tamme ratten zijn vaak erg gehecht aan elkaar maar als ze dood gaan eten ze elkaar op, hoe komt dat?

Gehoord van iemand waar dat bij gebeurd is.. Zelf nog niet meegemaakt want er zijn nog geen ratjes overleden bij mij.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.2K

Het beste antwoord

Ratten staan niet bekend om kannibalisme, tenzij het misschien om overleden pasgeboren jongen gaat.

Dat ze elkaar opeten na overlijden is zeker niet de regel, zelfs niet in gevallen van voedselschaarste. Ratten staan ervoor bekend dat ze in groep leven en "voorproevers" hebben. Dat betekent dat ze in nieuwe situaties slechts één rat van de groep dat nieuwe laten uitproberen. Indien deze rat sterft, zal de rest van de groep het nieuwe niet eten of doen. Dat ze dode soortgenoten zouden opeten, valt dus ook niet in deze logica.

Zelf heb ik veel ratjes gehad en nooit een spoor van kannibalisme gezien trouwens.

In geval van pasgeboren overleden jongen kan het gebeuren dat ze deze opeten. Dit kan verklaard worden door enerzijds de beveiliging tegen roofdieren die aangetrokken worden door de geur en anderzijds door de noodzaak aan voedingsstoffen van de moeder. Een doodgeboren jong is normaalgezien steriel en kan net als de moederkoek mee opgegeten worden.
Bij hamsters komt dit fenomeen trouwens vaker voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ze eten elkaar niet op hoor.
Wij hebben op het werk vaak dode ratten{vergiftigd} maar die worden nooit opgegeten door andere ratten.
Een rat is zelfs zo gewiekst dat als hij jongen heeft en hij vertrouwd het voer niet dat hij eerst de jongen laat eten en dan zelf pas gaat als de jongen niks hebben gekregen van het voer.
PS ik heb het over de wilde ratten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is niet gebruikelijk. Maar als het gebeurt doen ze het waarschijnlijk om hun hok op te ruimen (is ons ook gebeurr en dit is wat de dierenarts zei)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wil hier graag aan toevoegen dat het effectief wel kan. Ik heb al jaren ratjes per 2 gehad en nooit meegemaakt. Nu had ik een groep van 8 ratjes en is er onlangs eentje gestorven. Zijn rechteroog was helemaal uit gegeten.

Sommige tamme ratjes hebben dit instinct echt nog wel zitten, soort van "opruimen". Ik zit op facebook op een wereldwijde groep voor ratjes en daar gebeurd het helaas ook vaak. Dit is puur een natuurlijk proces, maar niet elk ratje heeft het instinct gelukkig.