Waarom gooit mijn kat van alles in zijn waterbak?

Een van mijn katten sleept iedere dag spullen naar de waterbak, speeltjes, muizen, elastiekjes, etc. Iedere dag vind ik nieuwe spullen in het water. Waarom doet ze dit?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Leuke vraag:) Het slepen of brengen van speeltjes of andere gebruiksvoorwerpen naar de kat zijn/haar waterbakje of soms mandje of voederbakje, heeft denk ik vooral te maken met een resterend instinctief gedrag? Tenminste dit is mijn vermoeden omdat je dit terugziet bij de (meestal bij jongere) wilde katten. Ze zien dit als hun prooi, en willen dit veilig stellen door dit naar de veiligste plek plek binnen het territorium (voedsel- en leefgebied) te slepen. In de natuur zullen ze dit territorium dan ook nog 'verdedigen' door het gebied met hun (sterke) geuren af te bakenen. Dit is meestal via het sproeien van urine (verticaal en zo hoog mogelijk), of door te poepen en dan NIET de drol begraven, en ze zullen feromonen verspreiden vanuit hun mondhoekkliertjes. Voor onze huiskatten is dit intussen niet meer zo nodig; ze leren al jong 'kattenbak-zindelijk' te worden en hoeven immers niet om te overleven nog zelf naar voedsel te jagen of te zoeken ;) Daarom denk ik dat dit voor jouw poes, een combinatie is van het speels-zijn en dus nog een deel oerinstinct :) Hoewel de meeste katten water niet zo leuk vinden, vinden ze het gespetter en de plonsgeluidjes weer wel erg leuk en fascinerend !

Ik heb een keer een filmpje gezien dat een kat kattebtokjes in het water gooide om ze zachter te maken, om dan makkelijker op te kunnen eten.

veel katten zijn panisch voor water, maar dat geldt niet voor alle exemplaren. sommige katten spelen graag met water, en vinden het geweldig speeltjes in het water te mikken om ze later weer op te hengelen. dit gedrag kan je dus plaatsen onder speel- en jachtgedrag. de kat heeft er pret in, meer niet.

misschien geeft ie je een stille hint dat ie elke dag vers water wil

Bronnen:
hersenpan

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100