Wat kan ik zelf nog doen om de hoge koorts bij mijn dwergkonijn naar beneden te krijgen?

Kom net bij de dierenarts vandaan en hij heeft 42.2! Hij is afgelopen woensdag gecastreerd. Hij heeft een koortsremmer, pijnstiller en antibiotica gehad. Maar is er iets wat ik hier thuis voor 'm kan doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (2)

Wanneer vermoed wordt dat het konijn iets mankeert moet het dier direct binnenshuis gehuisvest worden, ongeacht het jaargetijde en temperatuursverschillen van buiten naar binnen. Een ziek konijn heeft een deken nodig en een kruik om zo goed warmgehouden te worden. Onderkoeling van een konijn is nog ernstiger dan koorts, en kan het einde van het dier betekenen. De lichaamstemperatuur van een konijn mag niet lager worden dan 38°C. Hoger dan 39,8°C betekent koorts, en ook dan mag een konijn beslist niet in een buitenhok blijven.
fremar
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het diertje heeft koorts en het lichaam is dus te warm.
En wat jij aanraad is door middel van een kruik nog meer warmte puduceren? Als je wilt dat je konijn nog verder oververhit raakt is het zeker geen slecht idee..............
Je kunt zelf verder niets doen behalve het konijn binnenhouden en zorgen voor voldoende en vers water.Een kruik geven bij koorts doet de temperatuur nog verder oplopen,het is beter het konijn in een niet te warme ruimte te plaatsen .Maak een plekje voor het konijn dekentje extra hooi/stro etc waar het in kan gaan wanneer de temperatuur daalt.Het konijn zal die plek dan zelf op gaan zoeken.