wat kan mijn rat hebben? (zie uitleg)

aan zijn oren komen allemaal bultjes en op zijn staart ook, ik heb het wel is bij andere (tamme ratten) gezien, en die zijn er weer goed van genezen, maar ik weet niet waarmee.
en is zo'n behandeling duur, ik heb namelijk niet heel veel geld :S

Toegevoegd na 2 uur:
de bultjes zijn allemaal erg klein, en de meeste zijn een beetje wit of met een wit puntje, mijn rat heeft er zelf volgens mij niet veel last van, want ik zie haar eigenlijk niet veel aan zijn oren, of staart krabben.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb twee foto's gevonden van een rat met mijt. Je zou even kunnen kijken of het er op lijkt. Maar goed, ik zou toch even een afspraak maken bij de DA als ik jou was ;-) http://j.mp/qPeIu1
http://j.mp/puKAZR
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je een uitkering hebt kan je naar een dierenarts voor de minima, Abraham van Stolkweg-Rotterdam.
Kijk op internet voor meer info. dierenarts voor de minima intypen.
Veel succes met je ratje. Bronnen:
- m. 'tHart-Lieder

Het beste antwoord

Dat is heel moeilijk te zeggen zonder foto's of verdere omschrijving.
Het kan zijn dat je ratje last van mijt heeft. Kleine parasietjes die gangetjes graven in de huid en zo bultjes en korstjes veroorzaken. Een behandeling voor mijt kost meestal niet al te veel. Maar je zal voor een diagnose wel even naar de dierenarts moeten. Let wel: veel van de mijten die bij ratten voorkomen kunnen ook besmettelijk zijn voor mensen.

Bij tamme ratten komen echter ook zeer veel tumoren voor, maar dan zie je meestal 1 of enkele grotere bulten. Tumoren kunnen alleen operatief verwijderd worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het kan mijt zijn. Mijt veroorzaakt jeuk, krabben, wondjes, korstjes en bloemkooloren (gekke bultjes op oren en staart). Ik zou even naar de dierenarts gaan, de da kijkt dan even na of je ratje echt mijt heeft en kan daar een medicijn voor geven.

Ik weet niet hoe duur dit kost, je kan natuurlijk altijd even de assistent opbellen en vragen hoe duur het ongeveer gaat kosten, voordat je gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uiteraard. Maar ik zeg ook niet dat de DA precies kan vertellen hoeveel het gaat kosten. Ik zal het beter uitleggen. Mijn kat had een vreemde bobbel op zijn poot, voordat ik naar de DA ging, heb ik haar gebeld. Ze vertelde mij, de consult kosten zijn standaard 35,-, als we foto's moeten maken, komt daar 60,- bij. Eventuele medicatie kost waarschijnlijk een paar tientjes, of minder. Op naar de DA met Baco, we hebben geen foto's laten maken, de bobbel was een ontsteking. Antibiotica en een smeerseltje. Het totaal plaatje was 52,50 Ik was uitgegaan van maximaal 120,- Mijn punt is, als je niet al niet veel geld hebt, is het soms makkelijk om een (geschatte) kostenindicatie te vragen. En een DA is meestal ook niet te beroerd om het in grote lijnen uit te rekenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik hoop niet dat ik iedereen over me heen krijg met mijn vraag, maar ik vraag me af: is het erg om zonder diagnose medicijnen tegen mijt bij de dierenwinkel te halen, die een paar dagen te gebruiken om te kijken of het beter gaat, en zo 35 euro uit te sparen? Natuurlijk zorg ik goed voor mijn dieren, maar als ik niet veel geld heb en bijna zeker weet wat het is, vind ik het toch een beetje moeilijk om 50 tot 120 euro uit te geven voor een ratje, dat een aanschafprijs van nog geen 5 euro heeft, en een levensduur van maar een paar jaar. Overigens ben ik zelf wel eens met ratjes bij de DA geweest. En laatst was ik 80 euro kwijt bij de DA, maar het was het geld waard omdat ik mijn dier geen onnodig pijn wil laten lijden, maar wil dat ze snel geneest.
Was consult en antibiotica voor een kat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben 15 jaar, en mag volgens mij niet eens alleen naar de dierenarts zonder toestemming van m'n ouders, maar mij vader gaat daar niet mee instemmen om voor veel geld te kijken of het inderdaad mijten zijn en vervolgens
een of ander middeltje van veel geld te moeten kopen, terwijl je die misschien gewoon ergens anders kan kopen.
Ze noemen het bloemkool oortjes. Het wordt veroorzaakt door een mijtje. Je kan in de dierenspeciaalzaak anti-luchtpijpmijt voor vogels van het merk Beaphar kopen. Dit smeer je er elke dag op tot het weg is. Je hoeft het ook alleen maar op de staart en oren te smeren. Kost tussen de 5 en 10 euro. Succes ermee.