mijn hond haart heel erg uit, wat kan ik hier tegen doen? Het is een beagle kruising kooiker en heeft heel kort haar

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.5K

Antwoorden (14)

met een vachtborstel je hond buiten uitborstelen na het wandelen is de enige reducering vanb haren in huis.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige honden vinden het niet erg als je een stofzuiger over hun vacht heen haalt. Scheelt je veel werk.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is is pijnlijk, zeker voor kortharen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vraag mij af of dit wel pijnlijk is.
Ik heb zelf een Labrador gehad die als ik aan het stofzuigen was kwam vragen om ook lekker afgezogen te worden (met de stofzuiger ha,ha,ha...)
Momenteel verharen alle honden vanwege de vachtwisseling (van zomer- naar wintervacht). Dus het is heel normaal dat je hond nu veel haar verliest.
Wat je kunt doen is, vaker dan anders, borstelen en kammen.
Verhaart je hond anders dan anders, heeft hij meer problemen, maak je je ongerust, dan raad ik je aan even een afspraak met de dierenarts te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Na het bostelen de vacht met een natte doek na wrijven. De losse haren blijven aan de doek kleven en het haar wordt minder statisch, waardoor het haar beter blijft zitten, tot aan de volgende borstel beurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Kaalscheren
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kijk eens kritisch naar z'n voer; geef je een goed premium voer, of liever nog, vers voer?
wat visolie over het eten kan ook schelen.
verder ben ik enorm tevreden over de furminator.
het ding is best prijzig, maar z'n geld waard.
moest ik eerst bijna dagelijks kammen en borstelen, nu is wekelijks voldoende.
Rieneke1
12 jaar geleden
Op dit moment in het jaar is het heel normaal dat je hond veel haar verliest.
Hij is bezig zijn zomervacht te verwisselen voor zijn wintervacht.
Borstelen en kammen is niet in alle gevallen de beste oplossing omdat in sommige gevallen dit juist haaruitval stimuleert en de hond constant blijft verharen.
Bij Jack Russels bijv. is borstelen uit den boze omdat dit haargroei en dus haaruitval stimuleert waardoor het beest wel 52 weken per jaar "in de rui" kan zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Jouw antwoord is correct(plus).
Te veel borstelen is absoluut verkeerd. Borstelen mag eigenlijk alleen in de ruiperiode. Omdat jij ( gast 78459) aangeeft een kortharige hond te hebben, hoef je ook niet bang te zijn voor klitten in kraag of vlag, zodat je buiten de ruiperiode alleen af en toe een vochtige doek over de hond hoeft te halen.
Het wassen van honden is ook heel slecht voor de vacht. Zelfs met hondenshampoo is het niet goed voor de vacht en moet alleen in uiterste noodzaak gebeuren en dan liefst nog alleen met lauw water zonder toevoeging.
Zoals Rieneke al aangeeft: denk erom, geef goed premiumvoer.
Ivana
12 jaar geleden
Hier een klein overzicht, waarbij ook gewezen wordt op overbeborsteling. Aangezien je een korthaar hebt valt hij onder de blokverharing. Lees alles even goed door.
Ivana
12 jaar geleden
http://www.domenica-dogstyling.nl/trimsalon/verharen/menu-id-119.html Sorry, ik vergeet altijd de links.
ik zelf gebruik inderdaad ook de furminator (maar dan de goedkopere versie-schredder),alleen op het voorjaar.
op het najaar,doe ik de honden (LABRADOR EN KOOIKER) ,1x wassen in bad,daarmee krijg veel losse haren weg,en dan alleen met een rubberen borstel 1x per week.
verder krijgen ze zalmbonbons,voor de vacht,1 per dag is genoeg want er zitten veel calorieen in.
Het is gewoon even periode waar je doorheen moet,helaas.
ze wisselen nu van vacht,en de temperatuurverschillen binnen en buiten moeten ze aan wennen.
Maar wat vaker stofzuigen,jammer dan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sommige honden hebben speciale haartjes die 'getrimd' moeten worden. Onze cocker spaniël heeft dat ook op haar rug en kop, het zijn meestal wat lichtere haartjes die heel gemakkelijk loskomen als je er met een borstel of gewoon met je hand over gaat. Daarom denk ik dus ook dat regelmatig borstelen kan helpen; maar er bestaat ook een speciaal trimborsteltje om de losse haartjes er allemaal tussenuit te halen. Dat zul je in de dierenwinkel of bij de hondenkapper wel kunnen vinden.
Ik weet niet zeker of een beagle ook zo van die haartjes heeft en dat de grote haaruitval dus daaraan ligt, maar het kan heel goed zijn van wel.
Bij ons is het trimmen normaal automatisch een onderdeel van de behandeling bij de hondenkapper. Als je dus gewoon nog eens langs de kapper gaat met je dier, zal die normaal de vacht wel goed verzorgen en ziet hij er beter uit +ruift je hond minder. Maar zoals ik al zei, kan je dit dus ook zelf proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mijn kooiker verhaarde ook ENORM.
met hoofdletters enorm!
Niet normaal meer.
Wat bij ons heeft geholpen is steriliseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Bij sterilisatie van een kooiker (ze hebben wel lang sluik haar) wordt de kwaliteit van de vacht slechter en krullerig. Datzelfde zie je bij b.v. de Ierse setter en de golden retriever. Ik geloof niet dat het het verharen tegenhoudt. Hooguit is de vacht dunner geworden waardoor er minder haarverlies is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb zelf ook een Kooiker, en ik vind zijn oorbellen ook zo leuk, en zijn manen en het "gordijntje" onder zijn staart :-) maar hij verhaart idd vreselijk, die lange witte haren. Maar het blijft een ontzettend mooi ras.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als hij zo oud is, zeker niet doen. Beter stofzuigen dan zo'n gevaar lopen.
Mijn kooiker heeft geen oorbellen maar wel manen en dat typische gordijntje.
We hebben haar om 3 redenen laten steriliseren:
1. ze kreeg iedere keer als ze loops was traanoogjes.
2. verhaarde immens veel, DA zei dat het na sterilisatie minder zou worden
3. we gingen niet met haar fokken, had ze het karakter ook niet voor en wij hebben er niet genoeg ervaring voor. Bovendien zouden we geen afstand van de puppy's kunnen doen en zou ze niet zijn toegelaten om mee te fokken (geen oorbellen en rare bouw hoofd)
Het kan verschillende oorzaken hebben, zoals hormonen en voeding. Een voeding waar veel graan in zit, geeft veel verharing en dat vaak het hele jaar door.

Maar het kan natuurlijk ook de tijd van het jaar zijn. Gewoon een aantal keer vaker borstelen. Niet te vaak, want dan stimuleer je de huid en dan kan je het verharen verergeren.

Misschien is Laveta van Beaphar iets? Een multivitamine voor door het water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat heeft de hond van mijn tante ook, mijn tante borstelt haar hond heel vaak met zo'n borsteltje van de dieren winkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al eens gistvlokken geprobeerd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals al eerder is gezegd verharen veel honden op het moment. daar is helaas weinig aan te doen. maar je kunt de verharing wel verminderen door goed voer te gaan gebruiken. wij hebben thuis een hondenpension en daar hebben we veel verschillende honden. daarom gebruiken we zo goed mogelijk voer dat voor alle honden goed bevalt. wij gebruiken topstar, voor jullie beagle kruising lijkt topstar lamrice een goed opsie. dit zorgt ervoor dat je hond een gezonde voeding binnenkrijgt en dus zo een snelle verharing heeft. daarbij heb je bij dit voer een goede ontlasting die vrijwel niet stinkt. dat komt omdat het lichtverteerbaar is en dat er alleen de nodige voedingsmiddelen e.d. inzitten.
ook voor de prijs hoef je het niet te laten want het is goedkoper dan andere voermerken. dat komt omdat het vanaf de fabriek metteen naar de verkopers gaat dat vaak net als ons mensen zijn die dit merk erg bevallen. ik hoop je hiermee een hele goede tip te hebben gegeven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er bestaan een aantal borstels waarmee je het haar eruit krijgt, ook zijn er borstels waarmee je het haar van bijvoorbeeld je kleren of de bak kan halen