Is het erg dat ik de snorharen van mijn konijn heb geknipt?

Ik heb vandaag me konijn geknipt omdat zijn haren te lang waren. Toen heb ik per ongelijk de snorharen aan de linker kant geknipt. Omdat het er toen heel raar uitzag heb ik de rechterkant ook geknipt. Maar nu in het goede licht is het erg ongelijk. Is dit erg want ik weet wel dat snorharen bij ratten en katten belangrijk zijn. Mijn konijn is een mannelijke dwergkonijn van ongeveer 10 weken oud, voor als de informatie nodig is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
9.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het lijkt me sterk dat bij een konijn van 10 weken oud de haren te lang zijn. Dan heb je een langharig konijn gekocht terwijl je een kortharige wilde hebben. En als ik per ongeluk jouw linkeroog uitsteek, zal ik dan ook maar rechts kapot prikken omdat het anders geen gezicht is? Hij heeft die haren nodig om te voelen waar hij is. Nooit meer doen dus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hij heeft die haren nodig om te voelen of hij ergens doorheen kan, niet om te voelen waar hij is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hahahaha

Antwoorden (1)

Het is niet erg om één keer per ongeluk de snorharen van een konijn te knippen, maar extra snorharen wegknippen omdat het er "heel raar uitzag" is natuurlijk iets wat je nooit moet doen!

Je geeft zelf al aan dat de snorharen bij veel dieren belangrijk zijn. Dat geldt ook voor konijnen. Haal ze dus niet weg omdat het zo raar staat! En in de toekomst natuurlijk voorkomen dat je ooit nog de snorharen van je konijn knipt!
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Inderdaad, maar het is een leuk experiment (deed het ook ooit eens uit nieuwsgierigheid): als je je konijn loslaat, ga je de eerste keer zien hoe het plots verplicht is veel meer te 'kijken'. Mijn kinderen dachten dat het konijn daardoor trouwens nadien altijd meer is blijven zien (totdat het per ongeluk toch werd opgegeten door zijn grootste vriend, een Tervuerense Herder na een enorm warme dag gevolgd door een stortvlaag van jewelste en het spelen tussen beiden uit de hand liep; het konijn daagde mijn hond wel soms uit, dus het was toch een kwestie van 'soorten dieren'). Geef gerust een update van jouw bevindingen, want zo erg is het niet voor tamme dieren dat hun snorharen een eindje weg zijn. Het zou veel erger zijn voor wilde dieren. Snorharen kun je deels vergelijken met onze wenkbrauwen (als je die knipt als man en je rijdt op de fiets, loop je kans op beschadiging van je oogvliezen doordat je te laat je ogen dicht doet als er een vlieg in je ogen terecht komt in de zomer). Mooie vraag en mooi antwoord, Antoni!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
En vrouwen hebben geen last van vliegen op de fiets?