Kat gedraagt zich opeens agressief, wat betekent dat?

Mijn kater ligt vaak 's middags te slapen in de plantenbak aan de straat. Als ik boodschappen ga doen, bezoek ik hem even. Hij lijkt dit fijn te vinden en komt al mauwend naar me toe om me kopjes te geven en zich te laten aaien. Hij geeft zelfs de bomen en lantaarnpalen kopjes.

Vanmiddag leek hij wat geagiteerd en ik stopte met aaien en stond op. Hij deed een lange en vreemde mauw, klagelijk leek het wel. Toen sprong hij tegen mjin been op sloeg allebei zijn voorpoten links en rechts tegen mijn onderbeen en de nagels gingen door de spijkerbroek heen. Het was net dat het een tijdje jeukte. Ik besloot hem met rust te laten en liep de 12 meter naar mijn huis. Hij liep achter me aan en ging buiten voor de voordeur zitten. Hij leek helemaal niet boos.

Was dit agressie?
Was dit spel?
Heeft hij pijn?

een jaar geleden
2.5K

Antwoorden (2)

Een kat die ineens agressief wordt, kan pijn hebben of ziek zijn. Zeker als de agressie erg hevig is of optreedt nadat je de kat aangeraakt hebt, is een medische oorzaak voor de hand liggend.
Katten laten pijn nauwelijks zien, als eigenaar kom je er vaak pas laat achter dat er iets mis is.

Een onderschatte oorzaak voor pijn is het gebit. Er zijn weinig eigenaren die regelmatig in de bek van de kat kijken. Tandproblemen komen pas aan het licht als het al ver gevorderd is. Bedenk zelf hoe afschuwelijk kiespijn is en je snapt waarom een kat chagrijnig kan worden.
Is je kat agressief, ga als eerste naar de dierenarts.
Kan ook:
Hoe onverwacht het gedrag voor jou ook mag zijn, er is altijd een oorzaak voor het gedrag. Katten hebben uitstekende oren en zien andere dingen dan wij. De kans is daarom groot dat een kat geschrokken is van iets dat wij totaal niet gezien of gehoord hebben.
fremar
een jaar geleden
Rieneke1
een jaar geleden
Precies, allereerst naar de dierenarts voor een grondig onderzoek.
Als het vaker gebeurt en je het gevoel hebt dat er iets niet pluis is dan is een bezoekje aan de dierenarts zeker aan te raden. Echter zoals je bovenstaand schrijft lijkt dit ook wel een beetje op een willekeurige energie 'uitspatting'. Misschien kwam je net voorbij toen je kat een vlinder, vlieg of vogeltje in het vizier had en vloog deze weg toen jij in beeld kwam. Toen moest jij het even ontgelden.
een jaar geleden