Wanneer mijn kat bij me ligt spint ze en slaat met haar staart heen en weer. Gemixte signalen dus. Kan iemand mij uitleggen wat dit betekent?

Het is een vrouwtje met een eigen willetje, nogal een pittige dame die eenkennig is. Wanneer je haar aait kroelt ze helemaal om je heen en spint hard(vooral bij dat laatste is een teken bij mij dat ze het naar haar zin heeft) maar tegelijkertijd slaat ze ook met haar staart heen en weer( wat weer een teken geeft dat ze het er niet mee eens is). Ze blijft wel bij me liggen alleen verplaatst wel veel van plek. Wie o wie helpt mij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
34.4K

Antwoorden (6)

Let er eens op of haar staart altijd in beweging is, dus ook als ze ergens anders ligt. Ik had vroeger ook zo'n pittige tante, met precies hetzelfde als jij beschrijft. Ook eenkennig, ik was echt 'haar mens'. Maar ik zou me niet druk maken over die 'wapperende staart' - waarschijnlijk is het iets dat gewoon bij haar hoort. Toen ik er op een gegeven moment een jongere kat bij kreeg, had die een prachtig speeltje aan haar bewegende staart!
Katten zijn nu eenmaal individualisten, dus misschien is het gewoon een eigenaardigheidje van haar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik herken dit van een poes van een vriendin van mij. Ze vindt het wel leuk als je haar aait, maar de staart zwiept ook vaak laag bij de grond heen en weer, wat wijst op spanning. Kijk eens naar de ogen, zijn deze gesloten (genieten) of een beetje open (alert)? En verandert de staartzwiep als je op verschillende plekjes aait?

Ik krijg het idee dat jouw poes ook gevoelig is voor bepaalde plekken. Bij de poes van mijn vriendin is de kop ok, maar als je teveel naar het achterlijf gaat, kom je in de gevarenzone en gaat de staart heviger bewegen. Als ik te ver ga, krijg ik een haal.

Je hebt van die katten die met zich laten sollen. Zij vertrouwen de mens volledig. Maar iedere kat heeft een eigen karakter, gevormd door ervaringen, maar vooral ook door wanneer ze precies uit het nest gehaald is. Te vroeg betekent meestal dat ze erg aanhankelijk zijn. Te laat, dat ze wat schuwer zijn, onafhankelijk, en minder goed van vertrouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Top +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jij raadt mensen aan een katje al heel jong uit het nest te halen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@pokemon, ik raad niets aan.
Ik sluit mij het meeste aan bij bovenstaande beantwoorder, maar spinnende katten wil niet altijd zeggen dat ze het naar de zin hebben. Spinnen kan ook een uiting van ongenoegen zijn. Mijn vriendin heeft er genoeg in de behandelkamer van de dierenarts gehad, spinnen als een gek, maar absoluut niet naar hun zin.
Spinnen is dus niet altijd positief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook wel eens gehoord dat katten spinnen als ze aan het sterven zijn. Misschien om zichzelf gerust te stellen. Zoiets kan ik me ook voorstellen bij een dierenartsbezoek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@js220 Okee, dat wist ik niet. Hoop het iig voorlopig niet mee te maken. :-(
@chelsea: Thanks!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, bij pijn of ziekzijn kunnen ze ook gaan spinnen, misschien om zichzelf gerust te stellen of zo?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
spinnen van een kat is hetzelfde als duimzuigen bij mensen. Omdat je het vaak doet als je je veilig voelt, helpt het ook om je veilig te gaan voelen op een vreemde plek
een slaande staart hoeft niet te betekenen dat je kat het er niet mee eens is.
in z'n algemeenheid geeft een slaande staart opwinding aan, die zowel positief als negatief kan zijn.
ons geknuffel kaqn soms wat enerverend zijn voor de kat.
wij gaan er namelijk soms voor zitten op de kat eens goed te knuffelen, terwijl het voor de kat veel natuurlijker zou zijn om veel vaker, maar ook veel korter te knuffelen.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wel NU! :-) Ik heb een ex-kater die af en toe acuut aandacht wil, die springt gewoon bovenop m'n toetsenbord. Dan moet er max. 5 minuten geaaid worden, onder oorverdovend gespin, en dan vertrekt meneer weer.
Rieneke1
12 jaar geleden
dat klinkt als een leukerd hippo :)
op deze site kan je alles vinden over de kat zijn lichaamstaal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook zo'n poes; hoewel ze bij me komt om aangehaald te worden begint ze meteen met haar staart te zwaaien als ik haar achter haar oren kriebel.
De mijne is echter een tweedehandsje die in haar eerste maanden (ik kreeg haar met een maand of drie, vier) waarschijnlijk wat is 'doodgeknuffeld' of tegen haar zin is vastgehouden door een meisje van een jaar of tien.
Ik aai haar dus altijd maar kort en zeker niet teveel in de buurt van haar staart, maar hoewel ze het duidelijk op prijs stelt is er altijd iets van 'mixed feelings'.
Ze is nu drie jaar en het zal dus wel niet meer over gaan.
Zoals Rieneke al zegt is zwaaien een teken van opwinding en niet perse van ongenoegen, maar het kan bij sommige katten dicht bij elkaar liggen. Ik heb mijn hele leven al katten gehad en bij sommigen is dat nu eenmaal zo en deze is ook een felle.
Mijn advies is: trek het je niet aan en ga op je gevoel af; sommige katten hebben nu eenmaal een flink temperament maar zolang ze met hun staart omhoog naar je toekomen zit het wel goed met de relatie.