Wat is een vogeljaar in mensenjaren?

Een vogel die 1 jaar oud is, is mensenjaren ? Jaar oud

Toegevoegd na 5 dagen:
Een valkparkiet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.3K

Antwoorden (3)

daar valt geen zinnig woord over te zeggen.
de leeftijd die de verschillende soorten vogels kunnen halen, verschilt enorm.
voor een koolmeesje zou het heel anders zijn dan voor een grijze roodstaart.

Toegevoegd na 5 dagen:
nav je toevoeging: een valkparkiet kan gemiddeld zo'n 20 jaar oud worden, en laten we voor een mens 80 jaar aanhouden.
dat houdt in dat een jaar voor de vogel ongeveer gelijk staat aan 4 jaar voor de mens.
een vogel van 8 jaar oud zou je dus kunnen vergelijken met een mens van 32.
dit is globaal genomen, omdat vogels zich in hun eerste jaren veel sneller ontwikkelen dan een mensenkind.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
maar deze vragensteller vraagt toch hoe oud een mens is als een vogel 1 jaar oud is? en niet hoe oud ze worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat vraagt de vragensteller niet. De vragensteller bedoelt of er net zoiets is als bij honden. Ieder mensenjaar is 7 hondenjaren.... Rieneke geeft aan dat dit niet te zeggen is, omdat verschillende soorten vogels verschillende leeftijden bereiken. Denk maar aan een kolibrie of een papegaai, dat scheelt nog al!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ en voor de koekoek vliegt de tijd helemaal snel! ;-) de vraagsteller vraag eigenlijk: stel dat een vogel 2 jaar kan worden in mensenjaren, wat is dan de leeftijd van een mens in mensenjaren? vogeljaren bestaan niet en daarom is het per elke vogelsoort verschillen hoe oud een vogel kan worden.
want hoe weet je hoe oud een vogel kan worden? door jaren te tellen. en welke jaren tel je? 'mensen'jaren? maar daarmee is het nog steeds geen vogeljaar. zouden er wel vogeljaren bestaan had je het niet uit hoeven rekenen of te vergelijken, net als je bij mensen niet hoeft te doen (en daar word ook de ene ouder dan de andere, en blijf je rekenen in dezelfde jaren) zou dit niet waar zijn kan je het berekenen: wat is een latinojaar in een Europeanenjaar? (bij chinezen kan je het overigens wel berekenen, bij de maya's ook, zo zijn er vast nog andere voorbeelden te noemen, zolang er maar sprake is van een 'ander' kalenderjaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn gevallen bekend van moolkeesjes die zo langzamerhand naar de 80 lopen, maar dat schijnt te zijn omdat die gewoon te eigenwijs is om de pijp uit te gaan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijf maar lekker in de pijp zitten MoolKees! Op naar het Guinness book of Records ;-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hahahaha!!!
mafkeesje....OOPS bedoel moolkeesje
blijf jij nog maar HEEL lang lekker eigenwijs hoor!
en daarbij: je bent jonger van geest dan menig jonger persoon ;-))
Bij mijn vogel komt die redelijk overeen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om die vraag te beantwoorden zou je moeten weten hoe het kalenderjaar van een vogel eruit ziet.
(denk dat je met een koekoek uit een koekoeksklok nog de meeste kans maakt) ;-)

bij mijn weten zijn mensenjaren en vogeljaren verzonnen begrippen welke exact hetzelfde zijn, maar toch ook weer niet.
volgens mij is het gewoon dat vogels soms ouder worden dan mensen, maar mensen over het algemeen ouder worden dan vogels.

het enige wat je doet is vergelijken, maar ga je altijd uit van mensenjaren waarin je het vervolgens om gaat rekenen.

stel: een roodborstje wordt 10 jaar.....
hey.......hoe weet je dat het dier 10 jaar kan worden?
je moet toch de vogeljaren hebben om deze met de mens te vergelijken?

de berekening:

a)de gemiddelde leeftijd van een bepaalde vogelsoort in jaren
b)gem leeftijd van mensen in jaren

a deel je door b en je hebt je antwoord in jaren, en dit noem je vogeljaren, maar een vogeljaar is tevens een vast gegeven geweest waarmee je de berekening bent gestart.

wat klopt er niet....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moet het niet b delen door a zijn? Stel een roodborstje word gemiddeld 10 jaar en een mens 85. Dan zou volgens jou theorie 10/85=0,12. 85/10= 8,5 jaar lijkt mij veel logischer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus is de verhouding 1 op 0,12
(vogeljaar- mensenjaar, zoals er in de vraag staat) dus wat niet klopt: er bestaan geen vogeljaren en mensenjaren.
je rekent een bepaalde verhouding uit om een vergelijking te kunnen maken.