wat kan ik doen voor mijn cavia?

vannacht is er een steenmarter in mijn tuin gekomen, die 1 cavia heeft meegenomen en 1 cavia gewond heeft achtergelaten. de gewonde cavia heeft hier en daar wondjes en een ontstoken oog. van mijn moeder mag ik niet naar de dierenarts, zij verwacht ook niet dat deze cavia het nog overleefd (ze heeft zelfs al voorgesteld om de buurman er een einde aan te laten maken). ik zelf probeer de cavia nou zo goed mogelijk te helpen, met wat moeite en aandacht weet ik hem uit mijn hand te laten eten en te drinken, maar wat kan ik doen om infecties te voorkomen? graag tips (en geloof me ik zou naar de dierenarts gaan als ik kon)

alvast bedankt

Toegevoegd na 15 uur:
goed nieuws: de cavia leefde vanochtend nog (dat had mijn moeder al niet verwacht), hij heeft ook al weer wat gedronken en gegeten (wel uit mijn hand, maar toch)
alvast bedankt voor de tips!!!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Wat jammer dat je moeder je niet met de cavia naar de dierenarts laat gaan. De kans is vrij groot dat je cavia door de bijtwonden vervelende infecties oploopt. Steenmarters dragen nare bacteriën mee. Een dierenarts zou hiervoor antibiotica kunnen geven. En als de cavia niet meer te redden is dan zou deze het diertje op een rustige manier kunnen in laten slapen ipv dat de buurman het met zijn handen doet. Zo'n einde wens je een diertje niet toe.

Maar goed, als je nog je best wilt doen voor je caafje. maak dan 2x per dag de wondjes schoon. Ze moeten een paar dagen open blijven, zodat de troep eruit kan. Afgekoeld gekookt water, eventueel met een beetje biotex gebruiken. Voor het oogje kan je afgekoelde kamillethee gebruiken om het te verzachten. En de wondjes goed ontsmetten. om de wondjes makkelijker schoon te houden, kan je proberen de haartjes eromheen kort te knippen.
Kijk eens of jullie wondzalf in huis hebben, bijvoorbeeld calendula, dat kan je er op smeren.
Het is heel belangrijk dat je caafje blijft eten en drinken. Gaat dit moeilijk, kook dan wat groente, bijvoorbeeld worteltjes, totdat ze heel zacht zijn. Pureer dit met een blender of keukenmachine en geef het met een spuitje als het is afgekoeld. Ook appels kan je tot moes pureren en ingeven.
Haal verder je caafje met deze winderige dagen, nu hij zo zwak is, liever binnen in de warmte.

Heel veel succes en probeer je moeder nog eens heel lief aan te kijken om met je caafje naar de dierenarts te mogen gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het klinkt misschien gemeen en ik zou het ook moeilijk vinden maar ik denk dat de buurman er een eind aan moet maken. Ik denk dat je m daar het meest plezier mee doet. Het klinkt natuurlijk raar maar anders heeft ie alleen maar pijn. Je zegt ook dat hij niet meer zelf kan eten ofzo dus hij heeft pijn. Ik zou zeggen knuffel m en neem afscheid het is beter. Sterkte <3
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De wondjes goed reinigen met afgekoeld gekookt water, eventueel wat jodium erop.
Let er wel op dat de Cavia goed blijft drinken.
Ik hoop dat hij snel opknapt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Het is jodium of Betadine, maar niet teveel, een Cavia kan het snel opnemen in de bloedbaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar ik denk dat er niks meer te redden is want hij kan zelfs niet meer eten dus lijdt ie alleen maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In de uitleg staat dat het beestje nog uit de hand eet en drinkt, dat geeft nog hoop.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar niet zelfstandig en ik weet dat iedereen zo wil denken maar ze kan het idd doen wat u zegt maar ze moet zich wel op het ergste voorbereiden. Bij mijn cavia was het ook zo ongeveer : ze had moeite met ademen dus wij naar de DA die zei dat hebben cavias wel vaker en dat ze hoop had als we de medicijnen gaven. Dus het ging iets beter toen ik naar school ging toen ik terug kwam was ze dood. Die klap kwam toen harder aan omdat ik net de hoop had dat het wat beter met haar ging
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet zelfstandig, dat klopt.
Maar zieke mensen of dieren moeten weleens gevoerd worden en dan is er nog hoop op beterschap.
Wel sneu voor jouw Cavia.
Wat naar zeg voor je cavia! Fijn dat hij nog eet en drinkt. Je wilde graag weten hoe je infecties kunt voorkomen.
Wat je goed kunt doen is een lauw badje maken met groene badedas badschuim. Daar de aangedane plekken een minuut in laten weken.
Ook kun je een badje met soda maken. Dat werkt net zo goed.
Dit een paar dagen achter elkaar herhalen, desnoods twee maal daags.
Deze twee manieren kun je goed gebruiken om de wonden schoon te maken. Zorg wel dat je cavia geen kou kan vatten door hem niet nat op de tocht te zetten.
De oogjes kun je schoonmaken met gekookt en afgekoeld water. Dit een paar maal daags.

Hopelijk helpt dit? Veel sterkte!