Wanneer mogen pasgeboren kleintjes van konijnen in nieuw hok?

Hey,
Ik kreeg gister een verrassing te verduren, ik kwam namelijk bij het hok en zag een boel haar en het vrouwtje had bloed bij haar benen.
Nouja dat bleek van de bevalling te zijn. Mannetje is nu gescheiden van het vrouwtje, maar ik heb een vraag. Ik heb een nieuw hok besteld en die komt over circa 1 week binnen. Wanneer kunnen de kleintjes met de moeder intrekken in het nieuwe hok? Ik heb namelijk gehoord dat konijnen moeten wennen en dit lijkt me niet wenselijk met een geboorte van 6 kleintjes.
Graag antwoord van konijnenkenners.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

Hoihoi !

Allereerste gefeliciteerd met de konijntjes!

Ik heb even wat informatie opgezocht over konijnen.
De informatie die de site me gaf is dat de eerste 10 dagen na de geboorte , de jongen nog veel slapen. hierna openen ze de oogjes en worden ze wat levendiger.

na 14 dagen kunnen de konijntjes ook kort in de hand worden genomen , ze worden dan steeds onafhankelijker van de moeder. hierna worden ze steeds zelfstandiger.
misschien is dat een handig moment om ze over te plaatsen naar het nieuwe hok omdat ze dan niet meer zo afhankelijk van de moeder zijn.
Het ligt er een beetje aan of ze dan al redelijk zelfstandig zijn of niet. dan heeft de moeder ook minder stress. en kunnen ze rustig wennen aan het nieuwe hok.

Heel veel succes !

P.s :
Als je het nog niet helemaal zeker weet kun je deze vraag altijd nog stellen op het konijnen forum (konijnenforum.nl)
Daar weten ze er alles van af :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zet de vader apart, maar heel dichtbij en alleen met gaas gescheiden, zodat hij contact blijft houden met het vrouwtje en vooral ook met zijn jongen. Hij moet gecastreerd worden, dit kan met 5-6 maanden. Tot 2 weken na de castratie moet hij van het vrouwtje gescheiden blijven, omdat hij tot zolang nog vruchtbaar is. De jongen kunnen vanaf 2 weken af en toe bij de vader gezet worden, mannetjes zijn over het algemeen heel zorgzaam voor eigen jongen.

http://www.konijnen.nl/diversen/onverwacht_nestje.htm

Vanaf de 7e week krijgen de konijntjes geen melk meer. Ze mogen nu ongelimiteerd biks en ongelimiteerd hooi eten. Groente langzaam en voorzichtig opbouwen zoals beschreven staat in het artikel Groenvoer.

http://www.konijnen.nl/voer/groenvoer.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De ram castreren hoeft helemaal niet. Alleen als je hem weer bij de voedster zet, en dan nog alleen als je geen jonkies meer wilt.
Wat het verhuizen betreft: ik zou wachten tot de jonkies minstens 4 weken zijn. Konijnen zijn erg gevoelig voor verstoring als de jonkies nog klein zijn, en het kan zomaar gebeuren dat ze ze niet meer zogen wil of zelfs doodbijt.
Haal je ze ook niet te vroeg bij hun moeder vandaan? Sommigen doen dat al na 6 weken, maar 8 a 10 is veel beter voor ze.