Zijn er medicijnen voor sluierstaarten met een zwemblaasprobleem en zo ja welke ?

Ik heb een sluierstaart maar die zwemt al een poosje op zn rug en zij,hij hangt ook ondersteboven.
Een zwemblaasprobleem dus.
Nu ben ik aan het proberen om hem in een kom te houden en dan in een laagje water dat ie net onder ligt en dat moet dan volgens zeggen 5 dagen en elke dag wat meer water.
Ik verschoon het water elke dag en de eerste dagen lag hij idd op zn buik,nu na 3 dagen hangt ie weer op zn kop.
Hij eet wel gewoon.
Wat kan ik nog doen om hem te helpen want volgens mij voelt een vis zich ook niet echt lekker als ie dit probleem heeft.
Hij krijgt zinkende korrels om te eten trouwens.
Hij lijkt zich goed te voelen want hij is in het aquarium heel actief en eet goed maar ik heb gelezen dat ze toch niet happy zijn dus ik kan het niet aanzien.

Zijn er medicijnen voor zwemblaasproblemen ?
Iemand tips ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
7K

Antwoorden (2)

Dit is een ernstig probleem, inherent aan al die bizarre kweekvormen van de goudvis...
Misschien is er nog iets aan deze droevige toestand te doen : probeer hem vers de vase (muggenlarven), kleine levende wormpjes te geven, al dat droogvoer is niet zo best, zorgt ook voor lucht in de darmen en constipatie, dat door het samengedrukte lichaam nog aangewakkerd wordt.
Medicijnen tegen een zwemblaasprobleem zijn er niet, maar ik heb toch twee mogelijke oplossingen gevonden voor u.

Je kan de vis ook een massage geven. Dit is wel erg moeilijk en je moet het wel durven. Je neemt de vis in je hand en legt je duim op het begin van zijn buik. Net achter de kieuw dus. Je drukt heel zachtjes en wrijft met je duim richting de staart. Dit hoef je alleen te doen op de kant waar de sluier mee naar boven drijft. Zo een 5 keer per dag is voldoende. Niet te hard drukken want voor je het weet knijp je wat kapot! Het kan erg lang duren voor je resultaat ziet. Wel 4 weken. De vis zal het niet fijn vinden maar wederom de rest van zijn leven drijven zal hij al helemaal niet fijn vinden. Je kan je sluier uit de hand voeren om hem zo te laten wennen aan je handen. Zo zal de massage wat makkelijker verlopen. Denk er wel aan ringen af te doen en geknipte nagels te hebben zonder haakjes! Als ook deze methode niks uithaalt is de laatste optie een bezoekje aan een gespecialiseerde vissen doktor brengen. Die kan met een naaldje het teveel aan lucht eruit halen. Dit is wel een erg prijzige behandeling. Rond de €100,- maar als je je bedenkt dat je sluierstaart wel 30 jaar oud kan worden is het eigenlijk een luttel bedrag. Het kost je dan maar €3,33 per jaar.

Ik hoop dat je goudvis toch nog geneest.

Toegevoegd na 1 uur:
Als je de massage toepast : beide handen goed nat maken, anders beschadig je de slijmhuid.
Het is de vraag of de zwemblaas niet geïnfecteerd is, daar is een medicijn tegen:

Infectie van de zwemblaas: een infectie van de zwemblaas kan behandeld worden met Baytril. Dosering: 1 ml Baytril 10% per 20 liter water of 1 ml 2,5% per 5 liter water, voeg dit drie dagen achter elkaar toe aan het water. Stop dan 1 dag om de vis te voeren en even rust te geven. Herhaal na de dag rust de kuur wederom voor 3 dagen. Deze behandeling kan het beste in een quarantaine bak worden uitgevoerd; Baytril is een sterk antibioticum die alle bacteriën (ook de goeie in het filter) dood maakt.
Z512099
10 jaar geleden
Je zou eventueel voor een paar dagen ( denk dan aan 2/3 dagen) eventjes stoppen met eten geven dat helpt ook om te herstellen een vis kan wel voor een paar dagen zonder eten en mensen zeggen dat dat vaak helpt