Kan de chip van een kat worden verwijderd?

Stel je hebt je kat gechipt, maar iemand vind hem zo mooi en lief dat ze hem stelen.
Kunnen ze dan de chip verwijderen en zo volhouden dat het hun kat is?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
12.2K

Het beste antwoord

allereerst: een chip geldt niet als eigendomsbewijs, je kan hier geen rechten aan ontlenen.
verder hoef je de chip niet te verwijderen als je de kat binnenhoudt, want geen dierenarts die standaard de chiplezer hanteert.
bij gestolen paarden wordt de chip soms wel verwijderd, maar dan hebben we het over zeer kostbare dieren.
bij een kat zou ik voor dit soort praktijken niet zo bang zijn gelukkig.
maar, theoretisch gezien zou het wel kunnen, als je bruut en wreed genoeg bent.
bij sommige katten voel je de chip zitten, als een onderhuids rijstkorreltje.
Rieneke1
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk antwoord, dank je.

Andere antwoorden (2)

Nee dat kan niet. Een dierenarts zal deze pas verwijderen als het om medische redenen gaan. Bijvoorbeeld ontsteking om de chip heen die veroorzaakt word door de chip.
Eerder zullen ze dit echt niet doen want zo zou iedereen wel langs de dierenarts gaan alshet om een raskat gaat bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. En dat kan alleen maar operatief. Bij veranderen van baasjes, worden de gegevens in de gemeenschappelijke chip-databank gewijzigd na voorleggen van de juiste documenten. De kat behoudt dus haar chip.
Dit kan wel, want bij ons werden de laatste tijd veel chiwawa's gestolen......die mensen zitten er niet mee in om een kleine insnijding te maken oude chip er uit nieuwe erin.....en die chip is idd een rijstkorrel groot en moet normaal steeds aan de linker zijde van de hals zitten ergens onder het oor.....dit verkruipt soms een beetje.Ik vind ze steeds terug als ik aan mn honden hun hals voel. Dus als jij een mooie kat of raskat hebt.....ze kunnen er geld mee verdienen.....dus pure dierenhandel.......