Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom piept de hond zodra mijn vader uit de voordeur loopt of uit de achterdeur? Zie verdere uitleg..

Mijn ouders hebben thuis een cavalier.
Echt een heel lief beestje, maar zodra ze door heeft dat mijn vader de deur uitgaat, begint ze ontzettend hard te piepen, als mijn moeder de deur uitgaat of andere visite doet ze dit niet.
De andere twee hondjes doen dit ook niet.
S'nachts slapen ze in de bench en overdag lopen ze gewoon de hele dag in huis rond.
Ze is verder kerngezond.
Heeft dit met verlatingsangst te maken?
En hoe kan dit opgelost worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Piept de hond alleen bij het weggaan, of de hele tijd dat je vader weg is?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (4)

Vaak heeft een hond 1 baasje. 1 persoon waar die veel bij is, die die achterna loopt. meer dan bij de andere baasjes, in dit geval kan dat bij je vader zo zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat hondje heeft verlatingsangst.
Als je vader in huis is zit ze waarschijnlijk altijd bij hem, dit zorgt er voor dat ze éénkennig word.
Dit kun je anders krijgen door een gehoorzaamheids-cursus te volgen met haar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de hond alleen piept als de baas weggaat is dat niet perse verlatingangst:) Echte verlatingsangst zou betekenen dat de hond continue blijft piepen totdat de vader terug is.
ook ik denk verlatingsangst
je vader zou hier met de hond op moeten trainen zodat de hond weet dat als hij weg gaat altijd weer terug komt
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Honden zijn roedeldieren. De roedel wordt geleid door de roedelleider. Deze hond ziet jouw vader, bij gebrek aan een andere hond die de leiding neemt, als dé roedelleider. Waar hij ook gaat of staat, daar gaat en staat de hond.

Dat is nou eenmaal het instinct van een hond. Zulk gedrag is lastig te veranderen, daarvoor zou je met die hond op training of cursus moeten om hem ander gedrag aan te leren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
perfecte antwoord!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding