dan gegarandeerd in m'n hand. Wie heeft hier ervaring mee en kan me antwoord geven?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

ik vermoed dat het gewoon een persoonlijke afkeer van de smaak is, zoals ook wij onze voedselvoorkeuren hebben.
katten nemen vaak de voorkeur van hun moeder over; mogelijk lustte zij geen huismuizen?
je kat is goed gevoed, dus hij kan zich permiteren de in zijn ogen minder lekkere hapjes te laten lopen.
dat hij ze wel vangt, is omdat het jachtinstinct bij katten erg sterk is.
Rieneke1
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Huismuis is maar 1 hapje, veldmuis is biologisch ;)

Tsja, 1 april he ;)

Zonder gein, is geen reden voor, denk ik. Willekeur?

Toegevoegd na 46 minuten:
leuk al die duimpjes naar beneden, maar in plaats van afkeuren zou men ook iets kunnen typen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat is een cadeautje van je kat voor jou!! je mag wel wat spontaner reageren, op de vangst (haha)

dood naar huis brengen kan ook natuurlijk, maar dan is het zo saai.
je kat denkt dat ie een stukje entertainment voor je heeft meegenomen. kattenmoeders doen dit ook voor hun jongen om te leren jagen. (aan je vraag te zien heeft de kat hier wel ietsjes gelijk in? :OP )

een oude doek over de muis, of handschoenen aan om de muis te vangen scheelt wat kleine tandjes in je vel....

Toegevoegd na 1 minuut:
overigens is het geen huismuis wat over je lijst loopt maar een woelmuisje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
maar leuke foto
1 van mijn vroegere katten deed dat ook en nu heeft mijn dochter er zo eentje.
Ze vangen door hun instinct nog wel vogels en muizen maar omdat ze genoeg te eten krijgen eten ze die beestjes niet op maar geven het aan hun baasje. Zie het als een dankjewel.
En wat de soort betreft, de meeste muizen maken dat ze wegkomen bij het zien van mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een verhaal, brrrrrrrrrr
Maar dat veldmuizen niks doen wist ik niet, ik heb er ooit 1 gevangen met een plastic bakje en buiten weer losgelaten.