Waarom eten honden koeienpoep en hoe voorkom je dit?

Een van mijn honden heeft bij tijd en wijle de aandrang om lekker te happen in koeienvlaaien. Wat is het idee hierachter en hoe voorkom ik dit? Ik heb begrepen dat het voeren van eierkoeken van de bakker het euvel kan verhelpen, maar hoe zit dit precies?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Als wilde honden of wolven een prooi slaan, beginnen ze met het opeten van de organen, waaronder de maag en darmen (Mét inhoud, natuurlijk!) van de prooi.
Dus onverteerde grassen, en, bij een koe met 4 magen, grassen in alle stadia van vertering.
Als in het voer van je honden te weinig vezels verwerkt zitten, zou het kunnen zijn, dat het wat eenzijdig is.
Maar het kan natuurlijk ook, dat je door deze hond uitgetest wordt of jij nog wel een goede alpha-hond bent, oftewel roedelleider. Vooral omdat je schrijft : één van m'n honden, en dat hij af en toe in de vlaai hapt...
Een roedelleider eet altijd het eerst, en hij eet altijd genoeg, vóór de andere groepsgenoten mogen eten. Dus als hij poep eet, kan hij aan het testen zijn, of hij wel mag eten van jou.
Eierkoeken lusten ze vast graag, maar eet die lekker zelf op - veel te veel suiker !! Meng 1 of 2 keer per week vuile pens door hun eten (heb je in de diepvries, van Rodi), en als je toch een eitje kookt voor jezelf, meng er dan ook eentje door hun voer, als je denkt, dat ze extra eiwitten nodig hebben.
Voer ze met hoogwaardig voer : Royal Canine of Eucaneuba zijn zulke voeders, of vraag het je dierenarts, als je er toch een keertje bent - je hoeft er minder van te voeren en het wordt zó goed verteerd, dat je honden ook kleinere hoeveelheden ontlasting hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Onze hond at zo ongeveer alle soorten poep, ook hondepoep en kattenpoep. De reden was volgens de eigenaar van het dierenpension dat hij te weinig voedingsstoffen had in het voer dat hij kreeg. Sinds we aangepast voer voor zijn grootte en leeftijd hebben is het poep-eten voorbij. Dat van die eierkoeken wist ik niet, maar het kan natuurlijk een goed idee zijn. Die dingen zitten vol met eiwitten en dat is erg belangrijk in de voeding.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eénzijdige voeding kan een oorzaak zijn alsmede het aantal keren dat hij per dag te eten krijgt, maar het wordt als pup ook aangeleerd. De moeder eet immers de ontlasting van haar pups op.
Kijk verder even naar de link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat is daar erg aan , het is tenminste goedkoop voer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit heet interspecifieke coprofagie

Dit komt door de volgende zaken
De hond is een ras dat makkelijker dit soort zaken leert.
Verveling en Stress
Gebrek aan hygiëne
Onverteerbare stoffen in ontlasting
Lichamelijke oorzaken

Wel als je hond dit vaak doet, is het moeilijk af te leren.
Je kunt hem inderdaad iedere week een 'verse' eierkoek geven. Maar er is nog geen officieel 'middel' gevonden om dit te verhelpen

Het zou kunnen dat uw hond een leverontsteking, alvleesklierontsteking of malabsorptie heeft. Maar dezekans is zeer onwaarschijnlijk.

Tips.
Geef je hond iedere week 1 verse eierkoek
Geef je hond een Verse ananas
''Geef de hond een hele week lang elke dag één schijf en dan twee weken niet. Vervolgens weer een week lang een schijf per dag en dan stop.''

Als de hond dan een tijd stopt maar daarna weer poep gaat eten, ga door met de ananas, dit kan geen kwaat en kan wellicht helpen