Hoe leer je een hond "luid"?

Hoe leer je een hond luid? Wanneer ik voor hem ga zitten met een koekje en ik roep luid! gaat hij alleen dom kijken of jankend tegen me op springen. Wanneer ik luid roept wanneer hij al aan het blaffen is, (bijvoorbeeld tegen de kat) gaat hij in de aanval tegen de kat om die uit huis te verdrijven.

Het is dus de bedoeling dat ie 1x woef zegt als ik zeg luid.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe moet die hond weten dat hij woef moet zeggen als jij luid roept?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@momop...
Juist, dat vraag ik mij ook af, daarom vraag ik hier aan mensen die dat voor elkaar hebben gekregen hoe ze dit gedaan hebben. @Loenie,
Nut heeft het niet, maar soms is iets gewoon leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij zeiden altijd tegen de hond "Hoe spreekt íe dan?" en dan antwoordde hij "Woef!".
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@zondag, haha dat is een nog leuker commando, maar is dat niet te lang? Ik meende dat korte commando's het beste werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is nog leuker als je "woef" zegt en de hond zegt "luid"
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Colconbri als dit geen reactie was kreeg je van mij +1.
@Wolgen, nee die hond vond het niet te lang en gaf altijd zijn antwoord. Was 'n heel leuk beest. Is helaas al heel lang in de hondenhemel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@zondag, dank je! ;)

Het beste antwoord

Zo heb ik het gedaan:
Je houdt het koekje voor hem omhoog. Hij wil het hebben, dus hij doet van alles, janken, piepen, kronkelen, op eengegeven moment begint hij zacht te blaffen en nog steeds krijgt hij niks. Pas als hij hard blaft geef je het hem.
Dat nog een paar keer, dan weet hij het. Luid, en een harde blaf is gewenst gedrag.

Ik vond het enig dat trainen van de hond.

Maar als het al een oude hond is, wordt het moeilijker hoor, net als met oude mensen, die krijg je ook moeilijker nieuwe gewoontes aangeleerd.

Dus geen koekjes geven als hij niet blaft, anders wordt het echt niks.!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De hond is 1 jaar, dus dat moet wel lukken. Een 2 maand terug heb ik hem nog succesvol dood geleerd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Makkelijkste oplossing zonder clicker, want ik neem aan dat je eerst moet leren dat de clicker een beloning is voordat hij daar wat mee doet.

Andere antwoorden (4)

Er is een serie gestart op discovery, the dog whisperer, misschien heb je hier wat aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Koop een clicker.Dat is een klein apparaatje waarmee je heel snel een click kunt geven bij het gewenste gedrag.Mijn hond heeft het op die manier ook geleerd.Kijk maar even op de link.Voor een paar euro koop je een clicker bij de dierenspeciaalzaak.Er staat genoeg informatie op het internet over de trainingsmethode.Zelfs dolfijnen worden zo getraind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een goede manier om dit te leren is bij het eten-geven.
Als het goed is, gaat hij al zitten wachten tot jij de bak hebt neergezet, en het signaal geeft, dat hij mag eten.
Om dit werken voor z'n beloning uit te breiden, moet hij 1 blaf geven voor z'n eten.
Hij moet leren, dat hij moet woeven als jij 'luid' zegt, en dat hij ophoudt met woeven als je 'zwijg' zegt (of welk commando je ook wilt geven - ik ken mensen die zeggen : bidden, om een woef voor het eten te krijgen....)

Net als met elk commando wat je je hond hebt aangeleerd, moet hij dus een link leggen tussen opdracht en reaktie.
Als hij al aan het blaffen is, kan hij die link dus niet meer leggen : je moet het vóór zijn.
Je kent je hond : weet, wat bij hem een blaf uitlokt.
Dus geef je een paar keer commando 'luid' in de hoop, dat hij een woef zal laten : dan prijs je hem de hemel in.
Vooral als hij maar niet mag eten, zal hij van alles gaan proberen om je signaal 'pak het maar' te krijgen.
De link is dan extra-gauw gelegd....

Maar eerst moet hij begrijpen, dat 'luid' een blaf is.
Geduld en een beetje geluk is daarbij een schone zaak...hou dus vooral die kat in de gaten, als hij daar gewoonlijk tegen blaft : dan 'luid luid luid' blijven zeggen tot de blaf gegeven wordt, en dan enorm prijzen. In het begin zal hij denken : wat moet dan mens nou? maar hij leert het heus ....

Succes !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt al heel wat goeie tips gehad!
Vooral de clicker is een erg goeie trainingshulp.

Ik wil een kleine zijsprong maken... leer hem er meteen een handgebaar voor "luid" bij.

Bijvoorbeeld een gebalde vuist voor je die je snel opent tot hand volledig open en alle vingers gestrekt en dan weer ballen tot een vuist.

En koppel zoveel mogelijk stem commando's ook aan een gebaar.

Mocht je ooit je stem eens niet kunnen gebruiken of de hond doof worden dan heb je altijd nog het bijpassende gebaar.

Wel zoveel mogelijk gebaren kiezen die men in het gewone dagelijkse leven niet zo snel gebruikt.

Dat tie niet alle koekjes van tafel vreet omdat oom Kees zn middelvinger op stak of zo ;)