Hoe kan ik mijn pony het zweepje laten accepteren?

Ik doe vrijheidsdressuur met mijn verzorg pony. Ze doet alles heel braaf, maar sommige oefeningen wil ik graag met een zweepje doen. zodra ik het zweepje vastpak en met mijn pony ga lopen wordt ze heel erg gestresst. Met rijden gaat het wel met zweepje. Wat kan ik eraan doen dat ze het zweepje gaat Accepteren?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (7)

Als je haar een tikje Wim geven met de zweep, doe het dan zacht. Of als je dicht met de zweep bij haar komt, en ze blijft rustig, heef haar dan een kleinigheidje dat ze lekker vind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet de pony eerst tot in den treure aaien met de zweep.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg ervoor dat je eerst VHD doet zonder zweep en dat je veel dingen goed kunt met je pony... Probeer eens ipv een zweep een lange tak oid... Niet om je pony te tikken, maar juist gwn de pony ermee aanraken. Friendly game ofso heet dt geloof ik met vhd.
En als je pony te bang is zou ik het lekker zonder zweep doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zo te horen heeft je pony klappen gehad van de zweep, anders zou ze er niet gestresst van raken. Waarom zou je hem/haar daar dan nog aan bloot willen stellen? Zonder zweep is je pony gelukkiger .... wat is er belangrijker dan dat?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou de rollen ook kunnen omdraaien.
Wat zou jij kunnen doen opdat je jouw pony bepaalde oefeningen laat doen zonder zweepje.
Op pure mentale kracht dus.
Tracht je in de plaats van die pony te stellen en vraag je dan zelf eens af op welke manier jij wenst samen te werken met jouw baasje.
Ik merk dat steeds meer mensen de moeite doen om hun pony's of paarden via mentale kracht te trainen.
Wellicht wil jouw pony jou duidelijk maken dat ook zij een ander aanpak wenst.
Wat Cesar de hondenfluisteraar, op mentale kracht met de honden bereikt dat kan men met elk dier en met elke mens bereiken.
Doe jezelf en jouw pony een plezier en ontwikkel jouw gaven als pony-fluisteraar ;-)
Klinkt misschien gek maar ik meen het wel hoor, indien ik in jouw plaats was dan zou ik het zo oplossen.
Ik zou mijn pony geenszins forceren om het zweepje te accepteren.

Succes ermee en fijn weekend nog!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als jou pony zo bang word van een zweep dan zou het idd kunnen dat hij of zij een nare ervaring heeft met zwepen.
en als het rijden wel goed gaat zonder zweep,zou ik het daar ook mooi bij laten.
paardrijden is een kwestie van vertrouwen tussen mens en dier en als een paard geen vertrouwen heeft in mensen met zwepen dan liet ik die zweep mooi wezen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou eerst de zweep op een afstandje houden, dan steeds een stapje dichterbij komen, als je pony wegkijkt: niet dichterbij komen.
Doet je pony niks bij het zien van de zweep op afstand, kom iets dichterbij.
Geen snelle bewegingen maken met de zweep.
Ik heb er geen ervaring mee maar dit lijkt me erg logisch.
Ik hoop dat het lukt, je kunt het altijd proberen.
Misschien helpt de video.

Succes!