Kunnen katten elkaar missen?

Wij hebben vorig jaar 2 katten opgehaald bij een boerderij. Nu heeft een van de 2 al kittens gekregen de andere (kater) kwam binnen en zodra hij de kleintjes zag ging hij gelijk weer weg..ik heb hem al een week niet meer gezien:( maar nu komt de moeder poes steeds binnen en zoekt door elk hoekje van het huis en gaat hard miauwen en na 5 minuten gaat ze weer weg. Waarom doe ze dit mist ze de andere kat of zit er een andere reden achter?

een jaar geleden
2K
TurfGraver
een jaar geleden
Hoe heb je de kater al een week niet meer gezien?
Waar is die?
BonBonvanJohn
een jaar geleden
Als katten lang bij elkaar geweest zijn en de één om wat voor reden dan ook vertrekt, kan ie zeker gemist gaan worden door de ander. Misschien vond de kater dat jonge grut in huis maar niks en vertrok. Het gedrag van de poes zal nog wel even aanhouden maar zal vanzelf slijten. Ik hoop voor je dat de kater snel wordt gevonden.
Rieneke1
een jaar geleden
Laat ajb beiden zsm helpen. Een moederpoes met kleintjes zal zeker de kater niet missen.
Hylke
een jaar geleden
@TurfGraver hij is weggelopen daarom heb ik hem.al een week niet gezien hij is ongecastreerd dus dit kan normaal zijn toch?

Antwoorden (1)

Om antwoord te geven op je hoofdvraag: jazeker kunnen katten elkaar missen. Katten, zeker nestgenootjes, die al lang samen zijn en een goede verstandhouding hebben, kunnen tot wel een half jaar in rouw gaan als een van de twee wegvalt. Een poes met kittens echter, kan de vader missen als kiespijn. In de natuur is de vader ook verder niet gewenst bij het nest. Mocht ik het verkeerd hebben en is de kater gecastreerd, dan kan de moederpoes de kater zeker missen.
Rieneke1
een jaar geleden
Hylke
een jaar geleden
Het waren nestgenootjes die moederpoes kreeg kittens en zodra de kater het zag ging hij ervan door en is nu al heel lang niet meer thuis geweest nu komt de moederpoes om het uur binnen om hard te miauwen en dan gaat ze weer naar haar jongen
Ik vind het zelf heel.erg vervelend ik mis de weggelopen kater en ik vind zielig voor de moederpoes.
Rieneke1
een jaar geleden
Dus de vermiste kater is niet de vader? Die is gecastreerd? Dan is het heel goed mogelijk dat de moederpoes de kater mist. Hopelijk heb je hem laten chippen? Dat vergroot de kans op terugvinden enorm, mits uiteraard ook de registratie op orde is. Meld de kater als vermist bij dierenasiel en dierenambulance, en bij Amivedi. Op Facebook zijn er ook pagina's over vermiste en gevonden dieren. Maak flyers en verspreid die in de wijk. En laat de poes zo snel mogelijk castreren. Heel veel succes!
Rieneke1
een jaar geleden
Nog iets: uit jouw reactie maak ik op dat het nestje zich buiten bevindt, hopelijk is dat niet het geval?