Eet onze kat te weinig?

Wij hebben 2 katten 1 kater, 2 jaar oud die hebben we 1 jaar. 1 poes, 6 jaar oud die hebben we 4 maanden.
We hebben twee bakjes op aparte plekken met voer staan en die zijn de volgende dag nooit leeg. De poes is naar ons idee erg mager (tenger) en in de twee maanden dat we haar hebben ook 2 ons afgevallen. (3,6kg Britse korthaar).
De kater weegt 1kg meer.

Wij vragen ons af of ze te licht is en meer moet eten of dat poesen nou eenmaal lichter zijn dan katers.
Eet een kat van naturen altijd genoeg of moet dit gestimuleerd worden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je de kat al een wormenkuurtje gegeven?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja heeft ze :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, ik ben geen expert en heb ook geen huisdieren (hoewel katten mij vaak erg leuk vinden), maar misschien is het een suggestie om op het moment wanneer er thuis gegeten wordt (indien dit een 'centraal' moment is), de bakken van verse inhoud te voorzien zodat ze (hoewel ze redelijk solitair van aard zijn) door het moment 'an sich' gestimuleerd worden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je kan kijken of het helpt als je de voerbakken op een andere plaats zet waar het rustig en stil is want ze willen ook vaak op een rustige plaats eten en van ondergewicht is pas enigzins sprake als je de ribben zonder moeite kan voelen maar bij twijfels zou ik toch naar de dierenarts gaan die weet het tenslotten het beste en wat het ideale gewicht is van een poes

Het beste antwoord

Van nature eet een kat wat het nodig heeft.
En inderdaad is de ene kat wat tengerder dan de andere.
Maar als je kat 2 ons is afgevallen is dat best veel voor een katje van 3,6 kilo.
Is ze verder vrolijk en actief?
gaat je kat ook naar buiten? Er is dan een kans dat ze af en toe een sappige muis of mus verschalkt...
En als ze zeer actief is, zal ze niet snel aankomen, ondanks dat ze goed eet.

Houd het in de gaten, en als je twijfelt aan haar gezondheid zou ik toch even met haar langs de huisarts gaan. Ze zou iets onder de leden kunnen hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is een binnenkat. Ze is de laatste tijd vrolijk en loopt lekker rond en speelt af en toe wat. Ze had de eerste weken/maanden wel wat mot met de kater die we al hadden maar dat gaat steeds beter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hou het in de gaten. Is ze volgende maand nog meer afgevallen, ga dan even langs de dierenarts.

Andere antwoorden (4)

als ze er verder gezond uitziet is er niets aan de hand.
Katten eten meestal gewoon wat ze nodig hebben.. de een iets meer dan de ander... :S
wij hebben ook een poes die aan de magere kant is, terwijl onze andere kat lichte overgewicht heeft. Als het erg extreem wordt, zou ik de dierenarts informeren. Alhoewel dat me nu nog niet van toepassing lijkt ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3,6 kilo is een goed gewicht voor en poes maar 2 ons afvallen is wel veel voor een kat probeer anders is ander eten niet lekker of geef je het al heel lang zonder afwisseling dat je kat afwisseling wil. Het is wel zo dat kater zwaarder zijn dan poesen. En van nature eet een kat genoeg.

Toegevoegd na 1 uur:
Het is mischien ook een idee om het eten te verspreiden over de dag. Vers voer eten ze vaak gauwer dan oud voer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
We gaven haar tot een paar weken geleden Royal Canin indoor en nu krijgen ze Royal Canin Indoor, ze krijgt iedere dag wat te snoepen, maar voor we wat vonden wat ze lekker vond... natvoer heeft ze tot nu toe niet willen eten. We zien haar ook regelmatig eten en als we vers eten neer zetten dan eet ze ook meteen een beetje.
Voelt de poes zich veilig met de kater in de buurt? Het kan zijn dat ze zich niet op haar gemak voelt en daardoor niet genoeg eet. Jullie hebben haar pas 4 maanden en misschien is ze niet gewend met een andere kat in één huis te wonen.
Dat kan heel stressvol zijn voor een zesjarige poes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze woonde hiervoor in een cattery met nog 15 andere poezen. Ik heb niet het idee dat ze zich niet op haar gemak voelt, ze provoceert zich zelfs af en toe naar de kater en ligt er verder heel ontspannen bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig maar, dan kan het daar niet door komen.Katten kunnen soms zo eigenzinnig zijn. :)
Hopelijk kun je iets met de andere antwoorden.
het kan zijn dat je poes wat is afgevallen door de stress van de verhuizing, en doordat ze mot had met je kater.
het gewicht zou zich nu moeten stabiliseren.
als haar gedrag verder normaal is, en ze niet te veel drinkt, zou ik het nog even aankijken.
geef voer van goede kwaliteit, en eventueel dagelijks wat natvoer, eveneens van goede kwaliteit.
exigent van royal canin wordt vaak hoog gewaardeerd door katjes, misschien kan je dat een tijdje geven (rustigaan mengen met de oude brokjes).
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja exigent geef ik mijn oude kat ook door z'n gewone voer van van Hill's omdat hij alleen van Hill's niet meer zo aantrekkelijk vond.
Rieneke1
12 jaar geleden
ik gebruik het hier voor het brokjesspel; alle katten zijn er wild van :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kat hoef je inderdaad niet te stimuleren om te eten. Ze zal voldoende eten als ze in goede conditie is.
Stress en ziekte zijn echter factoren waardoor een kat kan vermageren. Als het te lang duurt of als de kat zich niet meer gezond lijkt te gedragen, kan je steeds even langs de dierenarts voor een onderzoek of bloedname.