Mijn kat laat zich de kaas van het brood eten, wat kan ik daar aan doen ?

Ik heb 2 katten (2 poesjes).

Eentje ervan heeft een allergie en krijgt speciale, duurdere brokjes. De andere krijgt gewone brokjes. Ze krijgen, om praktische redenen, 3x per dag eten: 's ochtends, om 17.00u en om 23.00u

Nu is deze laatste een enorme schrokkop en eet ze het liefst beide bakjes leeg.

De ander is kleiner en niet zo zwaar. Dat niet alleen, ze is ook nog eens erg onzeker. Een plotselinge beweging van mij of de andere kat en ze laat haar eten in de steek. Tegen de tijd dat ze het opnieuw probeert treft ze haar bakje natuurlijk leeg aan. Daar heeft de andere kat wel voor gezorgd.

Normaal zou ik dat niet zo'n ramp vinden, ware het niet dat dit voer best wel duur is. Het is niet de bedoeling dat de verkeerde kat het op eet !

Ik heb al van alles geprobeerd. Variërend van er als een politieagent tussen te gaan staan, tot juist geheel afwachtend met het idee: als jij je eten niet leert verdedigen, dan krijg je vanzelf honger, dan veranderd dat wel.

Het gekke is dat van honger geen sprake lijkt te zijn. Bij elke verstoring blijft ze eenvoudig haar eten in de steek laten.

Ook heb ik geprobeerd de katten apart (zowel in tijd, als ook in aparte ruimtes) eten te geven, maar dat leidde tot een complete onderlinge oorlog.

Wellicht is het ook handig te vermelden dat de beide dames elkaar accepteren, maar niet echt vriendinnen zijn.
Beide zijn echte knuffelkatten en zijn graag bij me in de buurt. Het is dus niet zo dat ze bang van mij zijn.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Zet in de ruimte waar gevoerd wordt een kleine bench. Het kleine/onderdanige katje zet je ieder uur een paar minuten in de bench met haar eigen voer. Wat ze niet opeet laat je gewoon staan.
De andere kat kan er niet bij en het kleine schuwe katje zal ontdekken dat er niet van haar kan worden gepikt. Je kunt eventueel één zijde van de bench met een doek afdekken zodat ze zich veiliger voelt en beschut.
Het dure voer blijft zo voorbehouden aan degene waar het voor bedoeld is en het systeem geeft rust tijdens het voeren aan een schuchter katje.
Ivana
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
ook een goed idee!

Andere antwoorden (4)

Katten zijn en blijven bijzondere wezentjes. Kun je ze 's nachts wel in aparte ruimtes laten slapen? Mijn kat slaapt op mijn bed en ik hoor hem vaak 's nachts gaan knabbelen van de brokjes die in mijn slaapkamer staan.
Je zou dan alleen 's nachts eten neer kunnen zetten zodat je zeker weet dat ze het juiste voer binnenkrijgen.
Succes met de kleine viervoeters
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet niet of jouw katten buiten gaan overdag of niet maar probeer om ze 's nachts inderdaad binnen te houden en ze desnoods in aparte ruimtes te houden en de specialere kat dan eten te geven.

Wat je ook zou kunnen doen is eventueel gewoon de 2 katten op 6 verschillende tijdstippen eten geven. A is kat 1 (gemakkelijke kat) en B is kat 2 (moeilijke kat) Bv: Om 7u krijgt A eten, om 8u B, om 16u A, om 17u B, om 22u A en uiteindelijk om 23u B. Zo kan je misschien telkens als kat B eet, je bezig houden met kat A, zodat deze kat B niet kan afleide, laten schrikken of zijn/haar eten stelen..

Veel succes.!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt de bakjes weghalen als de dames zijn uitgegeten, wat de kleine dan overhoud vul je weer aan bij de volgende ronde.

Als de kleine steeds haar bakje verlaat vanwege de andere kat, zou ik toch in verschillende ruimten het eten serveren en daarna de bakjes verwijderen.

Ik heb hetzelfde probleem gehad en ben op bepaald moment overstag gegaan en heb ze beide het dure voer gegeven zodat het probleem was opgelost. Ze eten nu uit 1 bakje, om de beurt. Ik zorg dat het voldoende gevuld is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aparte ruimten heb ik geprobeerd. De grote werd dan nogal eens jaloers waardoor de kleine klappen kreeg. Dat was ook niet echt de bedoeling. :-( Beide duur voer geven is gelukkig niet nodig. De kleine krijgt de kans niet het voor haar verkeerde voer op te eten. Dat gaat altijd schoon op voor zij de kans krijgt.
als er een redelijk verschil in postuur zit, dan is het misschien een idee een voerkist te maken voor de kleinste.
gewoon een kist van ikea oid, waar je een gat in zaagt waar alleen de kleinste in kan.
ik zal er zo even een plaatje van bijzoeken.
om de kleinste wat meer zekerheid te geven zou je een feliway verdamper in kunnen zetten.
dat is geen wondermiddel, maar haalt wel de scherpe kantjes van het gedrag af.

overigens zou ik er voor kiezen ze beiden het duurdere voer te geven.
dit omdat katjes vanuit hun natuur tussen de 15 en 20 keer eten per dag.
na drie uur is hun maagje leeg, dus drie maal daags voeren is niet ideaal.

Toegevoegd na 2 minuten:
http://www.margali.com/voerkist15.html
Rieneke1