Wat is er met onze kanarie aan de hand?

We hebben al een tijdje (enkele maanden) een gele kanarie van mn oma thuis.

Hij heeft een vierkantige kooi die in de keuken staat waar overdag voldoende licht van buiten komt en ook spotjes zijn. Hij staat ook redelijk hoog dat hij goed alles kan zien.
Eerder floot hij heel vaak en reageerde fit.

Nu is hij al bijna 4 weken een beetje duf, rui't continu en fluit bijna niet meer. Ook als je even komt kijken doet hij vreemd. Hij springt van stok naar stok en doet zijn bekje dan een paar tellen open alsof hij hijgt. Je merkt als je weggaat dat hij een beetje piept om aandacht.

Zijn kooi wordt regelmatig schoongemaakt,heeft altijd voldoende voer en vers water.

Zou er iets aan de hand zijn of komt het gewoon omdat hij in de rui is?

Toegevoegd na 3 dagen:
Hij is inmiddels weer helemaal de oude. Het zal wel aan de rui hebben gelegen. Hij staat nu ook op een andere plek.

Weet jij het antwoord?

/2500

in de wintertijd reageert een kanarie niet zo fit dan 's-zomers. de ruitijd is hier ook een oorzaak van. ben gerust dit komt goed. heb zelf 200 kanaries gehad. na de ruitijd wanneer de kanarie weer goed in de veren zit zal hijweer als vanouds zijn. groeten van een vogelvriend

Staat hij niet op de tocht of te koud? Het hijgen lijkt me geen goed teken. Kanaries zijn wel rustiger en minder fit als ze ruien, maar benauwdheid hoort hier niet bij! Een bezoekje aan de dierenarts lijkt me zeer aan te raden. Misschien is het een luchtweginfectie. Onbehandeld zal een kanarie daar zeer zeker aan sterven!

kun je zien of hij ook een harde borst aan de voorkan t heeft? Het kan dan namelijk het geval zijn, dat hij wat aan zijn darmen heeft. Hij verteert zijn voer dan niet meer goed en dat kan ophoping geven, waardoor hij dit gedrag kan en doen zoals jij het uitlegt? Ik heb dit namelijk ook met mijn valkparkieten gehad. Ik raad je aan, mogt dit het geval zijn? Zo snel als mogelijk ermee naar de dierenarts te gaan. Ze kunnen dan een bloeding binnen in krijgen en dood gaan!! Ik weet dit omdat ik een autodopsie heb laten doen. Het hoeft natuurlijk niet zo te zijn? Maar dat kun je merken als hij een harde borst heeft? Hij zit sowieso niet lekker in ze vel! Ik weet alleen niet of het alleen bij kromsnavels zo is, of dat het ook kan dat rechtsnaveltjes op de bodem gaan zitten? Die valkparkieten van mij, vertoonde ook dit gedrag en gingen op de bodem zitten. Ook kunnen die vogels zich niet meer goed warm houden. Zoals mijn valkparkiet kroop in me nek om warmte te zoeken en de dag erna, ook na jouw verhaal van het gedrag wat betreft de kanarie. Was ze dood. Ik adviseer je even te kijken hoe dat zit? Het kan, hoeft niet zo te zijn? Ik hoop dat je er achter zult komen? Veel sterkte!! Mvg, Gabriela

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100