Hoe komt het toch dat ik als "27-jarige stoere kerel" nog altijd bang ben voor spinnen?

Gister ook weer zo'n kreng op de slaapkamer! BRRRRR

Toegevoegd na 1 minuut:
En gelieve niet uit te lachen :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

De definitie van een fobie houdt alleen rekening met de angst. Maar volgens psycholoog Mark van Overveld is walging soms belangrijker, zoals bij de fobie voor overgeven. Bij sommige fobieën voelen mensen naast angst ook een sterke walging, bijvoorbeeld bij een fobische angst voor spinnen.

Was je moeder bang voor spinnen. Of iemand anders uit je jeugd. Erg typisch is dat de wortels van fobieën bijna altijd terugreiken tot een erg jonge leeftijd.
Een zogenaamde condidtionering door herhaalde persoonlijke en neagtieve ervaringen van het kind zelf, of steeds opnieuw herhaalde onrustwekkende informatie kunnen de aanvankelijke normale vrees en angst tot een overmatige reactie doen uitgroeien. Die chronische angsten kunnen zich vervolgens tot een fobie ontwikkelen.
Zoals ouders die overmatig angstig reageren waardoor het kind denkt dat die reactie normaal is.

De beste methode om fobieën te behandelen, is een geleidelijke confrontatie - onder begeleiding - met de spin. De behandeling is relatief kort en eenvoudig. De meerderheid is daarna ook verlost van zijn spinfobie.

Dus je niet schamen, maar wel hulp zoeken.
Voordat je een eventueel nageslacht er ook mee besmet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Meestal komt het door de poten,
Die zijn lang en kriebelig,en het zijn gewoon vieze smerige beesten,bovendien schrik je ook nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een fobie voor spinnen..

probeer je angsten in de ogen te gaan kijken, en haal zelf eens weg, desnoods met zo'n elektrische vliegenmepper... en langzamer hand met een papiertje, wie weet helpt het...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die angsten vinden grotendeels hun oorsprong in je vrioege jeugd. Niet ondenkbaar is dat je moeder ooit geschrokken is en/of jo bij een spin heeft weggetrokken. Een angst die je dan ontwikkeld voor iets is heel moeilijk weer om te buigen. Angesten die op latere leeftijd ontwikelen daarintegen veel makkelijker die kun je cognitief te lijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat iedereen wel ergens bang voor is, zelfs al is het iets miezerigs als een spin. Wat heb ik toch een hekel aan die wezentjes. Maar in ieder geval, angsten hebben lang niet altijd iets met leeftijden te maken, dus het is helemaal niet gek hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien om dezelfde rede als ikke?
Die krengen laten me altijd schrikken en het zijn echte griezels.
ps. ik ben pas 41!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een van de theorieën voor arachnofobia dat mensen de kriebels krijgen van spinnen en (sommige) insecten omdat zij de snelle bewegingen van de vele poten niet individueel kunnen volgen. Ook de gewoonte van sommige spinnen om zich razendsnel langs een draad te laten zakken draagt bij aan het gevoel van "snelheid".

Vanuit oerinstinct zijn deze bewegingen, die je niet kunt volgen 'gevaarlijk' te noemen. Dat is de reden dat nog steeds veel mensen bang zijn voor spinnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat bang zijn voor spinnen is aangeleerd of door ervaring. Heeft niks met leeftijd te maken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Spinnenangst of arachnafobie is een angst waar je weinig aan kan doen, wat helpt tegen spinnenangst is: je moet denken: zij zijn banger van jou dan jij van hen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ROFL sorry het is maar een spin hoor die beestjes zijn banger voor jou dan jij voor hen.
maak er een spelletje van laat je vrouw je redden als zij tenminste ook niet bang voor spinnen is
Speel dan de ridder in nood ;)
en have great sex ;)
nog even en je kan niet genoeg van spinnen krijgen ;)
spinnen = sex associatief gedrag opwekken
kan me geen leuker therapie bedenken ;)