Waarom legt de ene kip een wit ei en de andere een bruin?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Ivana
11 jaar geleden
Er is zelfs één kippenras dat groene eieren legt: de araucuna.

Het beste antwoord

Dit komt door het ras waardoor het ei gelegt is. Sommige rassen hebben een licht gekleurd oorlelletje, deze zullen voornamelijk witte eieren leggen en de rassen met een rood oorlelletje bruine eieren. De kleur van de bevedering heeft er dus ook niks mee te maken. Een voorbeeld van raskippen die gebruikt kunnen worden voor hun eierproductie:
Assendelfts Hoen --> legt witte eieren
Barnevelder --> legt bruine eieren
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat heeft met het pigment van de kip te maken. Witte kippen leggen witte eieren en bruine kippen leggen bruine eieren.
Er kunnen uitzonderingen zijn, maar die bevestigen de regel.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En paaseieren komen die dan van een papegaai?
Dat heeft met de pigment van de oorlel te maken. Daaraan kun je zien welke kleur ei ze leggen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik zelf dacht dat het zou liggen aan wat de kip heeft gegeten, bijvoorbeeld meer donkere granen en dergelijke. De reden dat ik hier aan dacht was dat nederlandse kippen heel erg zijn opgekweekt en in korte tijd +/- 6 weken van kuiken naar grote kip groeien en voornamelijk wit / licht roze vlees hebben. In Frankrijk daarentegen waar de kippen langer rond scharrelen, meer en beter eten krijgen is het kippenvlees voornamelijk geel van kleur. Dat zou kunnen komen door het feit dat de kip daar meer mais zou eten. Wellicht dat dit verschil van leven en dus misschien in voedsel wat er voor zorgt dat een ei donkerder word bij een beter voedsel patroon dan bij een kip die slecht heeft gegeten.

Vooropgesteld, dit is mijn eigen beredenering en hoeft niet per see het antwoord te zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Meestal klopt het dat witte kippen witte eieren leggen, maar er zijn ook witte kippen met een bruin vel onder hun pluimen en die leggen dan bruine eieren, of er ook bruine kippen bestaan met wit vel, denk ik niet.
Dus eigenlijk hangt het van de huidskleur af, maar die zie je enkel onder de pluimen.