Wat kan er aan de hand zijn met mijn geluidloze katje?

Ik heb een halve main coon kitten van een half jaar oud. Ze heeft een slechte start gehad met langdurige diaree en ernstige oorontsteking. Het vreemde is dat ze ook nooit en te nimmer geluid maakt. Niet op een normale katten-manier in ieder geval. Ze spint niet en miauwen doet ze eigenlijk alleen in de auto. Het is alleen niet echt miauwen maar eerder gekrijs (heel erg schoor en vals).

Kan het zijn dat er iets aan de stembanden mankeert? Of wellicht weet ze gewoon niet hoe het moet. Verder is het de leukste kat ooit die me overal achterna loopt en altijd wil knuffelen. Het lijkt me niet dat ze nog verdere gezondheidsproblemen heeft.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

sowieso is de ene kat veel vocaler ingesteld dan de andere.
de een hoor je niet, terwijl de ander de oren van je kop kletst.
het mauwen van katten is een overblijfsel uit de kittentijd; volwassen katten mauwen niet naar elkaar.
mogelijk ligt de oorzaak in een verstoorde kittentijd, maar evenzogoed kan het toeval zijn.
ik had trouwens ooit een kat die wel het bekje opende, maar geluid kwam er niet uit.

wat het spinnen betreft; mogelijk hoor je het niet, maar kan je het wel voelen?
ook met spinnen is de ene kat veel uitbundiger dan de andere.
Rieneke1
12 jaar geleden
Kimath
12 jaar geleden
Wij hebben 2 katten, de ene kan gigantisch zeurend mauwen, en bij de ander komt er geen geluid uit, of alleen een klein piepje. Ik vind het wel schattig.
Rieneke1
12 jaar geleden
mijn jongste is ook zo'n piepkonijn, lief he ? :)
Kimath
12 jaar geleden
echt schattig ja, en hij ziet er ook zo lief uit. Beetje mollige rode kater die graag op schoot ploft.
Helaas vangt hij wel veel muizen, en laat ze wel eens (levend) los in huis.
De meeste maine coons zijn niet van die grote miauwers.
Mijn jongste miauwt ook nooit. Wel laat ze zo nu en dan van die grappige prrrrr geluidjes horen. Maar zelfs dat doet ze pas sinds ze ongeveer een jaar is.
De andere 3 praten wel veel maar ook meer met geluidjes als prrrrr, dan door te miauwen.

Als je katje in de auto wel schreeuwt denk ik niet dat ze iets aan haar stembanden heeft.
Aponi