zoals je het omschrijft denk ik dat het groene alg is, dat komt vaak doordat een aquarium nog niet(of niet meer) in balans is en dat komt vaak door te veel bemoeienis, te veel water verversen, te vaak het filter schoonmaken, te veel voeren, te veel licht, hier is een simpel stappenplan dat je kunt proberen:
-besteed allereerst even wat aandacht aan de standplaats van je aquarium, zonlicht kan een oorzaak zijn van algengroei.
-koop een tijdschakelaar voor je lampen, een tijdschakelaar kan je kopen bij iedere bouwmarkt maar ook bij HEMA of blokker voor een paar euro, stel de timer zo in dat je niet meer dan 12 uur licht aan hebt, ik houd zelf over het algemeen 11 uur licht/13 uur donker aan.
-doe een paar snelgroeiende plantjes in je aquarium zoals waterpest of kikkerbeet het voordeel van die plantjes is dat je ze niet in je bodem hoeft te planten, de plantjes verbruiken de nitraten die algen veroorzaken, let wel op dat de plantjes niet gaan woekeren, schep zo nu en dan eens wat plantjes uit je aquarium
-voer je vissen niet iedere dag maar bijvoorbeeld om de dag, voer ze niet meer dan ze in 2 minuten op kunnen, ik voer mijn vissen 4 keer per week, op maandag, woensdag en vrijdag krijgen ze in de ochtend en de avond een heel klein beetje. en soms krijgen ze een geblancheert stronkje broccoli.
-ververs één keer in de maand 2 emmers water
-laat je aquarium verder zo veel mogelijk met rust zodat er een balans kan ontstaan, als je je echt erg stoort aan die groene aanslag op je ruiten kan je het er het makkelijkst afpoetsen met een pluk filterwatten, zo heb je ook de minste kans op krassen.
als ik me stoor aan rommeltjes op de bodem van mijn aquarium dan hevel ik water uit mijn aquarium en dan probeer ik zoveel mogelijk troepies van de bodem te "stofzuigen" dit doe ik met een aquariumslang uit de dierenwinkel waar ik aan het uiteinde een nieuw(goed afgespoeld) pantykousje aan hang zodat de troepies er door uit het water gefilterd worden, dat pantykousje gooi ik weg(met alle troep er in) en het water hevel ik terug, zo blijven de goede bacterien intact maar werk ik wel de storende rommel weg, overigens verkopen ze bij veel dierenwinkels hier ook apparaatjes voor maar in mijn ervaring werken die niet echt