Eet onze kat te weinig?

Wij hebben 2 katten 1 kater, 2 jaar oud die hebben we 1 jaar. 1 poes, 6 jaar oud die hebben we 4 maanden.
We hebben twee bakjes op aparte plekken met voer staan en die zijn de volgende dag nooit leeg. De poes is naar ons idee erg mager (tenger) en in de twee maanden dat we haar hebben ook 2 ons afgevallen. (3,6kg Britse korthaar).
De kater weegt 1kg meer.

Wij vragen ons af of ze te licht is en meer moet eten of dat poesen nou eenmaal lichter zijn dan katers.
Eet een kat van naturen altijd genoeg of moet dit gestimuleerd worden.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Van nature eet een kat wat het nodig heeft. En inderdaad is de ene kat wat tengerder dan de andere. Maar als je kat 2 ons is afgevallen is dat best veel voor een katje van 3,6 kilo. Is ze verder vrolijk en actief? gaat je kat ook naar buiten? Er is dan een kans dat ze af en toe een sappige muis of mus verschalkt... En als ze zeer actief is, zal ze niet snel aankomen, ondanks dat ze goed eet. Houd het in de gaten, en als je twijfelt aan haar gezondheid zou ik toch even met haar langs de huisarts gaan. Ze zou iets onder de leden kunnen hebben.

als ze er verder gezond uitziet is er niets aan de hand. Katten eten meestal gewoon wat ze nodig hebben.. de een iets meer dan de ander... :S wij hebben ook een poes die aan de magere kant is, terwijl onze andere kat lichte overgewicht heeft. Als het erg extreem wordt, zou ik de dierenarts informeren. Alhoewel dat me nu nog niet van toepassing lijkt ;)

3,6 kilo is een goed gewicht voor en poes maar 2 ons afvallen is wel veel voor een kat probeer anders is ander eten niet lekker of geef je het al heel lang zonder afwisseling dat je kat afwisseling wil. Het is wel zo dat kater zwaarder zijn dan poesen. En van nature eet een kat genoeg. Toegevoegd na 1 uur: Het is mischien ook een idee om het eten te verspreiden over de dag. Vers voer eten ze vaak gauwer dan oud voer.

Een kater is zwaarder dan een poes en daarbij komt dat een gecastreerde kater altijd zwaarder wordt en meestal de dik is. Poezen zijn kleiner en als ze niet gesteriliseerd is dan kan het zijn dat haar hormoon huishouding haar van binnen bezig houd en daarbij energie vreet

Voelt de poes zich veilig met de kater in de buurt? Het kan zijn dat ze zich niet op haar gemak voelt en daardoor niet genoeg eet. Jullie hebben haar pas 4 maanden en misschien is ze niet gewend met een andere kat in één huis te wonen. Dat kan heel stressvol zijn voor een zesjarige poes.

het kan zijn dat je poes wat is afgevallen door de stress van de verhuizing, en doordat ze mot had met je kater. het gewicht zou zich nu moeten stabiliseren. als haar gedrag verder normaal is, en ze niet te veel drinkt, zou ik het nog even aankijken. geef voer van goede kwaliteit, en eventueel dagelijks wat natvoer, eveneens van goede kwaliteit. exigent van royal canin wordt vaak hoog gewaardeerd door katjes, misschien kan je dat een tijdje geven (rustigaan mengen met de oude brokjes).

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100