Mag ik mijn kat wassen? Hij heeft erg veel jeuk en trekt de haren uit zijn rug. (Volgens dierenarts geen vlooien/mijt/schurft.

Hoe was je het beste een kat

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze kat heeft van die periodes dat ie dat ook doet, bij hem is het een uiting van stress. De andere gaat sproeien als ie gestresst is, dus dat had ook gekund.
We hebben standaard de Feliway verdamper in het stopcontact en als ie toch doorgaat met extreem wassen, krijgt ie een week een kuurtje van tabletjes... Ben er ook niet gelukkig mee en het gebeurt niet heel vaak, maar voor ons is dat de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze dierenarts wist gelijk waar het bij ons aan lag! En het was het voer. (het was wat goedkoper voer)

Het beste antwoord

Bij jeuk gok ook ik op een allergie, maar krabben, likken en haren uittrekken kan ook een uiting zijn van stress. In beide gevallen zou ik niet gaan wassen. Google maar eens op uitingen van stress en stressvolle situaties voor katten: bijna altijd is er 'iets' in de omgeving dat dit veroorzaakt.

Een huidallergie bij katten is 9 van de 10 keer een vlooienallergie. Daarvoor hoeft de kat niet eens vlooien te hébben, als ie buiten komt en eens een enkele beet oploopt, kan een kat met een dergelijke allergie al helemaal onder de plekken en jeuk zitten. Heel consequent ontvlooien scheelt wel, maar is niet volledig waterdicht. De dierenarts kan iets geven tegen de jeuk, en evt. iets om te voorkomen dat de huidplekjes gaan infecteren.

Als het geen vlooienallergie is maar een andere allergie, is er - volgens mijn dierenarts althans, ik heb ook zo'n kat - zeer moeilijk achter te komen wat er dan wél is. Probeer andere voeding, dat is eigenlijk het enige waar je zelf nog veel invloed op hebt. Vraag bij de dierspeciaalzaak welke voeding de minste kans geeft op allergische reacties. Behalve de voeding zou het de behandeling niet veranderen als er een andere allergie gevonden wordt, dus ik heb er zelf voor gekozen om alleen weer een keer bij de dierenarts langs te gaan voor een spuit tegen de jeuk als m'n kat er weer helemaal gek van wordt, want elke keer naar de dierenarts is ook enorm stressvol, en dat helpt ook niet.

Mocht je toch je kat willen wassen, overleg dan even met de dierenarts, die heeft je kat gezien en kan je vast vertellen of dat verstandig is of niet. Bij het wassen gebruik je lauwwarm water, gewoon in de wasbak, indien nodig met twee man vasthouden om krabben en paniekerende wegvliegende katjes te voorkomen. Alleen water gebruiken of een milde shampoo, zoals een speciale shampoo voor katten of eventueel babyshampoo. Zorg dat het niet in de ogen komt, dan raken ze in paniek. Voorzichtig de pootjes erin zetten, dan met een kan of beker de kat afspoelen. Niet de kraan aanzetten als een kat niet gewend is gewassen te worden, dat geeft nogal vaak blinde paniek. Goed vasthouden op een rustgevende manier kan helpen, en rustig tegen je kat praten. Naderhand zo goed mogelijk afdrogen, en ze lekker in hun eigen hoekje of op hun eigen plekje een handdoekje of dekentje geven om te voorkomen dat ze het koud krijgen. Een handdoek net uit de droger heeft mijn kat wel eens over zijn zelfmedelijden na zo'n slootincident heengeholpen ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook een kat met allergie.
Die injecties waren inderdaad enorm stressvol voor m'n kat, bovendien is het een aanslag op de organen.
Ik krijg nu sinds een jaar van hetzelfde middel (prednison) pilletjes mee, die ik zelf doseer. (kijken dus wanneer de allergie erger of minder erg is en dan toedienen).
Die pilletjes dien je toe in zeer kleine hoeveelheden, dus is het ook minder schadelijk voor de kat.
Ik kan het je echt aanraden!
Op deze manier heeft onze kat weer een prima leventje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn kat zit echt te hyperventileren in de wachtkamer, dus ik ga alleen naar de dierenarts als het echt niet anders kan. DA heeft inderdaad gezegd dat ik het ook in pilvorm kon krijgen als dat nodig zou zijn, maar momenteel gaat het best goed. Hij (de kat, niet de dierenarts) heeft sinds dit najaar wel weer wat plekjes, maar die beginnen weer op te knappen. Ik vind het alleen zielig dat hij zo vaak jeuk heeft. Maar bedankt voor de tip, ik heb de laatste jaren niets meer met die allergie gedaan omdat het best goed gaat, maar misschien is het een overweging om toch die tabletjes een keer in huis te halen als het weer echt opspeelt. Meneer vecht trouwens ook nogal graag met buurtkatten, dus er zijn altijd wel meer plekjes die ik in de gaten moet houden dan alleen die plekjes van de allergie. Ook dat kan natuurlijk flink jeuken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik kan het je echt aanraden.
Heb altijd een strip in huis. Soms is een kwart tabletje genoeg. Als hij een zgn 'uitbraak' heeft krijgt hij een half tabletje, wat dan weer afgebouwd wordt met een paar dagen een kwart tablet.
Op deze manier gaat het goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Thanks!

Andere antwoorden (6)

Met speciale handschoenen de kat proberen te pakken te krijgen en naar de badkamer te brengen,
En dan proberen hem te wassen,

Tip: Doe de deur van de badkamer dicht zodat de kat tijdens de wasbeurt niet kan vluchten.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
weten ze niet wat het dan wél is?

bacteriële of schimmel infectie? allergie voor het een of ander (heel lastig te achterhalen soms), een hormonale kwestie?

wassen zou ik niet doen omdat het de huid nog onrustiger kan maken dan het al is waardoor de kat juist meer jeuk kan krijgen.

ik zou contact opnemen met je dierenarts. misschien kan er verder gezocht worden naar de oorzaak en is er een shampoo die verzorgend/verzachtend en/of jeukstillend welke je kan gebruiken als het idd beter is om je kat te wassen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
thanx voor de plusjes :) @tanja,
ik dacht dat je avatar een kunstzinnige kip was maar zie nu wat het wél is! haha wat een heerlijk humoristisch bekkie zeg van die rog zo tegen het raam :))))
Maar wat denkt de dierenarts dan dat het is??
Een kat krijgt niet zomaar jeuk.

Als je kat geen vlooien, mijt of schurft heeft, denk ik dat het om een huidallergie gaat.
En dan moet je hem zeker niet gaan wassen.

Je moet teruggaan naar de dierenarts voor verder onderzoek, en zeker niet je kat gaan wassen. Je zou het erger kunnen maken

Bovendien bezorg je je kat een hoop stress, geloei en gelazer en als ie nu (letterlijk en figuurlijk) niet lekker in z'n vel zit, is dat ook niet echt bevorderlijk.

Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een +
Los van de vraag of wassen wel slim is: als je het toch wilt doen, dan zijn er zowel speciale shampoos om de kat 'nat' te wassen, als droogshampoos.
Ik zou persoonlijk eerst eens ander voer proberen, werkt dat na een paar weken niet, dan iets jeukstillends, en dan pas shampoo proberen.
http://www.medpets.nl/huid+jeuk+vacht+kat/ voor een overzicht
Dit is een speciale jeukstillende shampoo: http://www.medpets.nl/allermyl+shampoo/
Dit is een spray die _kan_ helpen bij jeuk: http://www.medpets.nl/dermacool+allerderm+spray/
(Overigens zijn er meer dierenzaken online die soortgelijke of dezelfde producten aanbieden, als je iets wilt kopen kan het lonen om prijzen en porto en zo te vergelijken).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lekker lauw water in de wastafel of aanrecht , paar druppeltjes shampoo erbij en met je handen door het vachtje heen . Water weg laten lopen en schoon water om te spoelen.
Daarna in een oude badhanddoek ... tijdje in de warme kamer houden.
De eerste keer stribbelden ze wat tegen, maar daarna vonden ze het zelfs wel verwennerij :-)
Ik deed het zo,n 1 a 2 maal per jaar en ze zijn oud geworden en ze gedroegen zich zelfs nog vriendelijk na zo,n actie :-)
De allereerste keer vinden ze misschien iets minder leuk .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jeuk hangt vaak samen met droogte van de huid. Water droogt de huid óók uit (wast huidvet weg) om nog maar niet te spreken van shampoo. Die maakt het nóg erger in zo'n geval.
Je zou kunnen proberen de huid te stimuleren door de kat te borstelen.
Als het zó erg is dat de kat de haren uit zijn rug trekt, kun je de dierenarts vragen om een verwijzing voor een dermatoloog, huidspecialist dus.

Toegevoegd na 5 uur:
Bij de faculteit voor Diergeneeskunde, afdeling Gezelschapsdieren, in Utrecht, maakt Dermatologie deel uit van Interne Diergeneeskunde. Daar kun je alleen terecht met een verwijzing van een dierenarts.
Een ziektekostenverzekering voor huisdieren vergoedt een groot deel van de kosten van behandeling.