heb twee agapornissen. ze hebben 2 eitjes gelegd, waarvan er 1 kapot is en nu vast kleeft aan het buikje van het ene vogeltje door het broeden erop.

wat moet ik doen, gaat het vanzelf los, moet ik het eraf halen of niet? ben bang dat ik veertjes meetrek of zo. het begint ook wat te stinken merk ik.

wie heeft hier ervaring mee?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (3)

Maak de veertjes wat nat en peuter het los.Gaat dit niet dan knip je een paar veertjes door die groeien zo weer aan.
Je moet het eitje wel eraf halen want als ze ervan gaan eten en het is rot kunnen ze ziek worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hebben de vogels wel een badje met water?

Je kunt de vogel ook vangen en met zijn buikje een tijdje in een bakje met licht verwarmd water houden.
Dan weekt het mogelijk vanzelf wel los, en anders zul je met een klein maar scherp schaartje het ei los moeten knippen. Het maakt niet uit indien je wat veertjes daarbij wegknipt. Dat groeit wel weer aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is normaal dat broedende vogels de vochtigheid, die nodig is voor het uitbroeden van de eieren, op peil houden door te badderen.
Zet een grote schaal lauw water neer en ze zullen je dankbaar zijn. Het kleverig eitje zal vanzelf losweken en bij het ordenen van de veertjes, wat de vogel na het badderen automatisch doet, zal het restant worden "weggepulkt".

Als je de vogel zou vangen heb je kans, dat het broeden wordt verstoord.
Doe het dus op de natuurlijke manier, zoals omschreven.

Broeden ze in een binnenkooi, een kleine, dan zijn er grote, voor agapornissen geschikte badjes, die buiten aan de kooi gehangen kunnen worden.
Ivana
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tis inmiddels vanzelf los gegaan!! bedankt voor alle tips.
heb ze meteen een schone kooi gegeven en een vers bakje water :-)