Hoe kan ik er voor zorgen dat mijn kat slaapt/rustig is s avonds als ik slaap?

Mijn kat volgt me overal waar ik ben, keuken, woonkamer, badkamer.

Als ik ga slapen doe ik mijn slaapkamer deur dicht, omdat hij dan de hele nacht over het bed gaat lopen en me kopjes gaat geven.
Nu gaat hij aan de deur krabben als ik hem op de gang laat zitten dus liet ik hem vannacht maar weer de slaapkamer op, maar ook deze keer hield hij me de hele nacht wakker....

Ik weet niet hoe ik hem stil moet krijgen, negeren helpt niet, de kamer helemaal donker maken helpt ook niet...
Overdag slaapt hij wel eens op mijn bed, maar eigenlijk wil ik dat hij dat s avonds doet...

Iemand tips?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
36.2K

Het beste antwoord

Ik denk in een heel andere richting: heeft je kat niet gewoon te veel energie? Hij is hartstikke wakker, en zijn enige gezelschap gaat slapen. Da's niet leuk.

Speel je met hem? Je kunt bijvoorbeeld vroeg in de avond een speelkwartiertje invoeren. Laat hem eens achter een laserlampje aanrennen tot hij er letterlijk bij neevalt, best kans dat hij daarna óók wil slapen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou hij heeft wel veel energie, maar hij heeft moeite met adem halen en als hij té veel rent gaat hij piepen met adem halen (lijkt wel iemand die astma heeft)
Maar ik ga het wel doen vanavond =)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ook als hij gewoon ademhaalt ademt hij wel vaker door zijn mond dan staat hij met zijn bekje open adem te halen.... Toen hij gecastreerd werd heb ik het gezegd, maar de dierenarts keek erna en zei dat het geen kwaad kon. Toen k hem net kreeg had hij ontstoken oogjes en toen zei (die zelfde dierenarts) dat hij daarom moeite had met adem halen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou nog een keertje langsgaan. Ik neem aan dat die ontsteking inmiddels weg is, dus daar komt het niet (meer) door. Reden om hem nog eens na te laten kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
second opinion van andere dierenarts?
lijkt me idd niet gezond
Rieneke1
13 jaar geleden
ik zou eens langsgaan bij een andere goed bekend staande dierenarts. suzy, je was me voor, +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker nog eens langsgaan, nadat mijn katten na lang ziekbed zijn overleden heb ik 2 kittens geadopteerd, een daarvan had soortgelije klachten, niesziekte zou t zijn. Alleen dan zonder snot en eigenlijk zonder enkel symptoom. Uiteindelijk naar eens specialist gegaan en het bleek een harde poliep te zijn die ze neus blokkeerde waardoor ze wel door haar mond moest ademen, echt zo'n reutelend geluid. Tis verwijderd en t gaat nog steeds top met haar. Dit komt niet vaak voor, ik wilde het toch even zeggen. Een kat ademt niet door de neus tenzij het niet anders kan aldus de specialist. Ik zou dus zeker een second opinion doen als ik jou was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*** een kant ademt niet door de MOND tenzij het niet anders kan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het uitputten met een lazerlampje hielp wel =)

Andere antwoorden (9)

Jij hebt jouw slaapkamer, de kat heeft het hele huis - en daartussen zit maar één deur, waar de kat aan gaat krabben zodat jij er last van hebt.

Is het een idee, de kat op te sluiten in een andere kamer? Dan kan hij aan de deur krabbelen wat hij wil, jij zult daar geen last van hebben.

Toegevoegd na 1 minuut:

Als je vindt dat de kat te weinig ruimte heeft aan één kamer, kun je - afhankelijk van de inrichting van je huis - kijken of het mogelijk is de kat twee kamers te geven, die met elkaar zijn verbonden, maar vanwaaruit hij niet bij de deur van jouw slaapkamer kan komen.

Of geef hem de woonkamer. Of woonkamer+keuken, als dat in jouw huis lukt.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dat lukt wel maar ik vind het zo zielig...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is niet zielig voor de kat en hij went er snel aan hoor. het is pas zielig als je zelf geen oog dicht doet.
Los het probleem op, door er voor te zorgen dat de kat én niet op de slaapkamer komt én niet aan de deur van de slaapkamer kan krabben. Sluit hem 's nachts bijvoorbeeld op in de keuken. Zal misschien even een tijdje wennen zijn voor hem, maar uiteindelijk zal hij er vrede mee hebben.
13 jaar geleden
Wat een aanhankelijk beestje!Hij wil maar bij je zijn, constant.

Is het een idee om zijn mandje in jouw slaapkamer te zetten en hem dan een ruim riempje om te doen, net te kort om op jouw bed te springen. Vastgemaakt aan iets wat niet los kan. Een stoelpoot of zo. Dus wel bij je maar op zijn eigen plekje?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het woord kat vervangt door vriend klinkt de vraag al heel anders ;-)

Ik denk dat je kat kopjes blijft geven omdat je waarschijnlijk ook steeds daar op reageert. Probeer eens er niet op te reageren, dus bijvoorbeeld een half uur lang gewoon blijven liggen. Vermoedelijk krijgt je kat dan door dat er niets gaat gebeuren, en zal hij het opgeven.

Daarnaast kan het gebruik van een waterpistool(tje) ook helpen om hem af te leren je tijdens slaap lastig te vallen.

Als dat allemaal niet helpt? De kat opsluiten in een andere kamer heplt altijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is mij bij 1 van mijn katten gelukt om het af te leren dat hij me 's nachts wakker houdt door hem heel consequent van mijn bed te gooien telkens als hij bij me ging staan zeuren.
Hij gaf geen kopjes maar ging staan miauwen en sloeg dan met zijn poot in mijn gezicht.
Ik zei dan niets tegen hem, pakte hem op en zette hem van bed af. Als hij op bed sprong en me met rust liet dan mocht hij blijven liggen.
Het heeft even geduurd maar gegeven ogenblik had hij het door.
Hij komt nu 's avonds bij me liggen, krijgt wat knuffels en als ik zeg we gaan slapen en het licht uit doe dan gaat hij ook rustig slapen.
Aponi
13 jaar geleden
Rieneke1
13 jaar geleden
juist, +
Kristal
13 jaar geleden
zo doe je dat, een kat moet er voordeel aan hebben om iets af te leren :-) +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hele goede reactie!
mischien is het leuk als jouw kat een vriendje krijgt waar hij/zij mee kan spelen dan heb je ook kans dat hij stopt of je doet gewoon de kat uit de kamer laten en hem negeren wij hebben thuis ook een kat en bij mij helpt dat wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou een uurtje voor je gaat slapen ,de kat flink laten spelen.het gaat hier precies uit legd ik heb er twee en volgen me overal en inderdaad savonds aan de slaapkamer deur ,ik kan dan niet over mn hart krijgen ze niet binnen te laten ,maar ik doe ze wel blikje vlees geven voor ik naar boven ga en het is algemeen bekend als hun buikjes vol zitten gaan ze slapen ,hier lukt het dat zou je ook eens kunnen doen
13 jaar geleden
Negeren helpt wel hoor, maar katten zijn hardleers als het op iets aankomt dat ze graag willen.
Ik zou inderdaad proberen een routine te maken van in de avond flink met hem spelen, en dan de deur dicht, en negeren, en vooral: volhouden!
Zorg voor een lekker slaapplekje voor de nacht (die van mij kicken op alles dat naar mij ruikt, dus voor de vervoersmand nodig is bijvoorbeeld leg ik de fleecelap die ik daar altijd in doe, eerst een paar dagen bij me in bed ;p).
Overigens is mijn 'drukste' kat inmiddels wel zo ver dat ze 's nachts slaapt, liefst bovenop mij - maar ze is inmiddels 12, dus dat zal ook wel een rol spelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
wil de kat je niet iets duidelijk maken? eten drinken kattenbak bereikbaar? dat zijn de dingen waar ze aan denken.

leer de kat om op je voeteneind te liggen dan slaapt de kat rustiger.
verder bedenk wel dat de wereld alleen om hun draait vanuit hun ogen dan.