Wat is er met onze kanarie aan de hand?

We hebben al een tijdje (enkele maanden) een gele kanarie van mn oma thuis.

Hij heeft een vierkantige kooi die in de keuken staat waar overdag voldoende licht van buiten komt en ook spotjes zijn. Hij staat ook redelijk hoog dat hij goed alles kan zien.
Eerder floot hij heel vaak en reageerde fit.

Nu is hij al bijna 4 weken een beetje duf, rui't continu en fluit bijna niet meer. Ook als je even komt kijken doet hij vreemd. Hij springt van stok naar stok en doet zijn bekje dan een paar tellen open alsof hij hijgt. Je merkt als je weggaat dat hij een beetje piept om aandacht.

Zijn kooi wordt regelmatig schoongemaakt,heeft altijd voldoende voer en vers water.

Zou er iets aan de hand zijn of komt het gewoon omdat hij in de rui is?

Toegevoegd na 3 dagen:
Hij is inmiddels weer helemaal de oude. Het zal wel aan de rui hebben gelegen. Hij staat nu ook op een andere plek.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9K

Het beste antwoord

Je moet een kanarie nooit in de keuken zetten Daar is het veel te vochtig. Als je hem dan ook nog hoog zet, kan het zijn dat het veel te warm voor hem is. Van vocht krijgen ze aspergillosis. Dat is een longaandoening waarvan ze gaan hijgen omdat ze het benauwd krijgen.

Je zet hem dus beter in de kamer. Ga naar de dierenzaak en vraag om de gele korreltjes die de kanarie door de rui helpen. Ik ben de naam vergeten, het is al enige tijd geleden dat ik kanaries fokte.

Ga bij blijvend hijgen met de kanarie naar de dierenarts, of vraag geneesmiddel tegen Aspergillosis.

Succes en beterschap.
Ivana
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

in de wintertijd reageert een kanarie niet zo fit dan 's-zomers. de ruitijd is hier ook een oorzaak van. ben gerust dit komt goed. heb zelf 200 kanaries gehad. na de ruitijd wanneer de kanarie weer goed in de veren zit zal hijweer als vanouds zijn. groeten van een vogelvriend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Staat hij niet op de tocht of te koud?
Het hijgen lijkt me geen goed teken. Kanaries zijn wel rustiger en minder fit als ze ruien, maar benauwdheid hoort hier niet bij! Een bezoekje aan de dierenarts lijkt me zeer aan te raden. Misschien is het een luchtweginfectie. Onbehandeld zal een kanarie daar zeer zeker aan sterven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien is ie ongelukkig.
Heeft ie de mogelijkheid om het grootste deel van de dag vrij rond te vliegen in het huis of een ruimte? Vogels horen te vliegen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de keuken is een slechte plaats om een vogel te houden.
bij gebruik van pannen met anti=aanbaklaag komen gassen vrij die enorm giftig zijn voor vogels.
ik zou snel een beter plekje voor 'm zoeken.
orienteer je verder eens of er een dierenarts in je buurt zit die zich heeft gespecialiseerd in vogels, en ga voor de zekerheid even langs met je kanarie,
succes, en beterschap voor je vogeltje!

Toegevoegd na 1 uur:
http://www.babyvogels.nl/gevaarlijk-voor-vogels.htm
Rieneke1
13 jaar geleden
kun je zien of hij ook een harde borst aan de voorkan t heeft? Het kan dan namelijk het geval zijn, dat hij wat aan zijn darmen heeft. Hij verteert zijn voer dan niet meer goed en dat kan ophoping geven, waardoor hij dit gedrag kan en doen zoals jij het uitlegt? Ik heb dit namelijk ook met mijn valkparkieten gehad. Ik raad je aan, mogt dit het geval zijn? Zo snel als mogelijk ermee naar de dierenarts te gaan. Ze kunnen dan een bloeding binnen in krijgen en dood gaan!! Ik weet dit omdat ik een autodopsie heb laten doen. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn? Maar dat kun je merken als hij een harde borst heeft? Hij zit sowieso niet lekker in ze vel! Ik weet alleen niet of het alleen bij kromsnavels zo is, of dat het ook kan dat rechtsnaveltjes op de bodem gaan zitten? Die valkparkieten van mij, vertoonde ook dit gedrag en gingen op de bodem zitten. Ook kunnen die vogels zich niet meer goed warm houden. Zoals mijn valkparkiet kroop in me nek om warmte te zoeken en de dag erna, ook na jouw verhaal van het gedrag wat betreft de kanarie. Was ze dood. Ik adviseer je even te kijken hoe dat zit? Het kan, hoeft niet zo te zijn?

Ik hoop dat je er achter zult komen?
Veel sterkte!!

Mvg, Gabriela