Wat is er gebeurd? Onze jonge poes is plots overleden

De avond van te voren was zij vol op aan het spelen met onze andere katten. Volgende dag vonden wij haat in slaap houding in haar mandje, haar tongetje stak iets uit maar verder zag het eruit of ze sliep. Ze had niets vreemds gegeten. Hopelijk heeft zij niet geleden??? Zo ver als wij wisten was zij gezond.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6K
ronron1212
7 jaar geleden
Dat kan alleen een dierenarts na sectie je vertellen.
liveisgreat
7 jaar geleden
heb ik ook eens gehad... met een poes van de markt (toen die er nog verkocht werden). de dierenarts zei dat ook bij katten een soort wiegendood kon voorkomen, een plots overlijden zonder dat men goed weet waarvan.
zag er ook gezond uit, volop aan het spelen en dan ineens op één uur dood.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik snap dat alleen door autopsie de echte doods oorzaak kanhet doods oorzaak bepalen maar ik wilde dit niet doen. Het was wel shock genoeg om dit te ervaren. Ik dacht dat misschien iemand dit al had meegemaakt en een beetje troost kon geven. Zij was 5 a 6 jaar dus jong maar wiegen dood lijkt me in dit geval niet de oorzaak of het moet anders zijn bij katten. Toch bedankt voor jullie reacties.

Het beste antwoord

Het blijft uiteraard gissen, maar het zou kunnen dat je kat HCM had, hypertrofische cardiomyopathie. Soms vertonen deze katten geen enkel symptoom, maar vallen ze ineens dood neer. Voor de eigenaar natuurlijk een enorme schrik, zo'n overlijden vanuit het niets. Voor de kat echter een mooie dood zonder voorafgaand lijden.

Overigens heb je HCM in gradaties, en kan er medicatie worden gegeven als de ziekte tot uiting komt. Het is echter niet ongewoon dat er van de voren geen indicatie is en de kat plotseling overlijdt.

Sterkte met je verlies, en hopelijk troost het je dat je kat niet heeft geleden.
Rieneke1
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit is heel fijn om te horen. Het geeft veel troost om te weten dat zij niet heeft geleden. Dank je
Rieneke1
7 jaar geleden
Graag gedaan. Je hoeft dus ook niet ongerust te zijn over je andere katten, tenzij je jonkies hebt van deze poes. Het is uiteraard niet besmettelijk maar het kan wel erfelijk zijn. Mocht je dus jongen hebben van deze poes dan zou ik wel even overleggen met je dierenarts zodat ze goed in de gaten gehouden worden.