Waarom zijn alle kattebrokken 'volledige voeding' en worden er toch nog blikjes kattevoer verkocht?

Onze katten zijn 15 en bijna 17 en hebben altijd blikvoer gegeten, aangevuld met brokken.
Ik weet dat alleen droge brokken beter voor katten zijn, als totale voeding. Maar ik ga onze oude katten niet meer van voeding laten veranderen.
Maar wel gek dat op alle brokjes staat "100% complete voeding" en dat er geen brokjes meer zijn die gewoon als bijvoer gebruikt kunnen worden.
Wie weet welke brokken wij er dan het beste bij kunnen geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (7)

Blikjes worden nog verkocht omdat er vraag naar is en waarschijnlijk zal blijven. Buiten dat niet iedereen weet / ervan overtuigd is dat brokjes beter zijn, zijn katten nu eenmal ook gewoon beesten. De ene vind dit lekkerder, de andere dat. onze kat gaat pas aan de brokjes als hij honger begint te krijgen. Die staan er dus voor de periode dat we een keer laat thuis zijn, of voor 's nachts. 's ochtends en 's avonds krijgt de kat gewoon een portie uit blik.

Waarom zou uit blik slechter zijn, overigens?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo slecht hoeft blikvoer niet te zijn hoor.
het is lang niet allemaal meuk met 4% vlees of vis.
op het moment staat er voor mijn katten almo nature: 75% vis, 24% visbouillon, 1% rijst.
ze krijgen zo wel genoeg vocht binnen.
je kan je katten gewoon bijvoeren met 100% complete voeding.
alleen als er äanvullend diervoeder" opstaat, dan weet je dat dat alleen op den duur tot tekorten kan leiden.
geef je katten dus gerust goede brokjes naar keuze.
zelf vind ik iams en eukanuba goede brokken.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die van mij hebben ook een premium voer.
blikvoer krijgen ze niet (pers zonder neus heeft al snel tandsteen, en ze raken ervan aan de racekak) volledig voer vind ik een beetje een dooddoener. er zit van alles in wat een kat nodig heeft, maar er zit vaak ook veel troep in wat een kat niet eens op kan nemen. zo gaat er veel weer het kattenlijf uit, en is het voer niet meer zo volledig. voor elke dier hier zweer ik persoonlijk bij premium voer (zelfs de hamsters hiero....)
Rieneke1
12 jaar geleden
volledig voer wil alleen zeggen dat je dit je katten jarenlang kan geven zonder dat ze tekorten opdoen.
zou je hetzelfde doen met aanvullend voer, dan doet de kat na verloop van tijd tekorten op. los daarvan sta je er idd van te kijken wat een meuk er te koop is.
Als je aan de harde brokjes wil ga dan voor een premiummerk als Hills. Overigens zal het gezien de leeftijd van jullie katten en de daarbij vaak optredende nierproblemen helemaal moeilijk zijn omdat ze nu veel meer vocht nodig hebben hetgeen wel in natvoer en niet in droogvoer zit. Oftewel, bespaar jezelf en de katten gezeur en blijf bij het oude.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
voor de oudere katten zou ik enkel droge brok geven als voer vanwege de kans op problemen met het tandvlees en de tanden.

blikvoer enkel als lekkernij ipv aanvulling op de voeding.

volledig voer zegt iets over de stoffen die in het voer zitten, maar niet per definitie over de verteerbaarheid van deze stoffen.

veel voer bevat kunstmatige rommel, vulstoffen en verkeerder eiwitten die een kat niet op kan nemen.

zo komt dus een groot deel van het volledige voer via de onderkant van de staart weer het kattenlijf uit.

als je #echt# een volledig voer wil kies dan een premium voer. beter verteerbaar, geen rommel, minder ontlasting, en je kat krijgt alles binnen wat het binnen moet krijgen.

gezien de leeftijd van je schootplakker zou ik kiezen voor een senioren brok.

bij een premiumvoer hoef je niet bij te voeren, maar kan je blikvoer vervagen voor een maaltje brokken. het ene doet niets af aan het andere dus het vervangt elkaar niet.

omdat ze veel blikvoer hebben gehad is het wel van belang dat je even naar het gebit van de katten laat kijken door de dierenarts.

als dit voor elkaar is weet je ook zeker dat ze in staat zijn om hardere brokken te eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Nat voer" is inderdaad een goede optie als je kat niet of weinig drinkt, maar dan moet je wel een goed merk voer nemen, net als brokjes trouwens. Hill's, Eukanuba, Royal Canin; dat soort merken. Ze kosten wel wat, maar je zult merken dat de voedingswaarde beter is zonder onnodige en vaak ook ongezonde toevoegingen te bevatten als bijv. zout (kans op nierproblemen). Het nadeel van blikvoer is dat de kat eerder last kan krijgen van tandsteen. Door het kauwen op droge brokjes wordt weinig tot geen tandsteen gevormd. Onze Dorus (16,5 jaar oud) kreeg ook blikvoer, aangevuld met brokjes. Na constatering anderhalf jaar geleden van diabetes krijgt hij nu alleen nog maar Hill's dieetbrokjes en dat gaat prima.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zowel nat als droog voer moeten 'compleet' zijn, zodat het elkaar in hoeveelheid die benodigd is, aanvult. Zowel het één als het ander zijn immers bedoeld als voeding?
Dan hoeft de kat naast de brokjes niet nog eens aan de vis of vlees gezet te worden immers...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zelf heb ik 2 katten, een gecastreerde asiel kater en een gewone on geholpen lapjes poes. En ik gaf ze altijd alleen droge brokjes te eten en af en toe een snoepje omdat dat beter zou zijn voor hun tanden en kiezen. En dat bleef ik 2 jaar lang vol houden tot dat mijn gecastreerde kater vorig jaar overal in huis hele kleine ieniemienie druppels urine neer kwakte. Ergelijk vond ik dat eerst, Ik was in de veronderstelling dat meneer zijn territorium aan het afbakeren was omdat ik een tijdje de plantjes en de ongecastreerde kater van mijn nichtje verzorgde. Maar zelfs na een week toen mijn nicht allang weer thuis was en zelf voor haar kat zorgde , bleef hij het doen. Dus ik ben ermee naar de dieren arts gegaan waar toen blaasgruis werd ontdekt. En dat kreeg hij omdat hij een vocht te kort had. Hij dronk wel water maar lang niet genoeg. En uit brokjes kon ie ook geen vocht halen dus hij was een beetje aan het uit drogen. De dieren arts heeft me toen dieet brokjes aan geraden van de purina en iedere avond een blikje natvoer. En sinds hij dus Purina krijgt en blikvoer gaat het goed. Hij heeft geen last meer van blaasgruis. Er kan dus misschien wel op de pakken kattenbrokken staan dat er voor de volle 100% aan complete voedingsbenodigdheden in zitten voor zo,n kat maar over vocht staat er niks geschreven. Daarom kun je hem of haar het beste ook naast de droge brokjes gewoon iedere dag een beetje vlees geven. Al is het maar vanwege het vocht wat ie daar extra mee binnen krijgt.