Is het verstandig om een 1.5 jarig hengstje al te ruinen?

voor de paardenkenners !

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

De meningen daarover zijn erg verdeeld. Een hengst vroeg laten ruinen - dus voor die, zeg, 3 jaar oud is - heeft zowel voor- als nadelen. En het is grotendeels afhankelijk van je eigen voorkeuren ten opzichte van de bouw en het karakter van je dier.

Voordeel van vroeg ruinen kan zijn dat het paard geen "hengstenstreken" krijgt. Hij zal dus niet zo snel gaan bijten, bokken, steigeren, de hengsels uit je handen trekken, of achter de dames aan gaan.
Een castratie bij een jong dier verloopt daarbij vaak soepeler, omdat het dier meestal heel rustig op de ingreep reageert. Dieren van een jaar of 2 zijn al moeilijker, en een hengst van vier is best lastig om verdoofd op de grond te krijgen en te houden.
Dat kunnen dus redenen zijn om vroeg te ruinen.

Veel paardenhouders vinden vroeg ruinen dan weer het nadeel hebben dat het paard minder de bouw krijgt van een hengst. In plaats van in de breedte te groeien - een stevige hengstennek, brede "schouders" - groeit het dier in de hoogte. De één vindt dat rank, de ander noemt het knokig, 't is maar net hoe je er tegenaan kijkt.
In elk geval: wordt het dier later geruind, dan is er al meer groei-energie in die mannelijke bouw gestopt en dat blijf je zien. Ook al wordt zo'n ruin wel vaak nog steeds sneller dik dan een hengst.
Wat trouwens ook een argument voor later ruinen kan zijn, is dat je hem wellicht eerst nog een keer wilt laten meedoen aan een hengstenkeuring.

Samengevat:
Als je zelf meer waarde hecht aan een mak karakter, dan aan een sterke hengstenbouw, dan is vroeg ruinen aan te raden.
Hou je wel van een beetje weerstand, en val je juist op een sterke hengst, dan kun je beter nog anderhalf jaar wachten.