Vervolg :ons oude mopje onder narcose voor gebitje of niet ? Hoe zal hij na de operatie zonder tanden herstellen ?

Na 2 weken geleden een vraag te hebben gesteld over mijn 15 jaar oud kooikerhondje,die last van zijn gebit ,hartje,rug,ogen.
We zijn voor een second opinion geweest ,wel in dezelfde praktijk maar andere arts.
Ze heeft hem helemaal nagekeken,die tanden moeten eruit,daarna wordt in keel en maag gekeken of er tumoren zijn,ook wordt er een foto gemaakt van zijn rug,waarschijnlijk een hernia.
Hartruis was wel aanwezig,maar niet zo ernstig dat de narcose niet kan.
A.S donderdag gaat hij onder narcose,tot die tijd gemalen eten,antibiotica,ontstekingremmers,pijnstillers,tanden worden verwijderd en verder beleid dan afgesproken.
De kans blijft er in zitten dat hij het niet overleefd,maar zo is ook erg zielig.
OOk hebben we afgesproken,als de rug te ernstig is,of andere dingen tegenkomen,urine ,bloed,en ontlasting wordt al gecontroleerd,wordt er toch euthanasie gepleegd,hij moet er vooruit op gaan,en niet daarna nog lijden.
Maar mijn vraag blijft : kan een hond wel zonder tanden genieten,hij wordt nu door mij geholpen met een papje.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik bedoel volgende week donderdag,de antibiotica en ontstekingremmers moeten eerst de ergste ontsteking wegnemen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Als er tanden en/of kiezen worden getrokken mag er de eerste week juist GEEN blikvoer gegeven worden, een papje is dus ook niet aan te raden. Zacht voer gaat namelijk makkelijk in de wondjes zitten waar het de wondgenezing belemmert en ontstekingen kan veroorzaken.
Wij adviseren altijd de eerste dagen gekookte kipfilet te geven, in kleine stukjes gesneden (niet TE klein). Gekookte kipfilet is zo van structuur dat het makkelijk doorgeslikt kan worden (eventueel na wat sabbelen), zonder dat het vast komt te zitten, omdat het niet gekauwd wordt. Ook is het licht verteerbaar, wat prettig is als een dier zon behandeling met narcose heeft ondergaan, omdat de darmen er soms van slag van raken.
De meeste honden en katten eten brokken zonder te kauwen als ze niet al te groot zijn. Al e.e.a. genezen is kan het dus prima zijn dat brokken gewoon naar binnen gaan. Na verloop van tijd zien we zelfs vaak dat honden en katten brokken gaan 'knauwen' met het tandvlees, wat plaatselijk verhard/vereelt.
Lukt het je hond toch niet om weer brokken te gaan eten, dan zal je een goede kwaliteit blikvoer of fijngesneden vlees moeten gaan geven. Gezien de leeftijd is nierdieet trouwens wel aan te raden, voor brok of blik.
Sterkte, hoop dat je mopje zich er goed doorheen slaat!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Tja wat denk je zelf en heb je de vraag aan de dierenarts gesteld.Zij worden er in elk geval beter van je hond ook?Ik zeg laat het beest in zijn waarde.Sterkte!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die van mij ook zo er zijn nog goeie dus.Wens je veel sterkte donderdag en hoop dat het goed afloopt.En nog van je maat/hond kan genieten.
Honden brokjes worden door honden, vrijwel geheel zonder te kauwen doorgeslikt, zowel met als zonder tanden/ kiezen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een hond /kat last van zijn tanden heeft begint hij er niet aan.Met of zonder dus even ander voer geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als alles meezit zal hij weer zelf gaan eten als hij wil/kan.Maar nu zo even zo doorgaan hij moet wel blijven eten en drinken erg belangrijk!! zeker nu.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onze eigen hond had grote problemen met eten, vanwegen zijn slechte kiezen, toen deze waren getrokken, ging het juist veel beter, de dierenarts vertelde dat de meeste honden hun brokken doorslikten vrijwel zonder te kauwen, dus het gaf niets.
Op je vraag kan niemand je een zinnig antwoord geven helaas. Dat is gewoon afwachten, het is niet anders.
Je hebt, begrijp ik, trouwens de beslissing al genomen voor een operatie, toch?
Moeilijk joh! Zeer spannende tijden dus!

Een hond kan zonder gebit eten, het zal wel eerst wennen zijn voor hem natuurlijk.
Je kunt, als hij brokken is gewend, de brokken vochtig maken zodat ze zacht worden.
Je kunt ook blikvoer geven, dat is zacht.
En je dierenarts kan je daar ook heel goed over informeren.
Heeeeeeeeeeeel veel sterkte!!!!!!!!!!!!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ojee, dus nog meer dan een week wachten....ik dacht morgen. Sterkte de komende week, is niet leuk!!!