Hoe een kat een medicijn voederen dat ze niet lust?

Toegevoegd na 22 minuten:
Het gaat om een dikke soepachtige vloeistof, niet om een pilletje.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Trek de vloeistof op in een spuitje, uiteraard zonder naald. Hoe dunner het spuitje, hoe prettiger uiteraard.
Ga op je knieën zitten, met gekruiste enkels, en zet de kat voor je, met de rug naar je toe. Pak de kat bij het koppie, duw het spuitje aan de zijkant in de bek, en spuit leeg.
Het is zaak overtuigend en doortastend te handelen, zodat het gebeurd is voor de kat het weet. Spuit Aan de zijkant en zeker niet recht in de bek: je wil de vloeistof niet in de luchtpijp doen belanden.
Bij heftige tegenstand de kat eerst in een badlaken draaien, zodat alleen het koppie er nog uitsteekt.
Rieneke1
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is inderdaad de beste manier.
Een aanvulling voor héle wilde katten die het niet toelaten om in bedwang te worden gehouden: verkruimel het pilletje, meng het met een theelepel honing, smeer vervolgens dit op je kat, en hij zal zichzelf schoon likken en de medicijn nemen.
Rieneke1
9 jaar geleden
Ipv honing kan je ook soft malt pasta van Gimpet nemen, plakt goed en veel katten vinden het heerlijk.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad Rieneke, maar malt pasta heb je niet altijd thuis.
Wat mij betreft blijft je antwoord nog steeds het BA!
Rieneke1
9 jaar geleden
Bedankt Gabi! Je wil trouwens niet weten wat ik allemaal niet voor die mormels in huis heb ;)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
O, dat geloof ik ook direct!
Maar (helaas) heeft niet iedereen zo veel aandacht voor hun dieren.
(^_^)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
+Plus Rieneke, je kunt het zo gek niet verzinnen of het is geprobeerd.
Met het spuitje lukt het nog het beste. Ik moet de driedubbele hoeveelheid vloeistof langzaam aan de rechterkant erin doen en dan gaat er net genoeg naar binnen, want het meeste gaat een paar seconden later als een fonteintje aan de linkerkant weer naar buiten.
En als het zo niet gaat, dan weet men het echt niet meer.
Daar weten ze bij de Lingehoeve met Kwibus over mee te praten.
Smeren op het pootje? Twee keer goed, daarna werd het aan de stoelpoten afgeveegd.
Maar Kwibus bijt niet, hij krabt niet, slaat de nagels niet uit maar strekt alleen zijn voorpootjes breed uit.
Rieneke1
9 jaar geleden
Sommige katten...... Helpt het niet het kinnebakkie wat hoger te houden, zodat de zwaartekracht het werk doet en Kwibus wat meer binnenkrijgt?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij krijgt nu om de drie maanden een antibioticum injectie, die tien dagen geldig is. Maar wij moeten onder ogen zien dat hij nu ongeveer 15 á 16 jaar oud is. Zeker weten doen wij dat niet. Hij is altijd al een zorgenkatje geweest, waarschijnlijk hebben de eigenaars hem daarom ver weggebracht. Niemand in de buurt kende hem. Iedereen wilde hem hebben maar hij heeft ons 12jaar geleden uitgezocht en daar is het bij gebleven. Proberen zijn leventje zo aangenaam mogelijk te maken, want dat doet Kwibus ook en de dierenartsen zijn allemaal verliefd op hem. Zelfs als wij hem in zouden willen laten slapen, dan zou ons dat niet lukken ::))

Andere antwoorden (4)

Vermaal het tussen een blikje kattenvoer
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ritsuka
9 jaar geleden
Wel eerst kijken of het vermalen mag worden
Of druk het pilletje in een stukje vlees, salami of worst of zo.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Die van mij weet daar perfect omheen te eten, en bij een vloeibaar medicijn wordt er gewoon niet gegeten.
Dus medicijnen toedienen gebeurt hier altijd onder dwang...gelukkig is hij bijna nooit ziek
Meng het door het eten van de kat ,en als het soepachtig is water erbij
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Rieneke1
9 jaar geleden
En wat als hij het dan maar half opeet?
Bij sommige medicatie luistert de dosering nauw.
Het is geen pilletje wat hij al dan niet opeet.
Wij doen het altijd met twee personen. Ik (de vertrouwdste) pak de kat op schoot, laat haar naar links kijken, houdt haar met de linkerelleboog om de voorpootjes vast, en pak met de rechterhand het kopje vast. Bij een pilletje moet ik dan nog met mijn duim het bekje vanaf de zijkant open duwen, haar kop omhoog zodat als mijn man het pilletje laat vallen deze meteen in de diepte valt. Een spuitje met vloeistof kan mijn man zelf aan de zijkant in het bekje wurmen, en dan zachtjes leegspuiten. De eerste keren was moeilijk, nu went ze eraan en blaast en krabt niet vaak meer.