moeten konijnen kunnen graven?

Hallo, ik zou graag een konijntje in de tuin houden maar mijn ouders willen niet dat er holen in de tuin zijn. Daarom zou ik gaas leggen. Dan kan het dus wel niet graven... Is dit erg? ik kan het konijn wel voldoende ander afleiding geven. Ik heb ook 3 kippen, daar zal hij ook door gefascineerd zijn :D
Zou ik misschien het konijntje bij de kippen kunnen zetten? Dan heeft het meer plaats, wat het overige stukje grond is kleiner: ongeveer 2 op 4 meter. Is dat voldoende? ( hok+ren)

Alvast bedankt!
groetjes Elise

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.7K

Antwoorden (6)

2 bij 4 meter is voldoende voor een konijn, alleen is een konijn beter af als er een soort genoot bij is!
Verder is een konijn een graver! Dat is zijn instinct, dus dat krijg je er niet uit,
Als een konijn vrij loopt en de kans heeft om te gaan graven, dan zal dat ook zeker gebeuren.
Ik persoonlijk zou het konijn gescheiden houden van de kippen, maar combineren is wel mogelijk!

De realiteit is dat de meeste konijnen bij mensen in een hok verdwijnen en daar niet eerder uit komen, als ze overlijden of afgedankt worden.
Dus die zullen nooit gaan graven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals soldaatBOEM zegt: neem er een of meerdere konijntjes bij. een konijn alleen is echt zielig: het is een groepsdier.

mijn konijnen mogen alleen onder toezicht buiten, en die graven nooooit. Waarom weet ik niet, want ze kunnen het wel.
in de opvang hadden ze een bak van 60x60 cm per konijn achter de binnenkooi en die bak werd door ieder konijn helemaal leeg gegraven.

dat stuk waar je kippen hebt, daar heb je geen dure planten staan. ik zou ze daar laten spelen

en als je het gaas op 40 cm diep ingraaft (horizontaal) kunnen ze toch lekker graven, alleen niet te diep
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo, heb zelf 2 konijnen en die zitten dus bij de kippen. Ze lijken zich niet aan elkaar te storen enkel durven ze eten bij mekaar te gaan *stelen* :)
Ze hebben onder het hok wel een tunneltje gegraven waar ze veel inzitten. Lijken ze gelukkiger door. Ze gaan ook wel in het hok hoor maar dat hol vinden ze toch een must precies. Mogen ze bij jou in het kippenhok wel graven of ook niet? Wat hier eerder gezegd is lijkt me wel een goed idee. Gewoon in het hok dat je hebt met draad op de bodem en dan soms in het kippenhol laten spelen :) Veel plezier alvast
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij hebben een grote borderbak, zoiets als op onderstaande link, maar dan recht en van hout, omgebouwd tot graafmogelijkheid voor konijnen.
Nouja, niet helemaal vrijwillig hoor. Toen er nog planten in stonden, gingen de konijnen er al zo in te keer qua graven, dat we ons maar gewonnen hebben gegeven:-)
Onder in de borderbak hebben we wel gaas gelegd, zodat ze niet naar de buren kunnen graven. Maar doordat er nog een laag grond van een halve meter op ligt, kunnen ze lekker graven. Daar bovenop staat op hoge poten het konijnenhok en tussen het hok en de borderbak zit gaas, zodat van de borderbak dus min of meer een ren is gemaakt. Verder lopen ze meestall los in de tuin, maar door tegels en grasveld, graven ze daar niet.
Je kan natuurlijk ook een soort graafbak voor ze maken, waar ze wel in kunnen graven. En inderdaad op de plekken waar je niet wil dat ze graven, gaas leggen.
Ohja, als je dan toch graag een konijn wil, neem er dan bij voorkeur twee. Konijntjes zijn veel gelukkiger met zijn tweetjes. Het beste is een vrouwtje en een mannetje. Het mannetje moet dan uiteraard wel gecastreerd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf een konijntje alleen dan binnen in een kooi met gewoon zaagsel en alles zoals bij elk knaagdier, maar als ik hem op mijn bed neerzet gaat hij ook graven en bijten.
dus graven in jullie achtertuin gaat wel gebeuren denk ik. maar je kan ook een paar oude handdoeken neerleggen, dat vinden ze leuk om aan te bijten,trekken en graven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn konijn loopt ook los in de tuin die helemaal betegeld is. Ze gaat helemaal heerlijk uit haar dak als we de zandbak van mijn zoontje open doen. Dan klimt ze bij hem in de zandbak en gaat ze graven! Misschien zou je ook een kleine zandbak in de tuin kunnen zetten, dan kan het konijn naar behoeven graven en blijft de tuin keurig intact.