Mijn tropische aquarium kleurt ontzettend snel groen. Hoe kan dit?

Ons tropische aquarium kleurt ontzettend snel groen. Nog geen week geleden is de bak volledig schoongemaakt (al het water eruit, steentjes eruit en gewassen, vers water erin, plantjes uitgewassen etc). Wekelijks halen we 3-4 emmers water uit de bak en voegen we vers water toe. Ook de pomp wordt regelmatig schoongemaakt.

Het betreft een 120 liter waterbak met 17 vissen.

De bak is 24-25 graden.

In de bak zitten 4 Black Molly's, 6 Neontetra's, 6 Guppy's, 1 algeneter en een paar baby visjes waarvan we nog niet echt kunnen zien van welke vis ze bevallen zijn.

Verdere waardes weet ik niet, en ik heb eerlijk gezegd ook geen idee hoe ik deze zelf kan meten.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
19.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Toen ik nog op de basisschool zat hadden wij voor sinterklaas een vis gekregen, na een paar maandjes kregen wij ook last van dit probleem dit hebben we opgelost door alle steentjes een paar uur lang in een wasbak/emmer te leggen met schoonwater, en we hebben nieuwe plantjes gekocht (nu gaat dit natuurlijk niet zo makkelijk bij uw omdat uw veel meer plantjes moet kopen) maar zo hebben wij het opgelost, ik hoop dat uw hier iets aan heeft
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Neem eens een bakje water mee naar de aquariumwinkel. Daar kunnen ze je water testen. En waar het groene (alg) vandaan komt is moeilijk. Misschien komt er te veel licht in je aquarium.
bamibal
10 jaar geleden
Staat je aquarium misschien in het zonlicht?

Antwoorden (5)

het meest slechte wat je kunt doen is alles schoonmaken, dit heb jij dus gedaan.
daardoor moet elke keer de bacterien cultuur opnieuw opbouwen.

die 3-4 emmers per week is bij een goed draaiend aquarium niet eens nodig( hoogstebs 1x per maand)
filter alleen schoonmaken als de werking van hetfilter minder word ( de stroming dus) als je hem wel schoon wilt maken doe je dit in aquaroum water bijvoorbeeld wat je er uit haalt om te verversen.
ook is de tijd dat het licht brand erg belangrijk (8-10 uur per dag is voldoende)
ook de soort lampen speelt hierin een rol.

mocht je echt last hebben van algen zou ik als eerst kijken hoe oud je lampen zijn (t8 gaat ongeveer 1 jaar mee t5 2 a 2,5jaar)
daarnaast zou ik een timer instellen voor de tijd dat het licht brand.
en om de algengroei te verminderen kun je hiervoor bij de speciaalzaak anti alg middel kopen.
maar vaak is dit niet eens nodig als alles in balans. is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ivana
10 jaar geleden
Valt er niet te veel zonlicht in? Een verkeerde plaats in de huiskamer kan ook de oorzaak zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
die kans is ook aanwezig, maar mijn eigen aquarium staat ook best wel op een lichte plek in huis en heb wel eens wat aanslag op de ramen maar dat verwijder ik eens per maand bij de water wissel, dus verkeerde plaatsing zou kunnen, maar dat het binnen een week alles weer groen is heeft naar mijn idee meer met de conditie van het aquarium te maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
lichtduur is in feite ondergeschikt aan het soort licht. Als je de goede lampen boven je aquarium hebt hangen mag de verlichtingsduur tot 12 uur zijn zonder problemen. Natuurlijk kan de belichtingsduur een impact hebben op de chemische parameters van het water. Maar dan ligt de oorzaak bij het gebrek van opvolging daarvan en NIET aan de belichtingsduur. Anti-algmiddel is zinloos. Als de omstandigheden nu algvriendelijk zijn zullen ze dat blijven van zodra het middel uitgewerkt is. Voorkomen = beter dan genezen.
de kleur licht is ook belangrijk, blauw licht bevorderd de algengroei. zie ook http://www.visaquarium.nl/a/verlichting/aquarium-verlichting
10 jaar geleden
zoals je het omschrijft denk ik dat het groene alg is, dat komt vaak doordat een aquarium nog niet(of niet meer) in balans is en dat komt vaak door te veel bemoeienis, te veel water verversen, te vaak het filter schoonmaken, te veel voeren, te veel licht, hier is een simpel stappenplan dat je kunt proberen:

-besteed allereerst even wat aandacht aan de standplaats van je aquarium, zonlicht kan een oorzaak zijn van algengroei.

-koop een tijdschakelaar voor je lampen, een tijdschakelaar kan je kopen bij iedere bouwmarkt maar ook bij HEMA of blokker voor een paar euro, stel de timer zo in dat je niet meer dan 12 uur licht aan hebt, ik houd zelf over het algemeen 11 uur licht/13 uur donker aan.

-doe een paar snelgroeiende plantjes in je aquarium zoals waterpest of kikkerbeet het voordeel van die plantjes is dat je ze niet in je bodem hoeft te planten, de plantjes verbruiken de nitraten die algen veroorzaken, let wel op dat de plantjes niet gaan woekeren, schep zo nu en dan eens wat plantjes uit je aquarium

-voer je vissen niet iedere dag maar bijvoorbeeld om de dag, voer ze niet meer dan ze in 2 minuten op kunnen, ik voer mijn vissen 4 keer per week, op maandag, woensdag en vrijdag krijgen ze in de ochtend en de avond een heel klein beetje. en soms krijgen ze een geblancheert stronkje broccoli.

-ververs één keer in de maand 2 emmers water

-laat je aquarium verder zo veel mogelijk met rust zodat er een balans kan ontstaan, als je je echt erg stoort aan die groene aanslag op je ruiten kan je het er het makkelijkst afpoetsen met een pluk filterwatten, zo heb je ook de minste kans op krassen.

als ik me stoor aan rommeltjes op de bodem van mijn aquarium dan hevel ik water uit mijn aquarium en dan probeer ik zoveel mogelijk troepies van de bodem te "stofzuigen" dit doe ik met een aquariumslang uit de dierenwinkel waar ik aan het uiteinde een nieuw(goed afgespoeld) pantykousje aan hang zodat de troepies er door uit het water gefilterd worden, dat pantykousje gooi ik weg(met alle troep er in) en het water hevel ik terug, zo blijven de goede bacterien intact maar werk ik wel de storende rommel weg, overigens verkopen ze bij veel dierenwinkels hier ook apparaatjes voor maar in mijn ervaring werken die niet echt
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Goed idee, dat aquariumwater zoveel mogelijk laten rusten. Dan kan je alvast niets verkeerd doen. Als je echter wel weet waar je mee bezig bent is het ook geen slecht idee om de waterkwaliteit op te volgen en waar nodig op de juiste manier bij te sturen. Dan is het zelfs mogelijk om de watersamenstelling zodanig goed te krijgen dat al deze 'bodemrommeltjes' door de bacteriën worden weggewerkt. Dan moet je zelf die bodem niet meer zitten kuisen en hebben de vissen nog meer rust.
Een heel aquarium volledig schoonmaken is geen slim idee. Zo raak je al je reinigingsbacteriën kwijt! 3 à 4 emmers lijkt mij prima te volstaan voor een aquarium van 120 liter, zelfs eens in de 2 weken.

Groen water = alg, zo simpel is het.

Alg komt voor wanneer 1 van volgende punten van toepassing is op je aquarium:

1. Te veel vervuiling.
2. Slechte plantengroei.
3. Voedingsstoffen voor planten in de verkeerde verhoudingen.

En om deze 3 te kunnen beoordelen en opvolgen heb je de nodige kennis nodig inzake waterwaarden.

Zie de eerste link voor een beetje wegwijs in de verschillende methodes om je waterwaarden te bepalen en de 2de link die je zal helpen bij het interpreteren ervan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt ook een paar algeneters kopen, zoals algen etende slakken. Deze zullen weliswaar niet al het alg opeten voordat er weer nieuw alg bij is gekomen, maar het zal op zijn minst iets helpen.