Kan onweer vijvervissen doden?

Vorige zomer na een flink onweer, waarbij de bliksem in het stopcontact sloeg, waren er 5 goudwindes dood. Pomp en filter waren door de blikseminslag ook uit gegaan. Ik dacht dat dat er mee te maken kon hebben... Hoewel de rest van de vissen (de overgrote meerderheid) nog gewoon rondzwom.

Maandag (na het onweer van afgelopen zondag) vond ik mijn beide koi (best al groot) en 2 goudwindes dood in de vijver. Deze keer was het niet ingeslagen in het stopcontact, de pomp + filter deden het nog. De rest van de vissen zwom beide keren ook nog vrolijk rond, en nu nog steeds.

Kan er iets gebeuren tijdens onweer waardoor er opeens een aantal (dus niet alle) vissen in de vijver doodgaan, of is dit puur toeval? En is er eventueel iets aan te doen om dit in het vervolg te voorkomen?

Mijn vijver is ruim 1,5 meter diep en best groot. Elke winter overleven ze het allemaal, ondanks strenge vorst enz.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Zou heel goed kunnen dat dit geen toeval is maar enorme pech (zeker voor de goudwindes).

Laten we is kijken naar het (zwem)gedrag van goudwindes: een goudwinde is een oppervlakte vis, hij zwemt regelmatig aan het wateroppervlak en dat hij springt is ook niet vreemd. Springen doet hij om vliegjes te vangen.

Dan het weer: wanneer het onweert is het vaak ook vochtig en heb je vaak kans op veel vliegjes en muggen.
Dit zorgt er dus voor dat de goudwindes zich aan het oppervlak begeven.

Nu komt het...

Onweer wat in het water inslaat heeft de eigenschap zich te verplaatsen over het wateroppervlak, de stroomgeleiding naar beneden is "nihil". Stroom word namelijk "geneutraliseerd".

Conclusie: mijn idee is dat je goudwindes aam het wateroppervlak zwemmen en de bliksem inslaat waardoor zij geraakt worden. Zeker wanneer zij het wateroppervlak breken zullen zij zeker de volle laag krijgen. Zijn er totaal geen plekken of rare verschijnselen te zien op de huid??

Wat je zou kunnen doen is een hoog punt maken bij je vijver en zo de bliksem proberen af te leiden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ivana
12 jaar geleden
Interessante redenering, zou best eens waar kunnen zijn. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klinkt heel erg logisch zo ja. Ik dacht meer aan dat het water helemaal onder stroom kwam door het onweer, maar ik heb er dan ook helemaal geen verstand van ;-) Inderdaad zwemmen de goudwindes meest bovenin, en de koi ook geregeld, omdat die al vrij tam waren. Er zitten ook een stel grote goudvissen in, die zwemmen meestal dieper en zijn hier beide keren niet door getroffen! Bliksem afleiden... Er staat een fonteintje in de vijver, dat is hoger. Aan de achterkant van de vijver staat een houten tuinhuisje (het water loopt daar nog deels onderdoor), en aan 3 kanten staan erg hoge oude bomen. Ik zou dan ook eerder verwachten dat een boom geraakt werd, maar misschien trekt het water de bliksem wel aan? (ik weet het, heb er totaal geen verstand van, lol). Rondom de vijver staat bovendien sinds kort een hek van paaltjes met gaas, tegen mijn dreumes-kleinzoon. Ook hoger dan het water dus. Het onweer was zondag, maar toen kwam ik pas 's avonds laat thuis van m'n werk, ik zag het maandagmiddag pas. En toen stonken ze zo erg dat ik ze eruit heb gevist en direct weggegooid, ik had niet zozeer de neiging om nog uitgebreid naar ze te gaan kijken. De kleur was er deels ook al af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat je helemaal gelijk hebt, het klinkt erg logisch. Waarschijnlijk denken alle andere leden van Goeie Vraag dat ook, want niemand anders heeft een antwoord gegeven ;-) Wel had ik nog gehoopt dat je even zou reageren op mijn reactie, maar die heb je waarschijnlijk nooit gezien.