Hoe kun je ervoor zorgen dat een poes niet meer door het hele huis zijn behoeftes doet?

Het gaat om een poes die in een appartement zit en niet naar buiten kan, kattenbak heeft ze maar toch urineert en poept ze door het hele huis. Tips?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als een kat op ongewenste plekken poept of plast is dat in de meeste gevallen een vorm van protest met de situatie. Meestal is de kat niet tevreden met zijn leefomgeving. Te klein of geen plekken om zich terug te trekken of overzicht te hebben over de ruimte. En soms is het gewoon een vieze kattenbak.
Maar ik zou vooral eens kijken of je de ruimte niet katvriendelijker kan maken. Misschien naar buiten op een balkon? Eventueel hoekjes creëren of een kast waar de kat op kan. Misschien zijn er nog andere dieren (katten / honden) of kinderen in huis waar de kat bang van is?

Wij hebben ook een tijd een kat gehad die we boven in de slaapkamer hielden omdat hij anders door onze andere kat in elkaar gemept werd. Maar die kat ging uiteindelijk ook op bed poepen uit protest. Hij liet zich nog liever in elkaar meppen dan dat hij in die kleine ruimte moest leven.
Want daarna poepte hij weer gewoon op de bak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Poezen Pamper!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Der goed in de gaten houden en zodra je ziet dat ze wat moet doen op de bak zetten en der op leuke en normale toon zeggen dat ze het goed doet en als het toch fout gaat niet straffen en eventueel de bak op een andere plek zetten waar het rustig is en de reden dat ze mischien niet op de bak wil kan ook aan het soort grid liggen je kan dan een andere proberen het liefst een klontvormend en der behoefte er optijdt uitscheppen en dan op ten duur moet het goed komen succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Katten zijn heel kieskeurig. De kattenbak(ken) moeten vaak verschoond worden. Elke dag poep verwijderen en minimaal 2 x per week schoon strooisel. Dat heeft tenminste bij mijn kat wel geholpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien een extra kattenbak bij ons hielp het (:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als een kat onzindelijk is, dan is de oorzaak in 95% van de gevallen van medische aard.
uiteraard is dus de eerste gang naar de dierenarts.
voordat een medische oorzaak is uitgesloten is het zinloos te praten over gedragstherapie of het aanpassen van de omgeving.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ En als er medisch niets te vinden is dan de kat in een kamertje apart met kattenbak en al zodat de kat kan leren dat hij alleen op de zijn behoefte mag doen en als dit goed gaat dan weer proberen om de kat meer ruimte te geven en vooral de plaatsen waar de kat zijn behoefte heeft gedaan niet schoonmaken met bleekwater.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Enigste en juiste antwoord.
Rieneke1
12 jaar geleden
maria, jouw methode kan toegepast worden en resultaat hebben, maar ik zou dit pas proberen als laatste toevlucht.
het begint met een prikkel- die prikkel wordt verwerkt door de kat- daar volgt weer gedrag uit.
bij probleemgedrag kijk je eerst naar de kat, of er een medische of hormonale oorzaak is.
is dat uitgesloten, dan kijk je eerst naar de prikkel/oorzaak van het gedrag.
die probeer je te verwijderen of om te buigen.
pas als dat niet lukt, ga je daadwerkelijk het gedrag proberen bij te sturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt Rieneke,eerst het één en ander uitsluiten voordat je de kat in een kamertje apart zet.
valleriaan drupjes in de kattenbak doen. Valleriaan zijn drupjes waar katten gek op zijn tis vergelijkbaar met katnip. Je kunt valeriaan drupjes gewoon bij de drogist kopen. Daar doe je een paar drupjes van in de kattenbak en dan maak je de kattenbak weer interesant.