mag een hondenbaas dit mijn hond aandoen?

mijn hond heeft soms gedragsproblemen in verhouding tot andere honden. daarom draagt ze ook een muilkorf. vandaag liet iemand van ons gezin haar uit, toen ze ging vechten met een andere hond een herder (die is nog een kop groter dan onze hond) het is niet echt duidelijk welke hond er begon, maar dat maakt me nog geeneens uit. de baas van de andere hond schopte mijn hond erg hard. wat een luid gejank tot gevolg had en ze loopt nu mank. mijn hond kon de andere hond niks aandoen, al snap ik wel dat je schrikt, persoonlijk vind ik zo een schop ook een teken van onmacht. wat is hier geoorloofd? zijn er regels over?

alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

Als je weet wie het is zou ik een aanklacht tegen hem indienen en vergoeding van de kosten eisen.
Deze man heeft niet het recht jouw hond een trap te geven.
Heeft hij ook zijn eigen hond tot de orde geroepen?
In de zin der wet is een hond geen dier maar een ding.
De hond is jouw eigendom.
Het is wettelijk niet toegestaan de eigendommen van anderen te vernielen en/of te beschadigen.
Je zou hem ook nog kunnen aanklagen voor dierenmishandeling.

Toegevoegd na 1 minuut:
TIP: Ik zou toch eens met je hond op een goede cursus gaan,want hoe oud de hond ook is,hij kan wel degelijk ander gedrag aanleren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Heel lastig,stel jouw hond werd uitgelaten door iemand die haar niet de baas was (kind,tiener etc) en zodoende een gevecht begon met een ander hond,die plots werd aangevallen,als jouw hond niet lost laat wat dan ook,had ik haar ook een schop ( niet te hard) gegeven om haar los te krijgen van mijn hond.Als je hond gewond is zou je aangifte kunnen doen, en evt dierenarts kosten op de 'dader'verhalen.Al denk ik dat je heel zwak staat en de 'dader'en redelijk argument heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag me af, waarom de eigenaar van de herder zijn eigen hond niet tot de orde riep?
Het lijkt me toch duidelijk, dat je goed kunt zien,dat een gemuilkorfde hond een ander beest geen kwaad kan doen, of hij moet goed kunnen boksen.

Je kunt aangifte doen van dierenmishandeling, maar ik ben bang dat die aangifte geen prioriteit krijgt en er niets mee wordt gedaan.
Beterschap voor het beestje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat je zeker aangifte moet doen van dierenmishandeling, en schoppen is uit den boze en dat verdiend uw hond zeker niet, hij was gemuilkorfd en niet in staat om iets verkeerds te doen.
Ik zou zeker de dierenarts kosten op diegene verhalen en het er niet zomaar bij laten zitten.
Laf hoor een hond te schoppen, maar goed dat hij mij niet is tegengekomen.
Sterkte met uw hond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat een kloothommel, die man.
Natuurlijk mag hij dat niet.
Sommige mensen menen meer te zijn omdat ze de grootste hond hebben.
En dan een kleine, gemuilkorfde hond zo een trap geven?!
Ik heb dat ook wel eens meegemaakt, Man met grote hond (liep los)en wij met ons Cairntje AAN DE LIJN.
Deze man trapte naar ons hondje.
Ofschoon hij een kop groter en zeker twintig kilo zwaarde was heb ik de vent een kleun verkocht (dat doe ik anders nooit) .Als iemand zich vergrijpt aan een weerloze, of dat een kind , dier of gehandicapte is, word ik zeer snel heel boos.
De man was te verbouwereerd om te reageren, hij zag mijn reactie blijkbaar niet aankomen.
Vergeef me mijn wat primaire reactie aub.
Ik kan zulke figuren niet uitstaan.
Gelukkig wordt de wet op mishandeling van dieren zwaar aangescherpt (evenals de straffen) en is nu gelukkig sex met dieren verboden.
Helaas is de bewijslast weer het probleem.
Stop dus een telefoon met ingebouwd filmmogelijkheid en film/fotografeer de dader.
Dan dimmen ze wel .