Kan je een goudvis in een kom stoppen zonder plantje?

Kan een goudvis overleven in een kom zonder plantje? Welke plantje moet je dan in de kom doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (4)

Hun verblijf
Geef een (goud)vis zoveel mogelijk de ruimte. Niet meer dan 2 vissen in een kom van 7 liter. De vis moet minimaal 8x zijn lengte hebben om te zwemmen. Natuurlijk is een aquarium (of vijver) nog veel beter voor een goudvis. Kies je toch voor een viskom, neem dan liever een lage en brede kom dan een hoge smalle. Vul de kom voor maximaal ¾ deel met water en zet hem neer op een lichte standplaats, maar niet in direct zonlicht.
Op de bodem van de kom leg je een paar steentjes (te koop bij een dierenwinkel). In de kom moeten ook waterplanten geplaatst worden. Wanneer de planten goed groeien geven ze zuurstof af en nemen ze koolzuurgas en andere afvalproducten van de vis uit het water op. Geschikte waterplanten zijn: waterpest, cabomba en penningkruid. Als de bak te donker staat, gaan de planten dood en door dit rottingsproces zullen ze zuurstof gebruiken in plaats van opleveren. In dit geval groeit er bruine alg op het glas. Groeit er echter binnen korte tijd groene alg op het glas, dan staat de kom te licht.
Goudvissen zijn enorme vervuilers, een filterpomp is daarom wel aan te bevelen. Een lichtkap is goed voor de planten, die door het licht beter groeien en dus meer zuurstof afgeven.
Een goudvis kan de winter in een vijver (buiten) overleven, mits het water diep genoeg is. De sluierstaarten kunnen echter niet tegen temperaturen lager dan 13 graden. Dus in de winter kunnen deze vissen niet in de vijver
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Er moeten wel plantjes in de kom. In dierenwinkels zijn diverse plantjes te koop, Denza en Cacomba bijv. Je moet de plantjes ook af en toe vervangen. Dode planten geven nitraat af en dat is niet goed voor de vissen.
Meer info op deze link: http://www.dierennieuws.nl/vissen/di06004a.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goudvissen zijn van nature planteneters, dus zullen veel soorten planten in hun maag verdwijnen, de enigste die redelijk kan overleven is het amerikaanse waterpest, dit is een grof soort, die ook met wat minder licht, nog redelijk kan groeien.
Planten kunnen de meststoffen van de vissenpoep opnemen om te groeien en geven overdag zuurstof af aan het water.
Echter goudvissen produceren veel meer meststoffen dan de planten kunnen opnemen, dus zal het water sterk gaan vervuilen.
Een filter kan dit probleem oplossen, maar is niet te plaatsen in een vissenkom.
Dan is er helemaal geen ruimte meer om te zwemmen.
Dus eigenlijk zijn goudvissen totaal niet geschikt voor een vissenkom en die klein blijven.
Kies voor andere visjes die op kamertemperatuur kunnen leven.
Even in de winkel vragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn weinig tot geen visjes die het in koud water overleven en helemaal niet in een kom.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een vissenkom zou ik best wel guppen willen doen, met natuurlijk veel planten.
Maar ook Goudelritz en stekelbaarsjes. gaat prima in een kom.
natuurlijk wel op tijd een deel van het water verversen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit meen je toch niet!!! vissen welke dan ook in een kom en guppen dat zijn tropische vissen die leven echt niet lang in een kom met koud water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kamertemperatuur is ruim voldoende voor guppen, die kunnen zelfs 17 graden hebben.( 17 - 27 graden) Elritzen en stekelbaarsjes tot 3 graden.
kobold tandkarper ( soort gup) is 10 graden voldoende, Overwinteren zelfs vaak in een vijver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vind een vijver wel iets anders dan een kom.En je moet het water vaak verschonen zonder filters.Ik heb vaak hele goede antwoorden van je gezien en je hebt mij ook geholpen maar dit antwoord en reactie je kan er ook guppen en elritzen in doen gaat er bij mij niet in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk dat je me niet helemaal goed begrijpt. ik ben 100 % tegen goudvissen in een kom!!
Ik snap een winkelier ook niet, dat hij het aanbeveelt en zegt dat het prima kan.
En als iemand dan toch nog visjes in een kom wil hebben, dan a.u.b. geen goudvissen, neem dan desnoods guppen.
Ik weet uit ervaring dat het jaren lang goed gaat.
En ook uit ervaring weet ik, dat elritzen prima kunnen leven in een emmer water, mits de waterkwaliteit goed is en voldoende planten en het juiste voer, ze krijgen er zelfs jongen in!
Het zelfde geldt voor stekelbaarsjes, die krijgen ook jongen.
En hoe weet ik dit allemaal, als klein ventje, meer dan 60 jaar geleden, was ik al met visjes bezig, kikkervisjes, salamanders enz.
Er was geen geld om wat te kunnen kopen en een oude emmer was de enige mogelijkheid.
Later werd dat een teiltje, nog later een plastic bak.
Juist in mijn jeugd heb ik erg veel geleerd, alleen maar door het zelf allemaal uit te proberen.
Mijn zus had vroeger een goudviskom met twee goudvissen er in, die ging iedere week leeg, schoon water er in en de vissen weer terug, ze zijn 18 jaar oud geworden en gingen uiteindelijk dood, toen ze in het ziekenhuis lag om te bevallen, ze zijn toen gewoon vergeten, anders hadden ze nog steeds geleefd.
Maar ondanks deze kennis, dat het toch wel kan, ga ik hier natuurlijk de goudvissenkom met goudvissen promoten.
Want bijna altijd gaat het fout!
En is het toch niet uit hun hoofd te praten, doe er dan desnoods guppen in.
Ik hoop dat je me nu beter begrijpt, zou het erg vervelend vinden als je me nu anders zou beoordelen.
Want natuurlijk ben ook ik tegen goudvissenkommen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga je zeker niet anders beoordelen maar zoals je zelf al zei .alles moet kloppen in de emmer/kom /aquarium en niet te vergeten vijver.En laten we ook niet vergeten hoe de vis zich zelf voelt in een kleine kom met een takje erin.Ik zou er niet naar kunnen kijken.Maar vind je bent een kanjer op deze site en mensen kunnen denken he dat is wel iets een stekelbaarsje /elritzen erin leuk.Zelfs in een aquarium /vijver is het al moeilijk.Dus vandaar mijn reactie.Zijn wel beesten waar we over praten en die hebben geen keus waar ze in gestopt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fijne reactie van je, ik heb wat bij je los gemaakt wat niet mijn bedoeling was, maar we sluiten het goed af!
Ed
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is goed Ed kom je vast weer tegen op de site .
Nee, en dat heeft meer te maken met de kom dan met het plantje.

Een vissenkom is absoluut ongeschikt voor een goudvis.
Een vissenkom is veel te klein, waardoor die te snel vervuilt en het water er te snel te warm kan worden.
En er is te weinig wateroppervlak, waardoor het water te weinig zuurstof bevat.

Veel mensen denken dat hun goudvis het in de vissenkom wel overleeft, want hij heeft het toch een paar weken of maanden uitgehouden? Ja, maar dan is ie dus extreem jong gestorven. Een goudvis kan bij goede verzorging wel 20 tot 40 jaar worden! Dat ie na een paar weken of maanden al dood gaat in zo'n kom, is als een mens die al doodgaat als peutertje, dat noem je geen overleven.

Een goudvis heeft een aquarium nodig, van minstens 250 liter (een kom is meestal maar 15 liter, of nog een heel stuk minder).
En in dat aquarium moeten inderdaad ook plantjes zijn, en stenen en een zandachtige bodem. Goudvissen hebben een interessante omgeving nodig, ze kunnen al nauwelijks fatsoenlijk zwemmen in een aquarium (en in een kom al helemaal niet, ze zwemmen liefst flinke afstanden per dag, maar hier kunnen ze alleen een paar cm op en neer zwemmen), dus geef ze op z'n minst een omgeving die ze bezig kan houden.
Ook zijn het sociale dieren, die in groepjes willen leven.

Koop een goed aquarium voor ze (of leg een vijver aan in de tuin, dat is pas echt goed), en zorg voor genoeg plantjes en bodem, want een goudvis in een vissenkom is in feite echt dierenmishandeling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1Linda iedere week voor 5 eurp plantjes gaat me wel wat erg ver, haal het binnenste uit de sla en knip dit in sliertjes, dit vinden ze erg lekker,is erg gezond, nog beter is eendekroos uit een sloot scheppen ( kan je ook invriezen) en ze dat geven, wat ze niet direct opeten blijft nog een tijdje in leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh ja, plus natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Linda: Ik ben toevallig wel een dierenvriend, maar dat hoef je niet te zijn om fatsoenlijk met dieren om te gaan. Ik heb zelf niet veel met goudvissen, maar dat betekent niet dat zij daarom geen recht zouden hebben op een goed en vervullend leven, dus als ik voor goudvissen zou moeten zorgen, zou ik wel zorgen dat ze een zo goed mogelijk leven krijgen.