Hoe leer ik mij kat zelf door het kattenluik te gaan?

Ik heb sinds een paar dagen een kattenluik, maar mijn kat snapt niet dat hij dit zelf open kan duwen. Hij is er wel een paar keer dorheen geweest, maar alleen als ik het helemaal voor hem open houd en hem er met wat lekkers doorheen lok. Maar zelf openduwen doet hij niet, hij snapt dat niet en schrikt van het dichtvallen van het deurtje. Ik geprobeerd hem er tegen aan te duwen, maar dat wil hij niet, dan wordt hij ook bang en gaat hij krabben.
Hoe kan ik hem leren dat hij het luikje zelf open kan duwen en ook weer terug kan?

Toegevoegd na 23 uur:
Nieuwe goede tips blijven van harte welkom, want tot nu toe gaat de kat er nog steeds niet uit zichzelf door!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
17.7K
Annswers
13 jaar geleden
Wil ie al?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, nog niet uit zich zelf.

Het beste antwoord

leg catnip (kattenkruid) of valeriaan achter het deurtje
katten vinden Catnip super lekker en kunnen er zelfs verslaafd aan raken
dus als je kat eenmaal weet dat er catnip ligt bij het deurtje gaat hij er altijd door zelfs als het er niet meer ligt

ik heb een paar hulpbronnen toegevoegd aan dit bericht

1- gaat over kattenkruid (ervaringen van kattenbaasjes)
2- " "(waarom katten van kattenkruid houden
3- forum waar baasjes praten over poezen met kattenluikangst
4- " "
5- hier vindt je alles over een kattenluikje speciaal voor katten met kattenluikangst (misschien een optie als niks helpt)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

Dat zal hij zelf gauw genoeg onder de knie krijgen als hij naar buiten wil. Echt, met een beetje geduld komt het vanzelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rustig afwachten, zet hem een paar dagen open met een stokje ertussen en als hij naar een week gewend is het stokje steeds inkorten.
Als het eenmaal zijn vaste doorgang is geworden het hele stokje weghalen.
Succes ermee, moet lukken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle plusser bedankt. ;)"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het stokje valt de hele tijd om als hij er door wil gaan, wat hier tegen de doen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kon het klapdeurtje er tussenuit halen. weet niet of dat bij jou ook lukt. Met alleen een gat in de deur had ze het sneller door. maar mijn kat heeft er nog steeds een hekel aan om er door te gaan, als wij in de kamer zijn roept ze of we de deur open doen, alleen als er niemand is maakt ze gebruik van het luikje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iris, Neem een wat langer latje of stokje die je wat scheef weg zet in een bloempot met aarde, dan moet hij blijven staan.
Leg z'n favoriete lekkernij achter het deurtje, z'n neusje doet de rest.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals gezegd: Komt het katje snel genoeg achter.

Toch is het wel handig wat je zegt. Probeer de poes zo vaak mogelijk door het luikje te laten lopen, dan snapt ze/hij dat hij/zij door het luikje moet gaan.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zet het luik open en zet het beestje voor het luik.
na een paar keer gedaan te hebben doe je het luikje dicht zodat hij/zij toch daar naar binnen wilt en duwt tegen het luikje ,en voila.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wat hierboven al werd gezegd, met geduld kom je er wel. die kat gaat het vanzelf aanleren (met een beetje hulp).
als die schrikt van het dichtklappen van het luikje dan vind die dat misschien niet fijn. . .dan zou je daar wellicht iets aan moeten doen. . iets zachts ertussen zetten of hydraulisch maken ;). . in ieder geval ervoor zorgen dat de het geluid van de klap gedempt wordt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen zorgen, hij komt het vanzelf achter. De mijne duwt met zijn kop zelfs balkon deur open als naar buiten wilt. Even geduld dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Plusje want het klopt :)
En als uiteindelijk niets lijkt te lukken van de eerdere adviezen, dan koopt u een duurder luikje met sensor.

De frequentie zorgt er voor dat alleen uw kat naar binnen kan tijdens het openen van het deurtje.

Toegevoegd na 24 minuten:
Naar binnen en naar buiten door een kattenluik met censor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zeg: Gewoon erdoorheen duwen!!

Mijn vriend zegt: Maak een touwtje vast aan je kat, doe het touwtje door het luikje, ga aan de andere kant staan, en dan heel hard trekken!! ;-P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het antwoord van het touwtje binden aan je kat en dan maar trekken wel een beetje rigoreus. Maar ik legde wat lekkers aan de andere kant van het deurtje en duwde de kat er dan doorheen. Een paar dagen oefenen en dan de kat buiten laten. Als het etenstijd is en hij krijgt honger dan zal hij het zelf maar eens moeten uitzoeken! Laat maar even janken, geen aandacht aan schenken.
Je zal zien dat hij toch uiteindelijk zelf wat gaat proberen.

Succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met een hoop geduld en oefenen. 1 van mijn katten wilde ook niet door het luikje. In eerste instantie heb ik het luikje open gezet. Kijk ook of het klepje soepel open en dicht gaat en niet te zwaar is. Niemand vind het leuk om een zwieper tegen zijn achterste te krijgen. Als de kat gewend is om door het open luikje te gaan, ga je een stapje verder en zet je het luikje half open. Dan moet hij nog een klein stukje met zijn kop tegen het luikje duwen. En zo ga je steeds verder. Om de kat te lokken kan je brokjes of kattensnoepjes gebruiken. Beloon de kat in ieder geval als hij door het luikje gaat!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kun je niet je kat oppakken van achter, dus dan heb je al zijn pootjes vast en zijn koppie er zachtjes tegenaan duwen? En dan eerst de voorpootjes loslaten. Dit allemaal op een heel lieve manier natuurlijk ;)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik dit probeer, ook al doe ik het nog zo lief, wordt hij heel gestresst en worstelt zich los.