moet ik het huis ontsmetten als er een ekster binnen heeft gelegen?

onze kat had een dooie ekster mee naar binnen genomen en deze op het tapijt gelegd. ik weet dat dit bij wijze van cadeautje is, maar ik heb de poes toch maar met vogel en al weer naar buiten gegooid. mijn vraag is nu: moet ik nou het tapijt ontsmetten ofzo? en zo ja hoe? ik weet niet wat er op zo'n vogel zit, maar ben bang dat deze ziektes mee brengt ofzo.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2.2K

Antwoorden (5)

welnee je hoeft niet bang te zijn en ook je tapijt niet te ontsmetten.
de vogel brengt geen ziektes mee.
Rieneke1
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist.+1
Rieneke1
11 jaar geleden
dank eef! anders was ik allang de pijp uit geweest :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Prima antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
plusje
Kristal
11 jaar geleden
Nou, dan waren wij beiden niet meer onder de levenden Rieneke ;-) +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maak daar 3 van rieneke en marjaaa :-) plus
Kristal
11 jaar geleden
who the heck is Marjaaa :-)))
Nee, ontsmetten is echt niet nodig. Als er bloed of andere vlekken in je tapijt zitten zou ik schoonmaken met een sopje. Maar verder is er niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vaak wel luizen , en vlooien . Ziektes mij niet zo bekend , nou ja de vogelgriep :) . ja kan wel maar niet zo voor de hand liggend . Gewoon met een sopje of wat dettol verdund met water . Water met azijn kan ook . Maar pas op voor vlekken op je tapijt .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het niet eens met je antwoord. Een ekster zit sowieso niet onder luizen of vlooien. Katten wel overigens.
Rieneke1
11 jaar geleden
@som, luizen zie je zeer zelden bij katten, en alleen als ze in een enorm slechte conditie verkeren.
Rieneke1
11 jaar geleden
dettol is giftig voor katten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad, goede opmerking! Ook over luizen! Ik bedoelde dat je vlooien bij katten tegen kunt komen. Ook onnodig overigens als je ze kamt en eventueel anti- vlooienmiddel geeft. Maar goed, ontsmetten voor een dood vogeltje is niet nodig.
Als de vogel 'vers' gevangen is zou je hoogstens de plekken even kunnen na reinigen met producten als Dettol of biotex om de geur weg te halen, niet zozeer voor jou maar dan voor je kat zodat hij niet continu er bij loopt e.d.
Voor de relatie tussen jou en je kat had het beter geweest als je het 'cadeautje' had geaccepteerd en vervolgens in het geniep had weggegooid. Maar dat voor een volgende keer, mocht het weer gebeuren
11 jaar geleden
Waarom denk je alleen aan je huis?
En je katten dan?
Veel katten die altijd buiten komen, lopen regelmatig met dode dieren te slepen, sommige katten eten ze zelfs op.
Ik denk dat je kat helemaal geen dode vogel gevonden heeft, maar hem gewoon gevangen en gedood.
En al zou de kat hem dood hebben gevonden, ga je dan ook je kat ontsmetten?
Zou er niet zo'n probleem van gaan maken, het zal zeker in het voorjaar wel vaker gebeuren, dat heb je nu eenmaal met katten ( honden trouwens ook hoor)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdat katten een andere weerstand hebben dan mensen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ik bedoel, je kat ga je toch ook niet ontsmetten als hij met een vogeltje sleept.
Waarom dan je huis?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoi Ed: En wat dacht je van de mensen die hun kat op het aanrecht toelaten of daar zelfs eten geven ;o)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En de katten die van een bord mogen likken en iets uit de mond van het baasje mogen pakken, brrrrrrrrrrrrrrrrr.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. katten zijn schone beesten, maar ze staan wel in de kattenbak, dus daarna op het aanrecht lijkt me minder fris dan een dooie vogel op de mat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja we lachen er wel om, maar die soort zaken gebeurt erg veel.
Een brandschoon, bijna smetteloos huis, waar je alleen op je sokken mag binnen komen, waar je bang bent een druppeltje van je koffie te morsen, juist die mensen hebben vaak wel katten, omdat ze zo 'schoon' zijn.
Kom maar snoesje, geef vrouwtje nog eens een kusje!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik herken het volkomen Ed.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar met die katten zelf is niets mis. Dat ze schoon zijn geloof ik ook wel. Maar pootjes en bek ...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Som* het ligt nooit aan het huisdier altijd aan het baasje!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Katten die muizen eten, moet je wel vaker ontwormen. Maar dat heeft puur te maken met het feit dat muizen (vaak) besmet zijn met lintwormen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn kat dus!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Yep, die van mij zijn dol op veldmuizen en ratten vangen. Eén doet dat pas sinds een paar maanden, en heeft nog niet helemaal door dat ie ze niet levend mee naar binnen moet nemen en dan los moet laten om er leuk mee te spelen :(
Maar muizen schijnen vaker besmet te zijn met wormen dan ratten, en veldmuizen weer veel minder (want woelmuizen, geen echte muizen). Trouwens, katten zijn inderdaad schone beesten. Altijd keurig even hun kont wassen, en daarna pas het personeel een likje geven ;p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat hij met de ratten doet, wil ik hier niet eens vermelden.
Altijd keurig hun kont wassen voordat ze...........
;-)))))))
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De andere kat, altijd een jager geweest, had eens een nest ontdekt. Vier keer achter elkaar kwam ze trots een nog vrij kleine rat showen (steeds een andere). De vijfde werd half gedemonteerd op de vloer voor mij achtergelaten: de voorkant was opgegeten, de achterkant en de ingewanden keurig uitgespreid over de vloer... Heel fijn om dat op te ruimen :-(
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ha, ha, wil ik het hier niet vertellen vanwege sommige tere hartjes hier, doe jij het wel!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb bewust de link naar de foto er niet bij gezet :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
pffffffffffffffffffffffffff gelukkig, kan er echt niet tegen!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Whoehaha, horror on the floor! Ik word altijd een beetje akelig van huisdieren die op de bank zitten met hun poephol, met name honden. Of die bij mensen in bed slapen. En dat zijn dan inderdaad dezelfde mensen die overal vies van zijn en hun handen met ontsmettende zeep wassen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog een horrorverhaal dan? Mijn ene kat, de jaagster, slaapt liefst bovenop mij. Ik was niet van plan dat toe te laten maar zij was het wel van plan te doen, en sja...
Hoe dan ook, op een nacht werd ik wakker omdat madam plompverloren bovenop me sprong vanaf de grond, waarna een huiveringwekkend gekraak en geknerp begon. Het duurde even voor ik doorhad wat er gebeurde, en toen bonjourde ik haar met muis en al weer van het bed af.
Boven mij slapen heb ik geaccepteerd, maar bij bovenop mij muizen gaan zitten kraken trek ik ècht de grens ;p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
tjonge, wat flauw zeg, ik had een muis zonder de kat boven op me, werd wakker omdat ik wat bij mijn oor hoorde snuffelen.
Toen liep er iets door mijn baard.............................
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja, dan is het toch een voordeel als de kat bovenop je slaapt: geen muizen in je baard ;p
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;-))))))))